Raportarea fiscală electronică devine obligatorie pentru agenţii economici

Începând cu 1 ianuarie 2012, subiecţii impunerii cu TVA vor prezenta dările de seamă fiscale utilizând metodele automatizate de raportare electronică. Prevederea este obligatorie pentru 15 mii de agenţi economici din Chişinău, Bălţi şi Comrat.

Beneficiarii acestui serviciu sunt agenţii economici care au un rulaj anual minim de 600 mii lei. Ei sunt obligaţi să semneze Acordul de conectare la serviciul „Declaraţie electronică” în perioada septembrie-decembrie 2011. Pentru conectarea la serviciul respectiv şi ridicarea semnăturilor gratuite electronice de autentificare, la inspectoratele fiscale de stat teritoriale trebuie să se prezinte persoanele responsabile ale contribuabililor vizaţi. Persoana împuternicită pentru semnarea acordului va prezenta copia certificatului de înregistrare a întreprinderii; copia extrasului din Registrul de stat al persoanelor juridice; ordinul intern al întreprinderii privind numirea în funcţie a persoanelor responsabile de semnarea dărilor de seamă fiscale în original şi copie (cu funcţia de conducător şi contabil-şef); buletinul de identitate în original şi copie a persoanelor indicate în ordinul intern, precum şi ştampila întreprinderii.

Potrivit şefului Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, Nicolae Platon, pe moment, conectarea la serviciul „Declaraţie electronică” este gratuită, dar, în cazul nesupunerii prevederilor legale, antreprenorii vor fi sancţionaţi cu o amendă în mărime de 450 de lei sau chiar vor fi lipsiţi de titlul de subiecţi ai impunerii cu TVA”, susţine acesta.

Până în prezent, aceste declaraţii erau depuse la Inspectoratul Fiscal pe suport de hârtie, cu excepţia cazurilor când agenţii economici doreau să-şi prezinte, benevol, datele fiscale prin internet.

„Noul serviciu va optimiza procesul de administrare fiscală, va simplifica procedura de raportare fiscală şi va elimina factorul uman din acest proces. De asemenea, Declaraţia electronică va dinamiza procesul de prelucrare a datelor fiscale. În prezent, prelucrarea datelor fiscale poate fi efectuată doar după trei luni de la depunerea acestora de către contribuabili”, a spus Nicolae Platon.

Din data de 5 septembrie şi până la 31 decembrie curent, în sectoarele Centru şi Botanica ale capitalei vor fi deschise două centre de conectare la serviciul de raportare electronică. În acest scop, agenţii economici vor primi gratuit asistenţă la conectare, instruire şi modul de utilizare a serviciului „Declaraţie electronică”.

Ludmila Botnari, şefa Inspectoratului Fiscal de Stat din municipiul Chişinău a subliniat că pentru a evita aglomeraţiile şi a asigura rapid procedura de conectare a contribuabililor a fost instituită programarea prealabilă. Toţi subiecţii impunerii cu TVA vor fi înştiinţaţi în scris prin intermediul oficiilor fiscale din sectoarele unde sunt deserviţi, şi sub semnătură, vor primi condiţiile, timpul programării şi oficiul unde trebuie să se prezinte.

În celelalte două oraşe ale ţării, Bălţi şi Comrat, programarea va începe din luna noiembrie curent. Specialiştii consideră că datorită implementării acestui proiect vor fi economisiţi banii şi timpul agenţilor economici, dar şi al organelor fiscale şi, de asemenea, va fi diminuat gradul de corupţie. „Dacă aceste procese vor avea succes şi noi credem în aceasta, atunci peste un an, business-ul din Republica Moldova va avea la dispoziţie un sistem bine lucrat şi uşor de aplicat, un sistem consistent ce corespunde standardelor Uniunii Europene”, a menţionat Douglas Muir, directorul de proiect USAID/BIZTAR în cadrul unei conferinţe la această temă.

În a doua etapă a programului-pilot vor fi conectaţi la acest serviciu încă 10 mii de contribuabili din ţară, începând cu 1 ianuarie 2013. Potrivit Inspectoratului Fiscal de Stat, pentru implementarea serviciului vor fi cheltuiţi 4 mil. lei, bani alocaţi din bugetul de stat.

Lilia Platon

Numarul ziarului: 
Nr.36 (405) din 14 septembrie 2011