CNPF vrea siguranţă pentru investitorii de pe piaţa de capital

Comisia Naţională a Pieţei Financiare propune un proiect de regulament, care prevede compensarea investitorilor de pe piaţa de capital. Fondul de compensare a investitorilor se constituie în scopul compensării clienţilor în cazul incapacităţii acestora de a returna mijloacele băneşti şi/sau instrumentele financiare ale clienţilor, transmise membrilor în contextul prestării serviciilor de investiţii şi serviciilor conexe.

Cornelia Onceanu, şef de Direcţie Supraveghere Valori Mobiliare în cadrul CNPF a spus că piaţa de capital are nevoie de un fond de compensare a investitorilor în condiţiile în care au anumite nereguli. “Deocamdată nici un investitor nu a avut de suferit, dar totuşi avem nevoie de siguranţă pe piaţa de capital în urma intrării în vigoare a noii legi cu privire la piaţa de capital”, a precizat Onceanu.
„Orice investitor care intră pe piaţă are nevoie de siguranţă or, noi asta şi facem pentru a contribui la dezvoltarea pieţei de capital din Republica Moldova”, e de părere Cornelia Onceanu.
Constantin Ciobanu, adjunctul directorului broker-ului Fincom, nu poate spune dacă ceea ce se face acum cu implementarea experienţei europene e bine sau rău şi nici un jucător de pe piaţă nu poate confirma acest lucru. “Piaţa de capital din Republica Moldova a fost creată în 1997-1998 cu suportul consultanţilor americani şi se bazează, în mare parte, pe experienţa americană cu mici adaptări la piaţa moldovenească de capital. La ora actuală, noua lege a pieţei de capital este orientată către experienţa deţinută de UE. Nu ştim cum aceste directive europene vor fi asimilate de piaţa de capital din Moldova”, e de părere Ciobanu.
“Este foarte greu de spus dacă fondul de compensare a investitorilor de pe piaţa de capital va avea succes şi dacă are nevoie, sau nu, Moldova de el. Posibil, în UE, unde este dezvoltată piaţa de capital, fondurile private de pensii, asigurările, este nevoie de un asemenea fond de compensare a investitorilor, dar dacă e să vorbim despre Republica Moldova, unde sectoarele enumerate mai sus sunt slab dezvoltate, este foarte greu de spus dacă este necesar de un fond de compensare a investitorilor. Sunt probleme pe piaţa de capital, or statul nu ştie ce să facă cu sumele colosale de bani care vin din străinătate în Republica Moldova”, a mai spus Ciobanu.
La rândul său, specialistul în valori mobiliare, Dionisie Comerzan, a precizat că: “În cazul în care se implementează practica internaţională, trebuie să fie preluată în totalitate, aşa cum este. Dacă, de exemplu, în Moldova se dezvoltă piaţa de capital după modelul polonez, atunci trebuie implementat în totalitate. Acesta presupune şi un fond de garantare a investitorilor, pentru că prevederile pieţei de capital presupun minimizarea riscurilor investitorilor, iar pentru ca o piaţă să fie mai atractivă este nevoie şi de respectivul fond”.
Dacă este sau nu o povară pentru brokeri contribuţia la fondului de compensare a investitorilor, Dionisie Comerzan spune că chiar condiţiile de obţinere a licenţei pentru brokeri sunt o povară. Or, în situaţia în care nu obţin profit, li se retrage licenţa. Iar peste un timp oarecare, companiile de brokeraj independente vor dispărea, deoarece piaţa de capital din Moldova este mică.
“Anterior a fost un asemenea fond, iar contul acestuia este la Investprivatbank. Pentru acesta se percepea un comision din suma tranzacţiilor, care se acumula într-un cont, iar în cazul în care doi brokeri nu puteau face decontări, atunci când broker-ul cumpărător nu asigura banii pe cont, se luau banii şi se achitau la broker-ul cumpărător pentru acţiuni, iar jucătorul din piaţă care a încălcat regulile restituia banii, la care se mai adăugau şi penalităţi”, a explicat Comerzan.
Potrivit regulamentului de compensare a investitorilor, care este propus, CNPF va deschide un cont separat pentru acumularea mijloacelor financiare ale Fondului şi va ţine evidenţa în contabilitate separat, iar mijloacele Fondului pot fi utilizate doar pentru compensarea prejudiciilor investitorilor şi pentru acoperirea cheltuielilor de activitate ale Fondului.
În propunerea CNPF se spune că societăţile de investiţii şi persoanele acceptate în calitate de membri ai Fondului, urmează să participe la constituirea mijloacelor Fondului prin plata următoarelor contribuţii: contribuţia iniţială, contribuţii anuale şi, dacă este cazul, contribuţii speciale.
Cuantumul contribuţiei iniţiale, care trebuie plătită de către membrii Fondului până la data dobândirii calităţii de membru al Fondului, reprezintă 1% din valoarea capitalului iniţial minim stabilită de legislaţie în funcţie de categoria de licenţă eliberată, dar nu mai puţin de echivalentul, în lei, a 500 de euro, calculat la cursul oficial al Băncii Naţionale a Moldovei din ziua efectuării plăţii.
Membrii Fondului vor plăti, fiecare, contribuţia anuală, până la 1% din suma veniturilor obţinute de societăţile de investiţii şi persoanele acceptate din următoarele servicii şi activităţi, inclusiv auxiliare, desfăşurate pe parcursul anului de gestiune: consultanţa de investiţii, plasamentul instrumentelor financiare fără angajament ferm, precum şi consultanţă acordată societăţilor pe acţiuni privind structura capitalului, strategia industrială şi aspectele conexe, servicii referitoare la fuziuni şi achiziţii de societăţi şi cercetări în investiţii şi analiza financiară sau orice altă formă de recomandare generală privind tranzacţiile cu instrumente financiare. Totodată, vor plăti până la 2% din suma veniturilor obţinute de societăţile de investiţii şi persoanele acceptate din următoarele servicii şi activităţi, inclusiv auxiliare, desfăşurate pe parcursul anului de gestiune: tranzacţionarea în cont propriu, managementul portofoliului, intermedierea subscrierii instrumentelor financiare şi/sau plasamentul instrumentelor financiare în baza unui angajament ferm, precum şi administrarea fiduciară a investiţiilor, şi servicii conexe la intermedierea subscrierii instrumentelor financiare.
De asemenea, până la 3% din suma veniturilor obţinute de societăţile de investiţii şi persoanele acceptate din următoarele servicii şi activităţi, inclusiv auxiliare, desfăşurate pe parcursul anului de gestiune: primirea şi transmiterea ordinelor privind unul sau mai multe instrumente financiare, executarea ordinelor privind instrumentele financiare în numele clienţilor şi exploatarea unui MTF.
Valoarea contribuţiilor anuale, datorate de fiecare din membrii Fondului va fi achitată până la data de 31 ianuarie a anului ce urmează după anul de gestiune.
“În cazurile în care mijloacele Fondului sunt insuficiente pentru onorarea obligaţiilor de plată a compensaţiilor, fiecare membru al Fondului va plăti o contribuţie specială egală cu, cel mult, dublul contribuţiei anuale aferente anului financiar respectiv, al cărei cuantum, precum şi termenul de plată al acesteia, va fi determinat de CNPF şi comunicat membrilor Fondului”, se mai spune în regulamentul CNPF, propus spre consultare.
În cazul incapacităţii membrului Fondului de a returna mijloacele băneşti şi/sau instrumentele financiare ale investitorilor săi, Fondul achită în mod egal şi nediscriminatoriu fiecărui investitor prejudiciat o compensaţie nu mai mare de 6 000 de lei. Iar compensaţia acoperă instrumentele financiare şi mijloacele băneşti aflate la evidenţa contului investitorului, ţinut de membrul Fondului, existent în momentul intentării procesului de insolvabilitate în privinţa acestui membru.
Creanţele legate de operaţiunile efectuate într-un cont comun de investiţii la care sunt îndreptăţiţi 2 sau mai mulţi investitori, în calitatea lor de membri ai unui parteneriat sau ai unei asociaţii, în scopul calculării valorii investiţiei compensate în limitele plafonului stabilit.
Atunci când un investitor nu este îndreptăţit la mijloacele băneşti sau instrumentele financiare deţinute într-un cont comun de investiţii, compensaţia va fi plătită persoanei care are acest drept deplin, cu condiţia ca acea persoană să fi fost, sau să poată fi identificată, înainte de data constatării ori hotărârii judecătoreşti la care se face referire. Iar în situaţia în care două sau mai multe persoane sunt deplin îndreptăţite să primească compensaţia, în calculul cotei ce revine fiecăreia, în limitele plafonului stabilit, se va ţine seama de clauzele contractuale în baza cărora mijloacele băneşti, sau instrumentele financiare sunt gestionate.
CNPF consideră că, pentru moment, membrul Fondului care nu este apt, din motive ce ţin de situaţia financiară, să-şi îndeplinească obligaţiile către investitori şi nici nu există premise pentru a considera că acesta îşi va îndeplini aceste obligaţii în timp rezonabil, instanţa de judecată emite o hotărâre definitivă referitor la intentarea procesului de insolvabilitate. Iar în termen de o zi de la primirea listei de plată de la lichidator, CNPF va transmite lista respectivă organului abilitat legal, în vederea confirmării în termen de 30 zile a neimplicării persoanelor reflectate în listă în operaţiuni de spălare a banilor şi finanţare a terorismului.
Totodată, în termen de cel mult 3 zile de la primirea listei de plată de la lichidator, CNPF publică, cel puţin pe pagina sa web şi în două ziare cu difuzare naţională, o informaţie privind incapacitatea membrului Fondului de a onora obligaţiile sale faţă de investitorii săi, iniţierea procedurii de compensare a investitorilor, locul, modul şi perioada achitării compensaţiilor şi alte informaţii relevante. Informaţia este prezentată concomitent tuturor membrilor Fondului, depozitarului central şi pieţelor reglementate.

Victor URSU

Cu Proiectul de regulament poţi face cunoştinţă pe site-ul CNPF

Numarul ziarului: 
Nr.04 (524) din 5 februarie 2014