Vitalie Coceban: “Scopul nostru este să sporim eficienţa interacţiunii electronice a contribuabilului cu Serviciul fiscal”

Interviu oferit de Vitalie Coceban, Administratorul întreprinderii de stat “Fiscservinform”, care este parte componentă a Serviciului Fiscal de Stat, fiind specializată în elaborarea şi implementarea tehnologiilor informaţionale avansate, de gestiune şi procesare a datelor cu caracter fiscal.

– Dle Administrator, acum un an, în R. Moldova a fost lansat serviciul de plăţi electronice „MPay”, care permite achitarea online a unor servicii prestate de autorităţile publice. Ce servicii cu caracter fiscal pot fi achitate prin intermediul serviciului „MPay”? Care sunt avantajele acestuia?
– Anul trecut, „Centrul de Guvernare Electronică”, unitatea care asigură implementarea proiectului “e-Transformarea Guvernării” realizat cu suportul Băncii Mondiale, a lansat serviciul de plăţi electronice „MPay”, care a fost implementat în diferite instituţii publice. La rândul său, întreprinderea “Fiscservinform” a iniţiat integrarea soluţiei date de plată prin Internet cu serviciile electronice fiscale destinate persoanelor fizice. Astfel, concomitent cu depunerea prin Internet a declaraţiei pe venituri şi achitarea impozitului calculat, persoana fizică a obţinut posibilitatea de a plăti şi alte servicii, utilizând „MPay”. Recent, echipa “Fiscservinform” a lansat posibilitatea de achitare prin Internet a impozitului pe imobil şi anume prin intermediul SIA „Fişa imobilului”. Până acum, prin „MPay” au fost efectuate peste un milion de achitări. Graţie acestei opţiuni, cetăţeanul nu trebuie să meargă la bancă, ci poate achita impozitul pe imobil de la orice calculator cu acces la Internet, cu ajutorul cardului bancar.
Noul serviciu este foarte util persoanelor care, din anumite cauze, nu au primit avizul de plată a impozitului pe imobil. Astfel, cetăţenii urmează să acceseze pagina web – servicii.fisc.md, să se autentifice ca persoană fizică, să acceseze serviciul „Fişa imobilului”, să vizualizeze în regim online avizul de plată şi să execute operaţiunea de achitare.

– Ce condiţii trebuie să întrunească un contribuabil pentru a putea beneficia de aceste servicii şi a efectua plăţi în regim online, inclusiv cele cu caracter fiscal?
– Este evident, că pentru a putea efectua orice achitări în regim online, este necesar de a dispune de un instrument ce asigură autenticitatea clientului, cu alte cuvinte de semnătură electronică, semnătură digitală sau semnătură mobilă. În prezent, în R. Moldova astfel de instrumente de autentificare sunt eliberate de “Fiscservinform”, „Centrul de Telecomunicaţii Speciale” şi companiile „Orange” şi, respectiv, „Moldcell”.
Î.S. “Fiscservinform” eliberează, începând cu anul 2008, semnături electronice de autentificare pentru serviciile electronice fiscale. Totodată, „Centrul de Telecomunicaţii Speciale” eliberează semnături digitale, care pot fi utilizate în interacţiune cu Serviciul Fiscal de Stat, dar şi cu alte instituţii. Acum un an, cu suportul „Centrul de Guvernare Electronică” şi graţie implicării operatorilor de telefonie mobilă „Orange” şi „Moldcell”, a fost lansată semnătura mobilă. La moment, “Fiscservinform” are peste 65 de mii de utilizatori care deţin semnătură electronică.
Este foarte important să fie intensificat procesul de dezvoltare a serviciilor electronice care implică utilizarea semnăturilor electronice, pentru a înlesni modernizarea socială. Spre regret, aceste produse intelectuale sunt plasate pe un loc secundar şi reprezintă mai mult nişte condiţii tehnice ce asigură procedura de confirmare a identităţii persoanei ce a efectuat plata sau a depus un document în format electronic.

– Ce alte soluţii moderne menite să sporească eficienţa proceselor economice propune “Fiscservinform”?
– Recent am lansat pe piaţă două soluţii noi şi anume: “Contul curent al contribuabilului” şi “e-Factura”. Serviciul “Contul curent al contribuabilului” asigură comoditatea contribuabililor în interacţiunea lor cu Serviciul Fiscal de Stat. Altfel spus, este un instrument ce oferă posibilitatea de vizualizare a soldurilor şi operaţiunilor fiscale a întregii companii sau pe subdiviziunile acesteia, precum şi verificarea datoriilor sau supraplăţilor la bugetul de stat. Datorită acestuia, utilizatorul serviciului poate vizualiza la orice oră şi oriunde s-ar afla starea contului său, plăţile efectuate şi, în general, toată istoria de interacţiune cu Serviciul Fiscal.
Cu referinţă la serviciul “e-Factura”, acesta vine să asigure o optimizare a operaţiunilor economice şi comerciale dintre agenţii economici, înlocuind factura fiscală şi cea de expediţie pe suport de hârtie cu cea emisă în regim online. „e-Factura” prevede acelaşi schimb de documente, dar cu utilizarea tehnologiilor avansate, astfel, aceste documente sunt generate în sistem şi circulă electronic între cumpărător, vânzător şi transportator. La moment, acest serviciu reprezintă o alternativă pentru algoritmul clasic de contabilizare a tranzacţiilor economice. Pe viitor, credem că “e-Factura” va fi utilizată de toţi contribuabilii vizaţi. Factura electronică sporeşte operativitatea circulaţiei documentelor respective de la furnizor la cumpărător şi economiseşte resursele alocate pentru achiziţionarea şi evidenţa facturilor şi facturilor fiscale.

– Cine este autorul acestor aplicaţii? Acestea sunt elaborate de specialiştii companiilor locale?
– În ceea ce priveşte “Contul curent al contribuabilului” şi “e-Factura”, ambele au fost dezvoltate de către specialiştii IT din cadrul companii­lor din R. Moldova. Unele aplicaţii au fost elaborate de întreprinderea noastră, altele de către agenţi economici din ţară selectaţi în cadrul unor licitaţii desfăşurate cu suportul Băncii Mondiale, proiectelor BRITE-USAID etc.

– Ce resurse economisesc agenţii economici şi statul, utilizând noile servicii electronice?
– Serviciile electronice fiscale vin atât în avantajul contribuabililor, cât şi a SFS. Dacă ne referim la „e-Factura” aceasta va aduce mai multă eficienţă şi economisire de timp şi bani. Astfel, agentul economic nu va mai fi obligat să cumpere acele blanchete, să stea în rând sau să piardă timp pentru a se deplasa la instituţiile respective. De asemenea, dacă agentul economic va putea transmite electronic facturile sau facturile fiscale cumpărătorului – nu va mai pierde timp şi bani, deoarece sistemul permite expedierea operativă a informaţiei vizate. Acestea sunt avantajele la prima etapă de implementare. În viitor, datorită faptului că serviciul este conectat la SIA „Registrul General Electronic al Facturilor Fiscale”, agentul economic nu va mai fi nevoit să înregistreze facturile cu o valoare mai mare de o sută de mii de lei, acestea reflectându-se automat în Registrul nominalizat. Dezvoltarea serviciului electronic în perspectivă, va face posibilă anularea declaraţiei cu privire la TVA, deoarece ele vor putea fi generate automat în registrul fiscal.
Dacă e să ne referim la beneficiile statului, ele nu se măsoară doar în bani. Monitorizarea mai operativă şi mai activă a unor operaţiuni şi relaţii economice din aspectul administrării fiscale, deja aduce o plus valoare pentru stat, fiindcă gradul conformării fiscale a agenţilor economici este mai înalt. Toate acestea pentru că agenţii economici sunt mai disciplinaţi şi nu riscă să practice contabilitatea dublă sau operaţiuni nedocumentate, care apoi sunt trecute la activitate tenebră. Acesta ar fi avantajul statului în rezultatul implementării serviciilor electronice, care ulterior se reflectă în reducerea decalajului fiscal şi creşterea acumulărilor la buget.

– Care sunt obiectivele stabilite de compania “Fiscservinform” pentru perioada următoare?
– În sectorul tehnologiilor informaţionale nu există limită privind perfecţionarea şi opţiunile noi. Este un domeniu care stă pe valul dezvoltărilor ştiinţifice şi inovaţiilor. Asfel, avem foarte multe de realizat în ceea ce priveşte crearea şi promovarea serviciilor electronice în rândul contribuabililor.
Un obiectiv major este legat de dezvoltarea unui sistem informaţional integrat al Serviciului Fiscal. Actualmente, sunt utilizate tot mai multe tehnologii, iar procesele de lucru nu mai sunt separate de sistemul informatic. Astfel, nu mai este necesar de a înregistra scrisorile, actele de control sau deciziile, pentru că acestea pot fi generate direct în sistem şi devin obiecte ale acestuia. Odată cu crearea noului sistem informatic, toate activităţile Serviciului Fiscal urmează a fi efectuate în mod automatizat şi electronic. Prin urmare, controalele, auditul, urmărirea silită, evidenţa impozitelor, a imobilului, a transportului etc. vor fi automatizate. Acest fapt va permite de a optimiza procesele business ale serviciului fiscal, de a le face mai operative şi de a micşora implicarea factorului uman.

– Un control din partea Serviciului Fiscal, oricât de simplu ar fi, presupune stres şi timp pierdut pentru un contribuabil.
– Odată cu crearea noului sistem informatic, tindem să micşorăm timpul de interacţiune a contribuabilului cu organul fiscal, astfel încât această relaţie să fie una de la distanţă şi fără implicare fizică. Astfel, vor fi excluse definitiv situaţiile, când sunt favorizate unele întreprinderi.
Pe de altă parte, un studiu efectuat de proiectul USAID atestă că o companie din R. Moldova pierde anual peste 160 de ore pentru executarea operaţiunilor legate de administrarea fiscală, cum ar fi depunerea declaraţiei pe venit, plata impozitelor etc. Este o cifră foarte mare! Or, utilizând serviciile electronice create, contribuabilul reduce timpul, efortul şi sursele financiare cheltuite în relaţia cu Serviciul Fiscal.

– Indiferent de tipul datelor electronice, acestea necesită spaţii pentru a fi stocate. Cum sunt păstrate datele despre contribuabili colectate de către organul fiscal?
– Dispunem de condiţii speciale pentru protecţia datelor electronice colectate de Serviciului Fiscal de Stat. Avem un centru de date creat în conformitate cu standardele internaţionale care asigură protecţia fizică în caz de calamităţi naturale, însă garantează şi un nivel înalt de securitate a datelor stocate, precum şi accesul continuu la baza de date. Centrul este dotat cu cele mai avansate sisteme de alimentare cu energie electrică, climatizare, sisteme de prevenire şi stingere a incendiilor şi dispune de regim de monitorizare non-stop.

– Câţi angajaţi are compania “Fiscservinform” şi cât de dificil este să devii membru al acestei echipe?
– La moment avem 171 de angajaţi. În funcţie de lucrările pe care le avem de realizat uneori putem face angajări suplimentare în bază de contract. Majoritatea angajaţilor noştri au studii în domeniul tehnologiilor informaţionale şi sunt profesionişti de înaltă calificare, analişti, specialişti în programare, designeri şi administratori de sistem, care pot executa proiecte cu un nivel sporit de complexitate. Acordăm o atenţie deosebită realizării potenţialului angajaţilor noştri, dezvoltării continue şi perfecţionării abilităţilor profesionale.
Totodată, dorim să stimulăm specialiştii tineri în domeniu. În primul rând pentru că suntem într-o societate care se află în schimbare permanentă, iar tinerii sunt, de obicei, mult mai flexibili. În acest sens, am lansat în cadrul întreprinderii Incubatorul „Tânărul specialist în domeniul sistemelor informatice fiscale”.
Obiectivul Incubatorului este susţinerea specialiştilor în devenire, preponderent a studenţilor la facultăţile de profil TIC (spre exemplu: Tehnologii informaţionale; Cibernetică şi informatică economică; Matematică şi Informatică; Fizică şi Inginerie etc.), prin oferirea posibilităţii de a petrece practica de producere/licenţă/masterat în cadrul Întreprinderii de Stat „Fiscservinform”.
Deci, prin această iniţiativă ne-am propus să identificăm candidaţi care se pot adapta condiţiilor socio-economice în schimbare şi, chiar mai mult, le pot influenţa în direcţia pozitivă, astfel încât să dezvoltăm şi să prestăm societăţii servicii automatizate cu un nivel înalt al calităţii şi siguranţei.
– Vă mulţumesc pentru interviu.

Lilia Alcază

Numarul ziarului: 
Nr.26 (546) din 9 iulie 2014