Banca Transilvania, prin venirea la Victoriabank, a marcat începutul unui nou capitol în dezvoltarea sistemului bancar şi a mediului de afaceri din Republica Moldova. Implicarea BT înseamnă o reconfigurare a businessului şi a strategiei Victoriabank. Ea a fost şi este privită cu mare interes. Victoriabank oferă o paletă largă de servicii, care acoperă toate nevoile clienţilor. Preşedintele Victoriabank, Bogdan Pleşuvescu, susţine că piaţa creditelor pentru persoanele fizice este una în creştere, în care veniturile au început să fie recunoscute şi e o tendinţă care se manifestă în toată lumea. Gradul de îndatorare a persoanelor fizice în Republica Moldova este mic şi există loc de creştere.
– Cu ce provocări v-aţi confruntat în primul an de activitate în Republica Moldova şi la ce vă aşteptaţi pe viitor?
– Pentru noi, cea mai mare provocare a fost să aducem spiritul Băncii Transilvania la Victoriabank. Acest lucru se face prin oameni şi se transferă şi la clienţi. Au avut loc peste 300 de vizite ale colegilor de la Banca Transilvania la Victoriabank pentru a face programul de twining pe diferite compartimente din bancă. La fel, au existat peste 100 de vizite ale angajaţilor Victoriabank la Banca Transilvania. Procesul a început, dar e departe de a fi încheiat. E ceva de durată şi vizează transformarea mentalităţilor, a modalităţilor de abordare a clienţilor. Primele rezultate se văd foarte bine. Observăm o schimbare a atitudinii faţă de clienţi chiar şi în maniera de soluţionare a problemelor.
– Aveţi o viziune asupra sistemului bancar din Republica Moldova, care sunt punctele forte şi cele slabe?
– Sistemul bancar este foarte competitiv. Noi ne aşteptam ca schimbările de la celelalte bănci mari să aducă o anumită lentoare în dezvoltare, dar nu s-a întâmplat aşa, lucrurile au aceeaşi viteză de creştere pe care au avut-o şi înainte de schimbarea acţionarilor. Ceea ce înseamnă că sunt nişte procese foarte bine puse la punct, iar piaţa este una în creştere şi creează oportunităţi pentru toate băncile. Referindu-mă la punctele forte este vorba de competiţia acerbă şi modul de răspândire a serviciilor. Există o paletă largă de servicii, care acoperă toate nevoile clienţilor. Sunt bănci universale şi este un avantaj că sunt prezente în toate localităţile Republicii Moldova. Lichiditatea care este pe piaţă este un punct forte. Ca puncte slabe putem spune că nu toate băncile lucrează la educaţia financiară a consumatorului (persoanele fizice care au nevoie de credite de consum şi ipotecare) şi sunt unele oferte, potrivit directivelor europene, care pot fi calificate mincinoase (sunt ascunse dobânzile).
– O parte dintre bănci s-a reorientat către persoanele fizice. Cum explicaţi acest lucru?
– O bancă trebuie să fie una universală. Or, piaţa creditelor pentru persoanele fizice este una în creştere, în care veniturile au început să fie recunoscute şi e o tendinţă care se manifestă în toată lumea. Gradul de îndatorare a persoanelor fizice în Republica Moldova este mic şi există loc de creştere. Strategiile sunt adaptate în funcţie de potenţialul pieţei. Important este ca, fiind o bancă universală, să existe un portofoliu echilibrat. Victoriabank este concentrată pe IMM-uri. În acest sens, am reuşit deja să creştem primii antreprenori, companii care de un an au început să facă banking cu noi şi sunt interesaţi în continuare de serviciile băncii. Acest lucru a fost posibil datorită unei palete mai largi de produse dedicate strict IMM-urilor.
– Puteţi să detaliaţi paleta de servicii oferite?
– Pe lângă atragerea depozitelor şi acordarea creditelor, încercăm să ne diversificăm paleta cu produse de bancassurance, complementare serviciilor creditare, cu produse de cross-selling prin BT Leasing. Întotdeauna încercăm să răspundem nevoilor clienţilor.
– De când a devenit BERD acţionar majoritar la Victoriabank, are banca acces la finanţări mai ieftine pe termen lung?
– Banii ieftini nu erau o necesitate pentru Victoriabank. Avem o lichiditate suficientă şi pe benzi foarte lungi de scadenţă. Luna trecută am accesat o linie de finanţare de la BERD – EU4Business, care ne permite şi accesul la asistenţă tehnică. Este foarte important să vină cineva care a făcut aceste lucruri, astfel încât procesele şi modul în care au fost implementate aceste proiecte să ofere asistenţă nu doar băncii, dar şi clienţilor care apelează la împrumuturi. Accesul la această linie de finanţare e una complexă, care te învaţă cum să o foloseşti, dar şi care e cea mai bună decizie pentru achiziţia utilajelor sau investiţia care urmează a fi făcută şi cum să faci ca investiţia să contribuie la creşterea companiei.
– Victoriabank a acordat, în premieră pentru Republica Moldova, primul credit sindicalizat. Urmează şi alte împrumuturi?
– Este o sumă mare pentru piaţa din Republica Moldova, iar noi ne mândrim că două bănci au reuşit să acorde un asemenea credit şi ne bucurăm de parteneriatul cu Shopping Malldova. În planul băncii mai există câteva finanţări mari. Particularitatea lor constă în faptul că folosim nişte standarde care permit oricând atragerea de noi finanţatori. Aceasta însemnă că, pe toată durata creditului nu putem rămâne doar cu Banca Transilvania. Putem avea parteneriate şi pe piaţa secundară, dar şi cu alte bănci care vor să dobândească cote de finanţare. Victoriabank este deschizătoare de drum în Republica Moldova ca bancă privată. Până în prezent doar băncile investiţionale au mai făcut asemenea finanţări. Ne dorim să continuăm cu acest tip de credite, astfel, în scurt timp vom acorda încă unul de acest fel.
– Care sunt domeniile economiei atractive pentru a fi creditate?
– Cele mai atractive proiecte, în prezent, la fel cum a fost şi în România mulţi ani, sunt cele de real estate pentru că într-acolo merge piaţa, dar aceste proiecte sunt şi cele mai expuse riscului. În cazul unei crize, aceste dezvoltări imobiliare ar putea să rămână practic fără clienţi. Da, acestea asigură nişte marje foarte bune pentru bancă şi dezvoltatori, dar şi riscurile sunt foarte mari. Al doilea domeniu atractiv este cel agricol. Republica Moldova stă foarte bine la capitolul dotări tehnice, dar în cazul unui an agricol prost riscurile sunt foarte mari. Un al treilea domeniu, care credem că se va dezvolta, este cel al serviciilor.
– Victoriabank a moştenit o povară grea a creditelor neperformante. Cum intenţionaţi să scăpaţi de ele?
– Nu e ceva ce ne sperie. Faptul că într-un an, rata neperformantelor a scăzut cu 10% arată că, atunci când tratezi lucrurile într-un mod structurat, transparent şi aplici nişte metode pe care le-au utilizat alţii înaintea ta, lucrurile dau rezultate. Suntem pe drumul bun, iar faptul că pe site-ul băncii sunt expuse toate bunurile, a eliminat orice suspiciune că scoatem la vânzare ceea ce vrem.
– Împreună cu Banca Transilvania a fost lansat Victoriabank Club pentru antreprenorii din Republica Moldova. Câţi oameni de afaceri s-au arătat interesaţi să-şi extindă piaţa în România?
– Victoriabank Club oferă training şi consultanţă tuturor celor care vor să acceseze cursurile noastre. A fost lansat în aprilie şi am avut patru sesiuni, una la Bălţi, una la Cahul şi două în Chişinău. Pe partea dezvoltării relaţiei cu antreprenorii din România, ne adresăm companiilor care aveau deja relaţii construite sau au parteneri, fie că sunt furnizori, fie că sunt clienţi în România şi au conturile deschise în Banca Transilvania. Venim cu produse dedicate pentru a le facilita schimburile, transferurile între aceste companii. În plus, putem acorda garanţii pentru anumite facilităţi de credit pe care le-ar putea acorda Banca Transilvania în România.
– Cum aţi caracteriza businessul din Republica Moldova?
– Este o anumită etapă în evoluţie. Nimeni nu a sărit-o. Important este cum înţeleg antreprenorii această etapă, îşi doresc să o sară sau să o parcurgă. Este o etapă de educaţie. Fiecare trebuie să înţeleagă, dacă a prins o nişă în dezvoltarea businessului, că acest lucru nu se poate face în mod organic atunci când se merge în hopuri. Trebuie făcut structurat, pe baze strategice, prin cunoaşterea pieţei, a competitorilor să vedem exact cum ne putem dezvolta, fără a ne apuca de luat împrumuturi pentru investiţii şi să le folosim pentru altceva. E o chestie de educaţie, care se întâmplă în timp şi împreună cu băncile. Din acest motiv e important să ai o relaţie cu banca, pentru că te educă să-ţi pui lucrurile în ordine.
– Ce le-aţi recomanda antreprenorilor?
– Cel mai important lucru este transparentizarea afacerii. Să depună toate eforturile pentru ca tot ce se întâmplă în firmă să fie recunoscut oficial şi să se vadă în bilanţul depus la fisc. Acest lucru va ajuta foarte mult pe termen lung. Dacă se înţelege ideea transparentizării şi se renunţă la frica că cineva o să fure firma, atunci antreprenorii vor avea de câştigat pe termen mediu şi lung.
Bogdan Pleşuvescu are peste 17 ani de experienţă în management şi o vastă expertiză în domeniul comercial şi al afacerilor. În ultimii 7 ani şi-a extins aria de competenţă în domeniile: credite, remediere credite, workout, reglementare, fuziuni şi achiziţii de instituţii financiar-bancare din România. A făcut parte din echipele restrânse de negociatori ale Băncii Transilvania (BT) în tranzacţiile majore din ultimii ani, şi anume achiziţia Volksbank şi Bancpost de BT. În 2017 a fost nominalizat de prestigiosul portal de specialitate – The Legal 500 în clasamentul GC Powerlist Central and Eastern Europe, care cuprinde cei mai influenţi General Counsel din Europa Centrală şi de Est. În prezent ocupă postul de Preşedinte al Comitetului de Direcţie la Victoriabank.
Interviu realizat de Victor URSU