Merită să investim în valorile mobiliare?

Debutul pe piaţa bursei răspunde aşteptărilor investitorilor. Investitorii pot obţine un profit deosebit cumpărând acţiuni din oferta publică şi vânzându-le în prima zi de cotare, potrivit rezultatelor seminarului “Sprijinirea şi îmbunătăţirea pieţei financiare din Republica Moldova”, care a avut loc săptămâna trecută la Comisia Naţională a Pieţei Financiare.

Debutul la bursă constituie finalul unui proces îndelungat legat de pregătirea şi desfăşurarea ofertei publice, dar şi un proces care implică angajarea emitentului şi a multor alte entităţi participante în diversele faze ale proiectului.

Din ce cauză societăţile oferă acţiuni în oferte publice?

“Consiliul de administraţie al societăţii aprobă strategia de dezvoltare pentru următorii ani. Realizarea programului de investiţii necesită alocaţii financiare însemnate. Directorul financiar este obligat să prezinte posibilităţile de căutare a capitalului. Consiliul de administraţie a hotărât să prezinte consiliului de supraveghere propunerea privind căutarea capitalului prin ofertă publică”, a declarat Marcin Shonk, reprezentantul autorităţii de supraveghere financiară din Polonia.

Consiliul de supraveghere este organul de control al activităţii emitentului, care supraveghează funcţionarea curentă a societăţii. Iar piaţa secundară – dacă este o piaţă lichidă, – oferă o evaluare obiectivă a acţiunilor. În timp ce acţionarii văd valoarea reală a acţiunilor posedate.

Îmbunătăţirea imaginii firmei şi creşterea credibilităţii

“Comisia de Supraveghere Financiară din Polonia exercită supravegherea sectorului bancar, a pieţei de capital, sectorului de asigurări, sistemului de pensii, supravegherea instituţiilor de plată şi a agenţiilor care prestează servicii de plată, asupra instituţiilor emitente de monedă electronică şi asupra sectorului de bănci cooperatiste”, afirmă Marcin Shonk.

Acesta a mai spus că obiectivul supravegherii pieţei financiare este asigurarea funcţionării corespunzătoare a acestei pieţe, stabilitatea ei, securitatea şi transparenţa, încrederea în piaţa financiară, precum şi protejarea intereselor participanţilor la această piaţă.

Oferta adresată unui număr de persoane mai mic de 150 constituie o ofertă privată. Şi nu este necesară întocmirea, aprobarea şi publicarea unui prospect de emisie. În virtutea Legii cu privire la oferta publică, o parte din oferte este scutită de obligaţia întocmirii prospectului.

Prospectul de emisie trebuie să conţină informaţii veridice

“Prospectul de emisie trebuie să conţină informaţii veridice, corecte şi complete, adecvate tipului de emitent şi valorilor mobiliare care urmează să constituie obiectul ofertei publice sau admiterii la tranzacţionare pe piaţa reglementată, esenţiale pentru evaluarea situaţiei economice, financiare şi patrimoniale, cât şi a perspectivelor de dezvoltare a emitentului şi entităţii de asigurare a creanţelor rezultate din valorile mobiliare (compania de asigurări), precum şi privind drepturile şi obligaţiile legate de aceste valori mobiliare”, a explicat Marius Postani, reprezentantul supravegherii financiare din Polonia.

Informaţiile cuprinse în prospectul de emisie trebuie formulate pe înţelesul investitorilor, astfel încât aceştia să poată evalua situaţia entităţilor. Este necesară indicarea tuturor persoanelor responsabile pentru informaţiile prezentate în documentul de înregistrare sau, dacă e cazul, pentru anumite părţi concrete.

În cazul persoanelor fizice, printre care membrii organelor administrative, de management şi supraveghere ale emitentului, trebuie menţionate numele şi prenumele persoanei şi funcţia ocupată; în cazul persoanelor juridice, se vor indica firma şi sediul ei.

“E importantă de asemenea descrierea şi factorii de bază care caracterizează principalele segmente ale activităţii, precum şi tipul activităţii operaţionale desfăşurate de emitent cu indicarea principalelor categorii de produse vândute şi prestaţii efectuate pentru fiecare an financiar care acoperă informaţiile financiare istorice. E necesară indicarea tuturor produselor semnificative noi sau a serviciilor care au fost introduse, precum şi a măsurii în care informaţiile cu privire la pregătirea produselor noi au fost puse la dispoziţia publicului, prezentarea etapei de lucru asupra acestor proiecte”, a specificat Postani.

În opinia lui Postani, e necesară indicarea tuturor produselor semnificative noi sau a serviciilor care au fost introduse, precum şi a măsurii în care informaţiile cu privire la pregătirea produselor noi au fost puse la dispoziţia publicului, prezentarea etapei de lucru asupra acestor proiecte. Dar este obligatorie şi descrierea situaţiei financiare a emitentului, a evoluţiei situaţiei financiare şi a rezultatelor activităţii operaţionale pentru fiecare an şi perioade intermediare pentru care se cer informaţii financiare istorice, inclusiv prezentarea cauzelor principalelor modificări ale informaţiilor financiare în exerciţiile financiare anuale, în măsura necesară pentru înţelegerea şi evaluarea activităţii emitentului ca un întreg. Se cer şi informaţii privind resursele de capital ale emitentului (pe termen scurt şi lung).

Pe de altă parte, Postani a menţionat: “Este nevoie de explicarea surselor şi sumelor şi descrierea fluxurilor de mijloace băneşti ale emitentului. Se cer informaţii privind orice restricţie privind utilizarea resurselor de capital care a avut sau ar putea avea, în mod direct sau indirect, un impact semnificativ asupra activităţii operaţionale a emitentului”.

De asemenea, emitentul este obligat să prezinte cele mai semnificative tendinţe recente privind producţia, vânzările şi stocurile, precum şi costurile şi preţurile de vânzare în perioada de la sfârşitul ultimului an financiar şi până la data documentului de înregistrare. Dar şi informaţii privind orice tendinţă cunoscută, elemente incerte, cerinţe, angajamente sau evenimente care ar putea, cu mare probabilitate, să exercite un efect semnificativ asupra perspectivelor emitentului, cel puţin până la sfârşitul exerciţiului financiar curent.

“În cazul în care emitentul ştie că veniturile prevăzute nu vor fi suficiente pentru finanţarea tuturor obiectivelor propuse, trebuie să se indice suma şi alte surse de fonduri necesare. E necesară indicarea dacă valorile mobiliare oferite fac sau vor face obiectul unei cereri de autorizare de introducere pe piaţă şi distribuirea lor pe piaţa reglementată sau pe pieţe echivalente, împreună cu menţionarea acestor pieţe”, a mai adăugat Postani.

Emitentul sau vânzătorul este obligat să facă public prospectul de emisie

Imediat după aprobarea prospectului de emisie, emitentul sau vânzătorul îl va pune la dispoziţia opiniei publice. Totodată, emitentul sau vânzătorul este obligat să facă public prospectul de emisie într-un termen care să permită investitorilor studierea lui, nu mai târziu de începutul subscripţiei sau vânzării valorilor mobiliare specificate în acesta.

În cazul primei oferte publice de acţiuni care urmează să fie admise la tranzacţionare pe piaţa reglementată, dacă asemenea acţiuni ale acestui emitent nu sunt încă admise pentru tranzacţionare pe piaţa reglementată, prospectul de emisie trebuie adus la cunoştinţa publică cel târziu cu 6 zile lucrătoare înainte de data încheierii subscripţiei sau vânzării.

Cel târziu în ziua de lucru premergătoare aducerii prospectului de emisie la cunoştinţă publică, emitentul sau vânzătorul transmite Comisiei o informaţie privind forma şi termenul prezentării lui împreună cu linkurile pentru paginile de internet pe care va fi afişat prospectul de emisie.

În concluzie, reprezentanţii Poloniei au spus că toate informaţiile referitoare la oferta publică, subscripţia sau vânzările realizate pe baza acestei oferte sau referitoare la admiterea pentru tranzacţionare pe piaţa reglementată, publicate liber şi în forma aleasă de emitent sau vânzător, nu pot sta în contradicţie cu conţinutul informaţiilor incluse în prospectul de emisie.

În cazul în care emitentul sau vânzătorul nu îndeplineşte sau îndeplineşte în mod necorespunzător obligaţiile privind termenul, locul şi modul de publicare a prospectului de emisie, Comisia poate decide privind excluderea pe timp limitat sau nelimitat a valorilor mobiliare din tranzacţionare pe piaţa reglementată sau poate impune, luând în considerare, în special, situaţia financiară a entităţii, o amendă în valoare maximă de 1 000 000 zloţi, sau poate aplica ambele sancţiuni în acelaşi timp.

Emitentul şi vânzătorul sunt obligaţi să transmită imediat Comisiei la cel mult 2 zile lucrătoare după data evenimentului sau obţinerea unei informaţii despre acesta, sub forma unei anexe la prospectul de emisie, împreună cu cererea de aprobare a acestuia, o informaţie privind erorile grave sau inexactităţile cuprinse în prospectul de emisie sau alte elemente însemnate care pot avea influenţă în procesul de evaluare a valorii mobiliare, care au apărut din ziua aprobării prospectului de emisie sau despre care emitentul sau vânzătorul a aflat după aprobarea lui şi până la data expirării valabilităţii prospectului de emisie.

Florin Levănţică

Numarul ziarului: 
Nr.43 (514) din 13 noiembrie 2013