Pentru a facilita serviciile acordate agenţilor economici şi pentru a-i ajuta să-şi economisească timpul utilizat pentru prezentarea rapoartelor fiscale, Serviciul Fiscal de Stat a lansat „Declaraţia electronică”. Astfel, circa 24 mii de agenţi economici au fost conectaţi la acest serviciu pentru a-şi putea prezenta rapoartele fiscale în format electronic. În acest context, dările de seamă pe suport de hârtie deja nu mai sunt acceptate.
Avantajele noii modalităţi de raportare asigură operativitatea procesării informaţiei, excluderea erorilor şi funcţionarea on-line a programului. Serviciul electronic simplifică considerabil lucrul agenţilor economici şi îi scuteşte de pierderea timpului. Toate dările de seamă în formă electronică se prezintă gratis şi nu necesită certificat digital.
Totodată, Guvernul Republicii Moldova pune în circulaţie două sisteme electronice de raportare la Compania Naţională de Asigurări în Medicină şi Casa Naţională de Asigurări Sociale: e-CNAM şi e-CNAS. Acestea sunt accesibile prin portalul unic al serviciilor publice: www. servicii. gov. md sau direct prin Sistemul Informaţional “e-Raportare”: www. raportare. md. Astfel, agenţii economici pot transmite rapoarte la CNAM şi CNAS prin Internet, economisind timp şi simplificând procedura de prezentare a acestora.
Pentru a prezenta darea de seamă prin reţeaua Internet este necesar de a efectua următorii paşi: înregistrarea pe site-ul www. raportare. md; îndeplinirea cererii şi aplicarea ştampilei umede; depunerea cererii la Casa Teritorială de Asigurări Sociale CTAS. În prezent, sunt peste trei mii de agenţi economici care au fost autorizaţi să prezinte rapoartele în mod electronic, iar la ora actuală sunt 150 de agenţi economici care deja utilizează aceste servicii.
Sistemul electronic e-CNAM oferă o metodă modernă de schimb informaţional. Implementarea acestuia permite înlocuirea procedurilor manuale cu cele automatizate în obţinerea şi procesarea formularelor de raport. Aplicarea sistemului creşte calitatea serviciilor oferite de Compania Naţională de Asigurări în Medicină, prin reducerea numărului de erori în formulare şi prin creşterea calităţii şi veridicităţii informaţiilor. Cu ajutorul serviciului e-CNAM, agenţii economici pot depune electronic formularele 2-03 şi 2-04 la orice oră şi din orice loc unde există acces la Internet.
Serviciul e-CNAM vine cu o serie de beneficii pentru companii. Este vorba de economie de resurse, evitarea contactului cu funcţionarul şi simplificarea procesului de depunere a formularelor.
Prin intermediul sistemului e-CNAS, angajatorii din RM pot prezenta în format electronic declaraţiile Rev 5 pentru angajaţii lor concomitent cu declaraţiile privind calcularea şi utilizarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, forma 4-BASS. Avantajele e-CNAS sunt următoarele: eliminarea deplasărilor la Casele Teritoriale de Asigurări Sociale şi economisirea timpului de aşteptare la ghişee, depistarea automată a divergenţelor dintre datele din declaraţiile Rev 5 şi Forma 4-BASS, greşelilor din datele personale ale angajaţilor şi excluderea necesităţii de tipărire a documentelor pe suport de hârtie.
Raportarea electronică la CNAM şi CNAS poate fi efectuată atât prin intermediul mijloacelor de protecţie criptografică a informaţiei, eliberate de Î.S. „Centrul de telecomunicaţii speciale” (CTS), cât şi prin intermediul serviciului „Semnatura Mobilă”. Pentru a utiliza serviciile e-CNAS, este necesară atât semnătura digitală a directorului întreprinderii, cât şi a contabilului-şef.
Pentru obţinerea dreptului de semnătură digitală prin intermediul telefonului mobil, sunt folosite certificate eliberate de Î. S. „Centrul de telecomunicaţii speciale”, iar dreptul de înregistrare a utilizatorilor aparţine operatorilor de telefonie mobilă (Orange, Moldcell). Costul semnăturii digitale este de 880 lei. Însă, odată cu aplicarea identităţii electronice pe cartela SIM a telefonului mobil, costurile serviciului se vor reduce semnificativ, iar accesibilitatea va creşte, asigură reprezentanţii Centrului de Guvernare Electronică.
În acest sens, agenţii economici se pot deplasa la reprezentanţele operatorilor de telefonie mobilă cu buletinul de identitate unde vor completa o cerere şi vor primi imediat o cartelă SIM specială care include semnătura mobilă şi un PIN cod unic. Deşi iniţial, aceste servicii erau oferite gratuit până la sfârşitul anului trecut, ulterior s-a decis prelungirea acestui termen până la 31 martie 2013. După expirarea acestei perioade, agenţii economici vor achita 7 500 de lei pentru integrarea semnăturii digitale mobile. De asemenea, la momentul înscrierii, fiecare cetăţean va putea alege un plan tarifar şi un tip de abonament. Coordonatorii programului dau asigurări că fiecare posesor al semnăturii mobile poate fi sigur de faptul că aceasta va oferi un grad sporit de securitate a operaţiunilor executate, integritatea datelor, rapiditatea procesării, confidenţialitate.
Lansarea acestor noi servicii de raportare electronică se înscrie în şirul de evenimente din cadrul proiectului-pilot „Guvern fără hârtie”. Astfel, autorităţile îşi propun ca până în 2020 toate serviciile publice să poată fi accesate on-line.
Cristina Miron