Statul încearcă să alinieze achiziţiile publice la standardele europene

Achiziţiile publice au fost, mai totdeauna, afectate de corupţie. Lipsa de transparenţă lovea chiar în imaginea statului de „cumpărător de bună-credinţă”. Dominate de grupuri de interese, achiziţiile se transformau într-un fel de teatru al absurdului cu câştigători înainte de a fi anunţate.

Un sondaj realizat acum doi ani, a constatat o situaţie destul de tristă: opt din nouă agenţi economici care participă activ la licitaţiile publice recunoşteau că li s-a solicitat mită pentru a fi desemnaţi câştigători, comisioanele neoficiale ajungând, în unele cazuri, până la 30 la sută din valoarea contractului. Fiecare al patrulea agent economic care a participat la licitaţiile publice organizate de instituţiile de stat credea că aceste concursuri sunt corupte.

Potrivit sondajului, un sfert dintre respondenţi au afirmat că nu cred că ar putea câştiga un tender la stat fără efectuarea unor plăţi neoficiale, 24,4 la sută au declarat că se cunoaşte din start numele câştigătorului, iar fiecare al patrulea crede că procedura de achiziţii publice nu este transparentă şi echitabilă.

Statul încearcă să „lecuiască” aceste boli, deseori ascunse, dar cu efecte nocive, să facă achiziţiile mai simple şi mai eficiente. Să le alinieze, în ultima instanţă, la standardele europene. Un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii privind achiziţiile publice în acest sens a fost aprobat în săptămâna trecută de Guvern.

Proiectul stabileşte un cadru regulator mai complex în domeniul achiziţiilor publice, însă totodată mai aplicabil, deoarece oferă claritate mai multor noţiuni, concepte. De asemenea, proiectul nominalizat dezvoltă mecanismele existente în legislaţia privind achiziţiile publice şi instituie altele noi, în vederea simplificării procesului de achiziţii publice.

În primul rând, autoritatea contractantă, înainte de iniţierea procedurii de atribuire, va putea organiza consultări ale pieţei prin comunicarea cu experţi independenţi, autorităţi publice sau operatori economici, inclusiv organizaţii reprezentative ale acestora, cu condiţia ca această comunicare să nu aibă ca efect denaturarea concurenţei şi/sau încălcarea principiilor nediscriminării şi transparenţei, iar modalităţile, condiţiile şi procedura de organizare şi de desfăşurare a consultării pieţei se vor realiza prin normele metodologice de aplicare a Legii privind achiziţiile publice.

Altfel spus, cel care urmează să anunţe tenderul va face o analiză a pieţei, mai ales în aspectul ofertelor, calităţii. E, în fine, o testare, un fel de studiu de fezabilitate, care, mai mult sau mai puţin, te ajută să eviţi greşelile.

De asemenea, proiectul prevede utilizarea de noi instrumente electronice în sistemul de achiziţii. În particular, va fi introdus conceptul de Document Unic de Achiziţii European, care constă în declaraţia pe propria răspundere a operatorului economic cu privire la îndeplinirea criteriilor de calificare şi selecţie.

Aşadar, din start, cel care pretinde să realizeze un proiect, va trebui să declare că e de bună-credinţă. Şi dacă, într-un final, nu-şi va respecta angajamentele asumate în cazul în care va fi selectat? Atunci nu va mai fi admis, pe viitor, la tenderele organizate de stat.

Este o inovaţie la nivel naţional, care urmăreşte simplificarea şi, totodată, eficientizarea procesului de achiziţii publice, care va substitui prezentarea documentelor de calificare a operatorilor economici până la deschiderea ofertelor, cu post-calificarea, care se referă la faptul că autoritatea contractantă va solicita toate actele necesare de la ofertantul câştigător.

Totodată, în situaţia în care autoritatea contractantă are posibilitatea de a obţine documentele justificative sau alte probe în sprijinul informaţiilor declarate în DUAE de către operatorii economici în mod direct şi gratuit, prin accesarea unei baze de date, prezentarea ulterioară a acestora nu va fi necesară. Proiectul dezvoltă şi conceptul de achiziţii durabile.

Un alt aspect important este stabilirea unor noi tipuri de proceduri de achiziţie, în conformitate cu cadrul normativ comunitar şi anume: achiziţie în cazul serviciilor sociale şi altor servicii specifice, parteneriat pentru inovare, iar ca modalitate specială de atribuire, catalogul electronic. Pragul de aplicare pentru contractele de achiziţii publice, care au ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice, se propune a fi stabilit în cuantum de 13 milioane de lei, fără TVA.

Un alt aspect inovativ se referă la criteriile de selectare în domeniul achiziţiilor publice, care au fost actua­lizate: cel mai scăzut preţ şi cost, cel mai bun raport calitate-preţ şi calitate-cost. Pentru susţinerea întreprinderilor mici şi mijlocii este prevăzută posibilitatea de atribuire pe loturi a contractelor.

Proiectul dezvoltă şi conceptul de achiziţii durabile, prin includerea termenului ciclul de viaţă, care se referă la toate etapele consecutive şi/sau interconectate a achiziţiei şi care extinde spectrul analizei eficienţei unei achiziţii, prin prisma întregului ciclu, începând de la etapa de producţie şi finalizând cu etapa de eliminare/curăţare a bunului/amplasamentului şi/sau încheierea serviciului sau a utilizării bunurilor.

Armonizarea legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice cu standardele europene este prevăzută în Planul de acţiuni privind implementarea Strategiei de dezvoltare a sistemului de achiziţii publice pentru anii 2016- 2018.

Cinci organizaţii neguvernamentale apreciază într-o notă de opinie că „modificările propuse sunt conforme cu bunele practici internaţionale şi transpun eficient recomandările Directivei 24. Proiectul conţine o serie de îmbunătăţiri, inclusiv referitoare la transparenţă şi evitarea conflictului de interese”.

Totodată, experţii propun să fie inclusă în proiect o clauză adiţională ce ar stipula că „dosarul achiziţiei publice este un document public şi poate fi oferit, la solicitare, oricărei persoane interesate, după finalizarea procedurii de achiziţie”. Limitarea accesului la dosarul achiziţiei publice poate avea loc „doar în baza legislaţiei privind secretul de stat sau a celei privind secretul comercial”.

Această prevedere, în opinia experţilor, va asigura un maxim de transparenţă achiziţiilor publice, mai mult decât atât, este în concordanţă deplină cu iniţiativa de lansare a Mtender, platformă electronică a achiziţiilor, unde toată informaţia despre procedurile de achiziţii va fi disponibilă tuturor părţilor interesate.

Vlad Bercu

Numarul ziarului: 
Nr.25 (749) din 27 iunie 2018