AFAM – 15 ani de activitate pe piaţa serviciilor de audit

Pe 6 iulie 2012, singura organizaţie profesională din ţară ce activează în conformitate cu art. 18 al legii nr. 61-XVI din 16.03.2007, Asociaţia Auditorilor şi Societăţilor de Audit (AFAM) a marcat 15 ani de activitate pe piaţa autohtonă a serviciilor de audit. În context, Conferinţa a III-a republicană „Auditul independent din Republica Moldova – de la provocările crizei spre noi oportunităţi de dezvoltare” a fost convocată pentru a pune în discuţie situaţia şi problemele actuale cu care se confruntă sistemul de audit independent.

„Jubileul respectiv a devenit ca un simbol de totalizare a activităţii AFAM pe parcursul acestor ani, perioadă în care am promovat valoarea şi importanţa auditului în stabilitatea economică a companiilor. Mă bucur că asociaţia s-a dezvoltat şi obţinut rezultate frumoase în activitatea sa, îmbunătăţind continuu calitatea serviciilor oferite clienţilor de către membrii săi. Astfel, profesionalismul auditorilor noştri este apreciat şi pe pieţele externe din acest domeniu”, a declarat Iurie Spânu, preşedintele Uniunii Profesionale AFAM în cadrul evenimentului.

Fondată pe 4 iulie 1997, la iniţiativa a 24 societăţi de audit din ţară, Asociaţia AFAM a reuşit să pregătească trei generaţii de auditori certificaţi, primii dintre ei fiind şi îndrumători pentru agenţii economici în ceea ce priveşte modul de desfăşurare a managementului şi activităţii economice, în general. În prezent, numărul membrilor asociaţiei este de 33 societăţi de audit şi circa 55 auditori independenţi, dublu faţă de anul fondării. Pentru o bună funcţionare şi asigurarea unui grad înalt de calificare a membrilor săi, AFAM întruneşte camerele profesionale: Camera auditorilor independenţi, Camera auditorilor interni, Camera contabililor profesionişti, Camera experţilor independenţi şi Camera societăţilor de audit. Totodată, organizaţia dispune şi de un centru de instruire a auditorilor profesionişti, CIPAM. În anul acesta centrul a împlinit 13 ani de activitate profesională.

În aceşti ani, AFAM a participat la elaborarea cadrului legal în domeniul auditului, a implementat mai multe reforme, printre care trecerea la noul cod fiscal şi implementarea standardelor naţionale de audit, îmbunătăţind semnificativ sistemul existent al auditului independent.

La conferinţa republicană au fost discutate rezultatele primei etape a programului de stat privind reforma în contabilitate şi audit, aprobat de Guvernul RM în 2010, cât şi necesitatea reformei contabilităţii şi auditului, dar şi îmbunătăţirea bazei legislative în corespundere cu normele europene.

Vorbind despre provocările meseriei, auditorii au remarcat că sunt nevoiţi să se adapteze modificărilor permanente în documentele fiscale, care se ciocnesc, adesea, între ele. În plus, implicarea mai activă a auditorilor practici din AFAM, ar facilita activitatea sistemului de audit. Spre exemplu, auditorii profesionişti spun că publicarea modificărilor la Legea privind activitatea de audit din 13 ianuarie anul curent, a creat probleme în activitatea auditorilor, unii susţin că s-au încălcat unele prevederi ale Constituţiei RM. O altă problemă ar fi că implementarea reformelor şi organizarea instruirii se fac pe cont propriu. „Organizaţia noastră profesională şi, nemijlocit, membrii săi au fost mereu implicaţi pentru a rezolva cu promptitudine şi eficienţă toate provocările apărute pe parcurs”, a comunicat preşedintele asociaţiei, dl Iurie Spânu.

Pe moment, auditorii independenţi din asociaţia AFAM sunt pregătiţi pentru o reformă importantă ce ţine de calitatea serviciilor prestate şi anume, implementarea standardelor internaţionale de audit, începând cu 14 iulie anul curent.

Alla Bureico, director Discount Pac SRL, a menţionat că această iniţiativă este o nouă etapă în dezvoltarea auditului şi a serviciilor de audit. „Jucătorii de pe piaţă au misiunea să se conformeze standardelor europene pentru a presta servicii de o calitate cât mai înaltă. Iar odată cu adoptarea acestor standarde, opinia auditorului va fi mai relevantă, rapoartele financiare vor fi mult mai transparente, iar întreprinzătorii îşi vor direcţiona investiţiile cu mai multă siguranţă”, susţine ea.

Directiva UE în domeniul auditului are scopul de a elimina barierele birocratice din calea firmelor mici de audit, iar primul pas în acest sens va fi utilizarea proporţională a standardelor europene în activitatea lor, făcându-le să fie mult mai competitive pe piaţa serviciilor de acest fel.

Astfel, RM se va conforma unor schimbări de pe piaţa europeană de audit şi va adopta reguli unice pentru toţi jucătorii pieţei. Potrivit directivei UE, firmelor de audit li se va interzice să acorde consultanţă întreprinderilor la care verifică contabilitatea, este introdusă rotaţia obligatorie a companiilor de audit, aceeaşi companie de audit putea presta servicii unui client nu mai mult de 6 ani consecutiv, iar un alt contract ar putea fi încheiat abia după 4 ani, companiile mari vor face transparentă procedura de selectare a noilor auditori, instituţiile de administraţie publică vor fi obligate să organizeze tendere deschise de selectare a unui nou auditor.

O conformare importantă, care a fost discutată în cadrul conferinţei, ţine de crearea paşaportului european care va permite firmelor de audit să presteze servicii în spaţiul comunitar. Acest paşaport se va obţine în baza unui test de aptitudini în una din ţările-membre şi va fi valabil în întreg spaţiul european, reducând, astfel, costul de transnaţionalizare al auditorilor şi va exclude cele două etape de formare profesională. Asociaţia AFAM va începe procesul de implementare a acestui proiect începând cu ianuarie 2013.

Оn procesul de armonizare la legislaţia UE, se înscrie şi controlul calităţii auditului efectuat, implementat în RM din 15 iunie anul curent. „Prin controlul calităţii auditului efectuat se subînțelege, mai întâi, o documentare corectă şi o viziune de ansamblu asupra situaţiei financiare a clientului. De multe ori, evaluările de audit duc la schimbarea managementului sau marketingului întreprinderilor”, explică Tatiana Agapi, directorul Audit Elit Consulting. Dumneaei susţine că a simţit totdeauna sprijinul AFAM în prezentarea corectă a activităţii sale şi prestarea serviciilor calitative conform standardelor.

Estimările arată că încrederea agenţilor economici în serviciile de audit a crescut cu aproximativ 30% în ultimii doi ani. Ei au ajuns să perceapă necesitatea nu numai a auditului financiar anual care este obligatoriu, cerut de lege, dar şi a altor tipuri de audit, cum ar fi cel al investiţiilor sau al unor operaţiuni financiare separate. Recent, AFAM a propus modificări la art. 6, Legea nr. 61, privind activitatea de audit, prin care se cere ca societăţile de audit să poată face evaluarea financiar-economică a agenţilor economici la care se desfăşoară operaţiunile de audit.

La aceeaşi conferinţă, grupul de iniţiativă al asociaţiei a propus elaborarea unui Plan strategic de dezvoltare a AFAM pe perioada 2012-2020, în scopul consolidării instituţionale şi dezvoltarea, în ansamblu, a auditului independent. Documentul va fi completat şi propus spre adoptare la adunarea generală a AFAM din toamna acestui an.

Evenimentul s-a încheiat cu înmânarea de diplome celor mai buni auditori din ţară, pentru profesionalism şi devotament în meserie. Alte diplome au fost primite de noii membri ai asociaţiei. Totodată, a fost adoptată o rezoluţie privind principalele probleme din domeniu şi soluţiile de rezolvare a acestora. Rezoluţia va fi remisă tuturor instituţiilor interesate de dezvoltarea sistemului de audit în RM.

Lilia Platon

Numarul ziarului: 
Nr.28 (448) din 11 iulie 2012