Cum sistemul electronic va face achiziţiile mai transparente şi mai eficiente?

Un mic pas, însă un instrument mare pentru a uşura viaţa oamenilor care participă la achiziţiile publice.

Astfel a apreciat Iuri Cicibaba, viceministru al Finanţelor, sistemul electronic de achiziţii publice, testat într-un proiect-pilot, din ianuarie 2017. Specificul de funcţionare, domeniul de aplicare şi beneficiile noului sistem electronic de achiziţii publice, cât şi rezultatele perioadei de testare au fost prezentate în cadrul unei conferinţe specializate “MTender – instrument pentru afaceri corecte, transparenţă şi eficienţă”.

“Acest sistem electronic reprezintă doar un element al reformei ample anunţate pe domeniul achiziţiilor publice. Ne-am propus ca prin intermediul acestui instrument să obţinem procurări transparente, pe bază competitivă şi care să asigure o utilizare cât mai raţională a banilor publici”, a declarat ministrul Finanţelor, Octavian Armaşu.

Introducerea achiziţiilor electronice în Republica Moldova a fost anunţată la sfârşitul anului 2016 odată cu semnarea unui Memorandum între Ministerul Finanţelor, Agenţia Achiziţiilor Publice, mai multe asociaţii de business, ONG-uri şi companii IT pentru testarea şi implementarea unui sistem atotcuprinzător după principiul sursă, date şi contracte deschise. Etapa de testare a proiectului-pilot MTender s-a început în ianuarie curent cu titlu de participare voluntară, autorităţile contractante având posibilitatea să testeze în sistem procurările de valoare mică.

“Pe parcurs, sistemul va fi dezvoltat şi ajustat la legislaţie şi necesităţile pieţei. Sperăm ca în 2018 să acoperim întreg ciclul de achiziţii – de la licitaţie până la procedurile de evidenţă a contractelor, cataloage, instrumente business intelligence, management al contractelor. Toate elementele procedurii se vor regăsi pe o platformă electronică cu acces liber al publicului la datele despre achiziţiile publice”, a spus ministrul Finanţelor.

Eficienţa sistemului MTender a fost testată pe şapte autorităţi contractante din ţară. De la lansare şi până în prezent, prin sistem au fost organizate 19 proceduri, dintre care 13 au fost finalizate cu succes. În final, a fost obţinută o economie de 22,8 la sută din banii publici.

Cum sistemul electronic va face achiziţiile mai transparente şi mai eficiente? “Toate procedurile se vor face online. Va fi asigurat accesul online nelimitat şi gratuit la sistem. Există un mecanism de aplicare care permite ca oferta să fie depusă online prin intermediul unui formular interactiv şi există o evaluare automată a propunerilor financiare”, explică Iuri Cicibaba.

Şi care este certitudinea că nu vor mai fi licitaţii trucate, corupţia care a erodat încrederea în sistemul de achiziţii? Că la licitaţii nu vor participa mai multe firme sub o unică umbrelă? Că va fi aleasă cea mai bună ofertă?

În primul rând va exista mai multă transparenţă. “Toţi văd totul”, acesta este principiul noului sistem. După finalizarea procedurilor de achiziţii publice, toată informaţia cu privire la oferte, contracte devine vizibilă pentru toţi. Oricine, intrând pe site, va putea să vizualizeze orice achiziţie făcută de orice instituţie publică, pe perioade, pe diferite tipuri de mărfuri, câştigători ai licitaţiilor. Dările de seamă deja au devenit un document public care conţine toată informaţia, spune viceministrul. Unii antreprenori şi experţi, care au participat la eveniment, au afirmat însă că nu este suficient să publici darea de seamă, ar trebui să fie asigurată transparenţă maximă pentru a construi un sistem de achiziţii publice eficient şi care ar duce la diminuarea drastică a corupţiei.

Depunerea ofertelor, evaluarea, desemnarea câştigătorului se va face electronic, ceea ce va exclude în mare parte factorul uman, de multe ori subiectiv, chiar dacă într-o licitaţie de achiziţii publice în joc sunt banii publici.

Pilonii de bază ai noului instrument electronic sunt: transparenţa, cooperarea, ceea ce înseamnă utilizarea tuturor instrumentelor elaborate de e-guvernare, acoperirea cap-coadă a procedurilor achiziţiilor publice, soluţie eficientă şi arhitectură performantă.

Pe de altă parte, orice contestaţie va fi examinată de o autoritate autonomă. Dacă până în prezent procedura de soluţionare a litigiilor şi contestaţiilor era în atribuţiile Agenţiei de Achiziţii Publice, ceea ce putea genera conflicte instituţionale, fiindcă Agenţia înregistra contractele şi tot ea soluţiona şi contestaţiile, odată cu adoptarea noii legi această lacună ar fi trebuit să fie eliminată prin instituirea Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor. Noul sistem de soluţionare a contestaţiilor însă, pare că “se naşte” în chinuri.

Cine sunt principalii beneficiari ai sistemului electronic de achiziţii? Sunt cetăţenii, care vor putea să urmărească achiziţiile publice. “Vom avea un sistem de monitorizare care ne va da posibilitatea de a interveni rapid, dacă vom vedea că ceva nu merge bine, şi a schimba legislaţia”, spune Iuri Cicibaba.

Care este câştigul mediul de afaceri? În primul rând, costuri tranzacţionale mai mici. Antreprenorul nu va mai trebui să meargă la autorităţile contractante pentru a procura caietul de sarcini, a depune oferta cu două minute înainte de expirarea termenului, nu va mai trebui să piardă ore în şir până când se va verifica dacă toate ofertele sunt complete, există toate documentele.

Nu se va mai pierde timp pentru a verifica toate ofertele, ci doar a câştigătorului, cum se face, de fapt, în ţările avansate. În cazul discalificării câştigătorului, ceea ce nu este exclus, va fi verificat următorul.

Au fost anunţaţi şi paşii următori pentru introducerea achiziţiilor publice electronice în Moldova, astfel încât către luna martie 2018, noul sistem electronic să susţină desfăşurarea tuturor procedurilor obligatorii pentru procurările de valoare mare conform Legii achiziţiilor publice şi directivelor UE pe acest domeniu.

“Aşteptăm cu nerăbdare să punem în aplicare integrală acest proiect, după cum am convenit cu ministerul şi să putem evalua împreună beneficiile economice ale achiziţiilor electronice pentru cetăţenii Republicii Moldova şi toate părţile implicate în acest proces”, a spus şeful Oficiului BERD în Moldova, Dmitri Gvindadze, instituţie care a oferit asistenţă tehnică pentru prima etapă a proiectului-pilot.

Achiziţiile publice deţin o pondere importantă în bugetul public naţional. De exemplu, în anul 2014, valoarea contractelor de achiziţii înregistrate a însumat 11,54 miliarde lei, ce constituie 10,3% din Produsul Intern Brut. În 2015, procurările de bunuri şi servicii au fost în mare parte suspendate, din lipsă de bani. În 2016 achiziţiile publice s-au ridicat la 10 miliarde de lei. În ţările europene această cotă variază între 15 şi 30 la sută din PIB.

Vlad Bercu

Numarul ziarului: 
Nr.15 (687) din 12 aprilie 2017