Consumatorii de servicii financiare vor beneficia de protecţie sporită

Proiectul de lege care aduce o protecţie sporită consumatorilor şi creşte responsabilitatea furnizorilor de servicii financiare a fost adoptat recent, în lectură finală, de către Legislativ. Acesta este doar primul pas în modernizarea protecţiei consumatorilor de servicii financiare.

Astfel, modificările aduse cadrului legal vor extinde categoriile de servicii şi consumatori care vor fi acoperiţi de protecţia drepturilor consumatorilor financiari:

• După intrarea în vigoare a legii, colectarea datoriilor pe contractele de credit de consum va fi supravegheată de CNPF, care va urmări respectarea limitelor privind mărimea comisioanelor şi altor plăţi aferente creditului (pe dobândă, comisioane şi pe costul total al creditului care nu trebuie să depăşească suma debursată);

• Pentru eradicarea practicilor comerciale incorecte şi a altor abuzuri în procesul vânzărilor de bunuri în credit, CNPF va supraveghea modul de prestare a serviciilor financiare de către intermediari (asistenţii în brokeraj, intermediarii de credite);

• De asemenea, beneficiarii de credite de consum oferite de Asociaţiile de Economii şi Împrumut vor fi echivalaţi în drepturi cu restul categoriilor de consumatori de credite;

• Fidejusorii din contactele de credit de consum vor fi acoperiţi de prevederile legii privind contractele de credit de consum (Legea nr.202/2013) la fel ca şi debitorii.
Chiar dacă principalele îmbunătăţiri privind protecţia consumatorilor financiari urmează a fi efectuată prin procesul de armonizare la cadrul UE (2025-2027), totuşi câteva elemente au fost introduse şi în pachetul de modificări adoptat:

• Creditorii vor fi obligaţi să elaboreze şi să aprobe politici interne privind restructurarea rezonabilă a datoriilor debitorilor ajunşi în dificultate. Aceasta, împreună cu completarea art. 13 din Legea privind creditele de consum, va oferi o protecţie suplimentară debitorilor în special în perioade de crize;

• Au fost aduse câteva completări şi precizări în Legea privind creditele de consum (Legea nr.202/2013) (i) privind aplicarea dobânzii de întârziere în contractele de credit, ceea ce va exclude abuzurile întâlnite anterior prin utilizarea acesteia, (ii) a fost impusă obligativitatea includerii graficului de plăţi în informaţia precontractuală, ce va oferi consumatorului posibilitatea de a lua o decizie mai bine fundamentată;

• A fost eliminată confuzia privind calcularea vechimii de trei ani pentru reparaţia cu piese originale noi a vehiculului asigurat. Prin modificarea adusă, aceasta va începe din momentul primei înmatriculări în loc de anul de producere. Astfel, a fost eliminată o nedreptate faţă de posesorii de vehicule ale căror vehiculele erau înmatriculate prima dată cu mult după fabricarea acestora;

• Au fost introduse cerinţe importante pentru protecţia consumatorilor de servicii de asigurare pentru prevenirea vânzării unor servicii neconforme necesităţilor şi nesolicitate. Furnizorii, înainte de încheierea contractelor, vor fi obligaţi să evalueze cerinţele şi necesităţile consumatorilor, astfel încât contractele propuse să corespundă intereselor, nevoilor şi situaţiei specifice fiecărui consumator. De asemenea, înainte de încheierea contractelor de asigurare, furnizorii vor fi obligaţi să prezinte beneficiarilor documentul de informare privind produsul de asigurare (informaţii precontractuale);

• Pentru a eficientiza procesul de constat amiabil a fost introdusă posibilitatea completării formularului prin intermediul mijloacelor electronice;

• Pentru sporirea protecţiei consumatorilor de produse combinate (de exemplu procurarea bunurilor în credit cu componente de asigurare) au fost introduse reglementări privind informarea consumatorilor pe fiecare componentă a produsului (cost, termene), precum şi posibilitatea de a cumpăra bunurile sau serviciile separat;

Suplimentar au fost introduse cerinţe privind informaţiile incluse în publicitatea serviciilor de asigurare, aceasta contribuind la prevenirea publicităţii înşelătoare.

De asemenea, pentru a spori responsabilitatea directă a furnizorilor şi a eficientiza procesul de soluţionare a reclamaţiilor, a fost instituită procedura de adresare şi examinare a reclamaţiilor de către furnizori. Totodată, în cazul dezacordului cu rezultatul primit de la furnizor, consumatorul este în drept să depună o petiţie în adresa CNPF sau să meargă în instanţă. A fost stabilit un termen maximal de 15 zile lucrătoare în care furnizorii vor fi obligaţi să vină cu un răspuns.

Totodată, pentru sporirea capacităţii CNPF de supraveghere a serviciilor financiare privind respectarea drepturilor consumatorilor, a fost introdus dreptul CNPF de a efectua „cumpărătura de control”. Aceasta va permite autorităţii să depisteze încălcările drepturilor consumatorilor care nu pot fi identificate prin alte mijloace şi probe.

Această lege reprezintă un pas important în reformarea pieţei financiare, contribuind la consolidarea încrederii publicului şi la promovarea unor practici corecte şi responsabile în furnizarea serviciilor financiare.

Direcţia generală comunicare şi educaţie financiară a CNPF

Numarul ziarului: 
Nr.29 (1106) din 23 iulie 2025