R. Moldova doreşte să transforme Aeroportul Chişinău din unul regional într-un hub regional

Fluxul de pasageri prin Aeroportul Internaţional Chişinău va ajunge la 5-5,5 milioane persoane anual, până în anul 2030, în cazul în care se vor menţine tendinţele regionale de creştere de 5-7% anual, a declarat într-o conferinţă de presă Tatiana Semionova, vicepreşedinte pentru dezvoltare şi strategie al companiei ruse KOMAKS, informează MOLDPRES.

Aeroportul Internaţional Chişinău a fost concesionat consorţiului Avia Invest, din care fac parte KOMAKS, Uzina din Kolomensk şi societatea cu răspundere limitată Avia Invest fondată de societatea pe acţiuni „Aeroportul din Habarovsk” pentru 49 de ani. Consorţiul s-a angajat să investească circa 244 de milioane de euro în modernizarea aeroportului: construirea unui terminal nou pentru pasageri şi a unei parcări auto etajate, dezvoltarea terminalului cargo şi renovarea sistemului de iluminare.

Vom dezvolta transportul de tranzit, astfel ca peste câţiva ani să reprezinte 30 la sută din fluxul de pasageri, a mai spus Semionova.

„Dorim să transformăm Aeroportul Internaţional Chişinău dintr-un aeroport regional într-un hub regional, adică un nod de conexiune pe linia est-vest şi invers”, a declarat viceministrul Economiei Tudor Copaci.

Potrivit acestuia, deşi decizia politică privind concesionarea Aeroportului a fost luată în 2012, iar la concurs au fost invitate şapte companii, inclusiv care administrează aeroporturi din Austria, SUA, Rusia, Franţa, Spania, la comisia de concurs au parvenit doar două cereri. Criza economică din Europa i-a făcut pe unii potenţiali investitori să renunţe la intenţia de a intra pe altă piaţă.

La prima etapă de realizare a proiectului, vor fi investite 45 milioane de euro, în următorii doi-trei ani, la a doua etapă – 115 milioane de euro, cu condiţia că fluxul de pasageri să atingă cifra de 2,6 milioane. Ultima etapă, cea de-a treia prevede investiţii în sumă de 83 milioane de euro, cu condiţia atingerii unui flux de pasageri de 3,2 milioane de persoane.

Aprobarea taxelor rămâne la discreţia Guvernului, a mai spus Tudor Copaci.

Guvernul a aprobat pe 4 septembrie, Raportul privind derularea şi rezultatele concursului închis de selectare a concesionarului activelor Aeroportului Internaţional Chişinău. În următoarele 60 de zile urmează să aibă loc inventarierea activelor înainte de luarea lor în concesiune. Concesionarea presupune cedarea de către stat a proprietăţii pentru o perioadă de timp, care revine în proprietatea statului după recuperarea de către agentul economic a investiţiilor făcute.

Pentru dezvoltarea Aeroportului Internaţional Chişinău cu forţe proprii, statul ar trebui să investească cel puţin un miliard de lei, bani de care nu dispune, iar fără investiţii aeroportul riscă să falimenteze, a menţionat ministrul Economiei, Valeriu Lazăr. El a mai spus: „Compania câştigătoare are experienţa administrării aeroportului din Habarovsk, iar partenerul acestei companii este o corporaţie din Coreea de Sud”. Potrivit lui Lazăr, aeroportul înregistrează în ultimii ani indicatori pozitivi, dar dacă nu va fi capitalizat îşi va pierde competitivitatea regională şi există riscul să falimenteze.

În primele şapte luni ale anului curent, fluxul de pasageri s-a majorat cu 11,22% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 700 000 de persoane. În prezent, 16 companii aeriene efectuează zboruri charter şi zboruri regulate, pe Aeroportul Internaţional Chişinău spre 22 destinaţii mondiale.

Numarul ziarului: 
Nr.34 (505) din 11 septembrie 2013