BlasNet acordă suport informaţional IMM-urilor

Un portal destinat în exclusivitate antreprenorilor din domeniul tehnologiilor informaţionale, turismului şi industriei maritime va fi lansat în cursul acestui an, ca urmare a unui proiect care are scopul de a contribui la o dezvoltare economică şi socială mai durabilă în regiunea Bazinului Mării Negre.

Săptămâna trecută, la Salonic (Grecia), a fost lansat oficial proiectul “Reţeaua Mării Negre pentru Dezvoltare Regională” (BlasNET) din cadrul Programului Operaţional Comun de Cooperare în bazinul Mării Negre 2007-2013, program finanţat prin Instrumentul European de Vecinătate şi Parteneriat (ENPI) al Uniunii Europene. Reţeaua va implica organizaţii care susţin IMM-urile (agenţii de dezvoltare a afacerilor, organizaţiile care reprezintă IMM-uri, incubatoare de afaceri, camere de ramură, precum şi specialişti din mediul universitar şi din mediul de afaceri) cu experienţă în stategii regionale de dezvoltare economică şi care pot oferi asistenţă de specialitate. Reţeaua va crea un mediu informaţional de afaceri sustenabil pentru IMM-urile din regiunea Bazinului Mării Negre.

Beneficiarul proiectului este Agenţia Regională pentru Antreprenoriat şi Inovaţii din Varna (RAPIV), din regiunea de nord-est a Bulgariei, iar ceilalţi parteneri sunt Organizaţia pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM) R. Moldova, Comitetul de Cercetare din cadrul Unităţii de Cercetare în Inovarea Urbană şi Regională (AUTH URENIO) a Universităţii Aristotel din Salonic, Grecia, Patronatul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii din Constanţa (PIMM), România, Agenţia de Dezvoltare Economică din Sevastopol (AEDS), Ucraina şi Italia ca partener asociat.

„Stabilirea contactelor de afaceri pentru antreprenorii cu activitate în aceste domenii se va simplifica, deoarece va fi realizat un site-web interactiv adresat lor. Site-ul va conţine informaţii despre partenerii de proiect. Fireşte, pe măsură ce Reţeaua se va dezvolta, el se va transforma într-un portal web de afaceri cu o bază impunătoare de date anume pentru oragnizaţiile care susţin IMM-urile, dar şi pentru antreprenorii care sunt în căutare de parteneri din străinătate”, a spus Viorica Cerbuşcă, vicedirector ODIMM. Ea a susţine că graţie acestei Reţele, IMM-urile din regiune au mai mari şanse de a fi competitive pe pieţele internaţionale, deoarece potenţialul lor creşte, iar cooperarea dintre ele ar putea deveni mult mai dinamică.

Două studii de fezabilitate intenţionează să scoată la iveală atât necesităţile IMM-urilor din regiune în domeniul serviciilor de suport în afaceri şi ale Prestatorilor de Servicii în Afaceri în fiecare ţară parteneră. Viorica Cerbuşcă consideră că „Ambele componente trebuie să se dezvolte în paralel. Este imperativ ca, atunci când IMM au anumite necesităţi de servicii, prestatorii acestora să aibă suficiente capacităţi de a le presta calitativ şi eficient”. Partenerii de proiect propun şi o soluţie în acest sens – să fie promovat şi interesul instituţiilor de suport, şi cel al antreprenorilor pentru a stabili o comunicare mai eficientă, dezvoltând noi oportunităţi de proiecte şi activităţi comune în regiunea bazinului Mării Negre.

Grecia este ţara care va efectua un studiu de fezabilitate comun, bazat pe analizele regionale separate, efectuate de fiecare partener în ţara sa. Documentul va identifica problemele şi nevoile specifice ale grupurilor ţintă şi ale beneficiarilor finali din fiecare regiune, dar şi va căuta modalităţi de soluţionare a acestora prin intermediul cooperării regionale şi al schimbului de experienţă între partenerii din cele trei sectoare pilot. Anume acest studiu va sta la baza elaborării unor strategii comprehensive de dezvoltare a IMM-urilor, care vor fi propuse instituţiilor guvernamentale pentru a fi integrate în planurile sectoriale şi în politicile regiunilor partenere.

Viorica Cerbuşcă susţine că IMM-urile din cele cinci ţări din regiune se confruntă cu probleme aproape similare – lipsa de informare, acces restrâns la finanţare şi dificultăţi la export. Antreprenorii moldoveni mai duc lipsă şi de abilităţi, cunoştinţe şi cultură antreprenorială adecvată. “Unii dintre ei nu-şi cunosc drepturile, iar marea majoritate nu sunt la curent cu Programele care sunt elaborate şi implementate cu scopul promovării şi dezvoltării afacerilor. Dar cea mai mare dificultate antreprenorii o întâmpină la elaborarea unui plan de afaceri calitativ. Din această cauză, dar şi din lipsa unui gaj calitativ băncile refuză finanţarea IMM-urilor. Astfel, se creează un cerc vicios al economiei când întreprinderile nu se pot dezvolta pentru că nu au bani şi nu au bani pentru că nu se pot dezvolta”, spune Cerbuşca.

Printre evenimentele preconizate în cadrul proiectului BlasNet se numără organizarea a două workshop-uri internaţionale dedicate dezvoltării regionale şi sprijinirii spiritului antreprenorial şi un seminar internaţional pentru politicile UE.

Lilia Platon

Numarul ziarului: 
Nr.03 (423) din 25 ianuarie 2012