Organizatorii ciclului de seminare – Comisia Naţională a Pieţei Financiare (CNPF) şi Asociaţia Centrală a Asociaţiilor de economii şi împrumut (ACAEI) – susţin că acestea au fost mai mult decât necesare, deoarece toate asociaţiile sunt plasate în afara Chişinăului şi este mai dificil să comunici cu fiecare director executiv în parte, iar legea conţine modificări esenţiale care trebuie aplicate cu corectitudine.
„Sunt foarte mulţumită că anume în acest mod ni se explică ce şi cum trebuie să facem, ca să evităm unele probleme, cum ar fi împrumuturile neperformante. La seminar mi-au fost mult mai clare modificările şi completările la statut, pe care trebuie să le aducem până în iulie curent. În plus, s-au discutat detalii importante pentru activitatea asociaţiilor”, susţine Vera Postu, director executiv, AEI „Boldureşti”. Asociaţia administrată de Vera Postu este o asociaţie de tip A, portofoliul de împrumut în 2012 a fost de 1 mil. lei, iar valoarea maximă a împrumutului acordat este de 25 mii lei.
Directorul executiv al AEI „Leufin”, Efimia Sulă, afirmă: „Cea mai mare problemă în activitatea asociaţiilor era anume asigurarea cvorumului necesar pentru desfăşurarea adunării generale. Odată cu modificările la lege, aceasta dispare. Fireşte, orice asociaţie, indiferent de categoria din care face parte, are dificultăţile ei. Pentru noi, spre exemplu, este dificil să utilizăm aparatele de casă, din cauza că evidenţa contabilă pentru AEI nu este integrată cu alte programe de contabilitate şi facem un lucru dublu”. Asociaţia „Leufin” este de categoria B şi a înregistrat o creştere a portofoliului de împrumuturi cu 30% în 2012, ajungând la 20 mil. lei, iar valoarea maximă a împrumutului acordat a fost de 500 mii lei.
Menţionăm că principalele modificări ale Legii privind asociaţiile de economii şi împrumut stabilesc condiţiile şi cerinţele de licenţiere a AEI pe categorii de licenţă, simplifică modul de desfăşurare a adunărilor generale ale membrilor asociaţiilor, introduc noţiunea unică de rezervă instituţională, extind serviciile acordate de asociaţii şi anume permit acordarea serviciilor de intermediere în asigurări, în calitate de agent bancassurance, stabilesc atribuţiile autorităţii de supraveghere privind determinarea cerinţelor de confirmare în funcţie şi de atestare a administratorilor asociaţiilor şi simplifică procedura de radiere din Registrul de stat al persoanelor juridice din oficiu a asociaţiilor.
„Deoarece majoritatea asociaţiilor de economii şi împrumut tind sau şi-au extins aria de activitate, iar numărul membrilor a crescut, procedura de desfăşurare a adunărilor generale, dar mai ales asigurarea cvorumului necesar, a devenit o problemă serioasă în activitatea lor. CNPF a introdus modificări, preluate din experienţa Irlandei şi a Germaniei, care au diminuat semnificativ numărul de membri necesari cvorumului, însă asociaţiile sunt obligate să-şi înştiinţeze toţi membrii, sub semnătură, despre convocarea adunării”, precizează Alina Cebotariov.
În acest context, în cazul imposibilităţii asigurării adunării generale deliberative repetate, aceasta poate fi desfăşurată în cazul în care se înregistrează cel puţin 1/8 din numărul total de membri sau cel puţin 30 de membri ori un alt număr de membri mai mare, prevăzut de statutul asociaţiei. Asociaţia va înştiinţa fiecare membru personal sau prin poştă, contra semnătură, şi va oferi informaţii detaliate despre desfăşurarea adunării generale.
În Lege a fost introdusă şi o prevedere primară importantă care ţine de atestarea directorului executiv şi a contabilului-şef ai asociaţiei, pentru a asigura un grad înalt de profesionalism al persoanelor cu funcţii responsabile şi pentru a permite o gestionare eficientă a mijloacelor financiare atrase, inclusiv cele atrase de la populaţie. Din 2003, CNPF aplică acest model şi a acordat certificate de calificare pe un termen nelimitat unui număr de circa 700 directori executivi şi 600 contabili-şefi. Certificatele de calificare au un termen nelimitat, iar instituţia de supraveghere, CNPF, nu le poate retrage.
Lilia Platon