În cadrul şedinţei din 18 noiembrie 2025, Consiliul de Administraţie al Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF) a adoptat o serie de decizii aferente protecţiei consumatorilor şi pieţei de capital, inter alia:
• Lansarea consultărilor publice pe marginea proiectului de Hotărâre cu privire la aprobarea Regulamentului privind gestionarea şi soluţionarea reclamaţiilor. Proiectul de act normativ urmăreşte crearea unui cadru procedural unificat, clar şi coerent pentru gestionarea şi soluţionarea reclamaţiilor de către furnizorii de servicii financiare. Proiectul stabileşte cerinţe minime aplicabile reclamaţiilor depuse de consumatori, clienţi, investitori, asiguraţi, utilizatori de servicii de plată, membri ai AEÎ (începând cu 1 ianuarie 2026), participanţi la fonduri de pensii şi investitori în OPCVM/OPCA. În acest sens, proiectul actului normativ prevede:
– instituirea unei funcţii interne specializate pentru gestionarea reclamaţiilor;
– ţinerea de către furnizor a Registrului de evidenţă a reclamaţiilor cu conţinut standardizat;
– stabilirea unor termene clare de soluţionare a reclamaţiilor (15 zile lucrătoare, iar în cazurile expres prevăzute de lege – până la 35 de zile);
– elaborarea unor cerinţe privind comunicarea transparentă şi documentată cu reclamantul;
– instituirea obligaţiei de raportare trimestrială către CNPF, prin formulare standardizate;
– reglementarea procesului de monitorizare şi analiză a datelor provenite din reclamaţii.
Proiectul de Hotărâre va fi transmis spre avizare şi consultare publică, conform legislaţiei în vigoare.
• Radierea din Registrul emitenţilor de valori mobiliare, în rezultatul lichidării, a valorilor mobiliare emise anterior de Societatea pe acţiuni de Creştere şi Comercializare a Păsărilor „LEGGORN”, în număr de 1 276 336 de acţiuni ordinare nominative.
• CNPF a respins Cererea prealabilă din 31.10.2025 depusă de
ÎM CIA „TRANSELIT” SA privind anularea a două acte administrative individuale adoptate anterior de către autoritate. În primul caz, a fost depăşit termenul legal de 30 zile de contestare în procedura prealabilă a deciziei autorităţii, iar în al doilea caz, cererea prealabilă a fost respinsă, ca neîntemeiată, deoarece compania nu a adus argumente pertinente de natură să răstoarne constatările autorităţii.
• În aceeaşi şedinţă, CNPF a sancţionat ÎM CIA „TRANSELIT” SA cu o amendă de constrângere în mărime de 80 unităţi convenţionale, echivalentul a 4 000 MDL, pentru neexecutarea, în termenul acordat, a deciziei autorităţii prin care asigurătorul a fost obligat să întreprindă măsurile necesare în vederea regularizării dosarului de daune, aferent cazului asigurat, survenit în baza poliţei de asigurare de sănătate pentru călătorii în străinătate.
Direcţia generală comunicare şi educaţie financiară a CNPF