Sistemul RCA Data – analize şi opinii

Sistemul RCA Data – analize şi opinii

Sistemul Informaţional Automatizat de Stat RCA Data va fi principalul instrument de lucru al asiguratorilor cu produse RCA şi Carte Verde. “Procesarea cererii, contractului şi poliţei/certificatului de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto, comunicarea şi transmiterea de către asigurători a informaţiei privind contractele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto, precum şi a informaţiei privind dosarele de daună asociate acestora în regim on-line către baza unică de date a Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare se va efectua prin intermediul Sistemului Informaţional Automatizat de Stat RCA Data”, prevede Hotărârea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare nr. 50/8 din 30.11.2012.

Sunt pregătiţi asiguratorii pentru implementare şi ce schimbări va aduce sistemul electronic, startul căruia se va da doar peste o zi?

Viorel Dandara, preşedintele Uniunii Asiguratorilor din Moldova susţine că UAM a sugerat CNPF să convoace cât mai des responsabilii de domeniul IT din cadrul companiilor pentru a-i ţine la curent cu toate modificările şi noutăţile pe parcursul elaborării acestui sistem.

“UAM a făcut anumite recomandări pentru acest sistem reieşind din avizele primite de la asiguratori. Nu se poate spune că nu s-a lucrat mult la acest sistem, din contra”, este de părere Dandara.

Sursa citată a menţionat că vor fi unele momente de confuzie, neclarităţi la prima etapă de implementare a RCA Data. “Cred că acestea vor dura cel mult 2-3 luni, însă dacă compania care a elaborat acest sistem va fi receptivă la aceste probleme şi va găsi soluţii, acestea nu vor crea un mare disconfort şi situaţii stresante”, a declarat Dandara.

Preşedintele UAM consideră că acesta este un instrument bun şi necesar care trebuie să contribuie la disciplinarea operatorilor de pe piaţă, dar în primul rând, la contracararea falsificării actelor în asigurări.

Întrebat dacă operatorii de pe piaţa de asigurări din Moldova sunt gata pentru implementarea acestui sistem, Dandara a menţionat că nu doar pentru asigurări, dar în general pentru societatea moldovenească este caracteristică calitatea de a începe a ne gândi la un anumit lucru după ce termenul limită pentru realizarea acestuia deja a trecut. “Multe dintre companii aveau un sistem de evidenţă structurat şi bine pus la punct, aşa că nu va fi o problemă să treacă la acesta, în plan naţional”, a conchis Dandara.

Marcel Rusanovschi, director general Klassika Asigurări, susţine că, în general, a fost puţină informaţie despre modalitatea de lucru cu acest sistem. “Specialiştii IT ai companiei au spus că este un program bun care lucrează bine, însă ar fi fost bine dacă se organizau cursuri pentru angajaţii din domeniul asigurărilor care nu sunt la un nivel atât de avansat privind utilizarea unor astfel de instrumente sau măcar să fi fost elaborat un ghid de utilizare”, a opinat Rusanovschi.

Sursa citată presupune că decizia de lansare a acestui sistem fără o testare preventivă a fost luată din anumite considerente argumentate şi necesare. “Presupun că dacă ar fi fost prevăzută şi o perioadă de testare, atunci, probabil, ajungeam în 2014 cu lansarea. În general, cred că de mult timp se simţea necesitatea unui astfel de sistem care să permită o evidenţă strictă a opreţiunilor realizate în domeniul asigurărilor care să excludă posibilitatea de fraudare”, susţine Rusanovschi.

Potrivit lui Marcel Rusanovschi, compania Klassika Asigurări deja de doi ani lucrează în baza unui program prin intermediul căruia toate datele sunt prelucrate online. Astfel că în ultimii doi ani în cadrul companiei au fost mai puţine cazuri de fraudă.

“Clienţii companiei nu cred că vor simţi vreo schimbare în modul de deservire, deoarece noi deja implementăm în practică la nivel de companie cerinţele sistemului RCA Data, astfel că procedura de lucru sau de deservire nu va fi schimbată”, a încheiat Rusanovschi.

Anton Caba, preşedintele Asociaţiei Brokerilor de Asigurare-Reasigurare consideră că de implementarea RCA Data nu sunt pregatiţi, în primul rând, asiguratorii şi, respectiv, nici forţa de vânzare. “Aici nu mă refer la tehnica necesară sau la personalul calificat. Sunt foarte multe lacune pe care le are acest sistem informaţional, lacune care pot fi uşor omise. Oricum, primii paşi s-au făcut şi este de salutat că reformele se întrevăd şi pe domeniul asigurărilor”, a spus Caba.

Întrebat ce dificultăţi vor întâlni brokerii la prima fază de utilizare a acestui sistem, Caba a ţinut să menţioneze că la etapa iniţială vor apărea probleme, ceea ce este ceva caracteristic unui produs nou care pe parcurs va necesita modificări.

„Consider că implementarea acestui sitem este oportună atâta timp cât gradul de securizare a informaţiei este unul înalt. Aceasta va da un ton mai serios activităţii de asigurare şi va elimina cu încetul elementele nefavorabile dezvoltării pieţei”, crede Caba.

Potrivit lui, a venit timpul când clientul va fi deservit la un nivel mai înalt, în oficii amenajate cu personal care va putea explica esenţa poliţei de asigurare, avantajele deţinerii unei poliţe şi ce să facă în caz de accident. În general, clienţii vor fi primii care vor resimţi diferenţa. “Sper şi cred în reuşita implementării acestui sistem informaţional”, a afirmat Caba.

Veaceslav Gamurari, director executiv, Broker de Asigurare-Reasigurare Coverins, susţine că atât el, ca manager al companiei, cât şi angajaţii acesteia sunt pregătiţi pentru 1 februarie, dată la care toate contractele şi poliţele RCA şi Carte Verde vor trebui procesate în Sistemul informaţional automatizat RCA Data.

“Noi suntem gata de acest pas deja de 4 ani, din punctul de vedere al dotării cu tehnica necesară, numărul şi pregătirea personalului. Până acum am testat acest sistem în măsura şi condiţiile tehnice în care ne-au fost prezentate, însă am auzit de la asiguratori că sunt multe greşeli în sistemul electronic. Personal, am depistat, că pe moment programul nu permite utilizarea sistemului bonus-malus, care este după mine chintesenţa acestui sistem automatizat. Am înţeles că sunt unele confuzii referitor la modul de clasificare a unor unităţi de transport. De exemplu, aceeaşi unitate de transport în paşaportul tehnic este autoturism, iar sistemul indică – camion”, a declarat Gamurari.

Sursa citată se întreabă: “Nu înţeleg de ce nu a fost oferită asiguratorilor şi intermediarilor în asigurări o etapă de testare a acestui sistem? Astfel, cred că la prima etapă de implementare vor apărea multe nedumeriri şi întrebări din partea asiguratorilor, dar şi a clienţilor.

De ce a clienţilor? Pentru că beneficiarii de produse de asigurare RCA din Moldova au fost foarte alintaţi până acum la capitolul preţuri, or, o mare parte din aceştia nu au achitat niciodată costul real al produsului de asigurare de care beneficiau. Asta deoarece o parte dintre asiguratori şi brokeri acordau reduceri şi bonusuri neîntemeiate”, susţine Gamurari.

Veaceslav Gamurari speră că odată cu impelementarea acestui sistem, se va stabili un climat normal în domeniul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto, în special la capitolul preţuri.

“Or, după 1 februarie unii asiguraţi vor fi nedumeriţi de ce pentru aceleaşi produse de asigurare trebuie să achite acum mai mult. Răspunsul este că până acum mulţi asiguratori nu aplicau sistemul malus pentru şoferii care au produs unul sau mai multe accidente”, susţine Veaceslav Gamurari.

Potrivit lui, acest sistem va contribui la colectarea primelor în mărimea adecvată şi la formarea de către asigurători a unor rezerve consistente şi corecte. “Însă implementarea sistemului RCA Data n-a fost dorită de către toţi asiguratorii şi intermediarii în asigurări, în special de cei care atrăgeau clienţii doar prin reduceri. În lipsa acestui argument, clienţii vor începe să aleagă asiguratorul după alte criterii: tratarea clientului, stabilitate financiară, corectitudine în respectarea obligaţiilor contractuale etc. Acum se va vedea gradul de profesionalism al asiguratorilor. Sper foarte mult ca asiguratorii şi intermediarii să nu dispună de modalităţi prin care să încalce regulamentul CNPF privind operarea cu sistemul RCA Data, în special la capitolul calculării primei de asigurare”, a conchis Gamurari.

Pavel Caţer, directorul Biroului Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule (BNAA) susţine că structura pe care o reprezintă demult optează pentru implementarea unui astfel de sistem.

“Acesta va îmbunătăţi evidenţa certificatelor Carte Verde şi va exclude falsificarea. Acesta este un atu foarte important, deoarece începând din 2001 până în prezent, în R. Moldova au fost achitate despăgubiri în baza certificatelor Carte Verde falsificate, în sumă totală de 2 milioane euro”, a menţionat Caţer.

Potrivit lui, un alt avantaj ar fi deţinerea unor date veridice care ar permite realizarea unor analize privind daunele achitate, contractele încheiate, termenele contractelor, or, o bază statistică în acest sens va simplifica foarte mult acest lucru.

“Vom reuşi mai uşor să operăm cu aceste date, să apreciem corect mărimea primelor de asigurare. De asemenea, operatorii pe piaţă nu vor mai putea modifica în mod intenţionat categoria unităţii de transport deoarece vor avea la dispoziţie baza de date ÎS “Registru”, a declarat Caţer.

Tatiana Solonari

Numarul ziarului: 
Nr.04 (475) din 30 ianuarie 2013