Interviu acordat în exclusivitate de Veronica Malcoci, director general C.A. “GRAWE CARAT Asigurări” S.A., ziarului „Capital Market”
– Cum comentaţi rezultatele pentru piaţa de asigurări a RM în I trimestru al anului 2011?
– După un an mai dificil, 2010, piaţa de asigurări din Republica Moldova a înregistrat o creştere în trimestrul întâi, 2011, cu 10,4%, atingând o valoare de 212,6 milioane de lei. Companiile de asigurare mizează pe dezgheţarea definitivă a pieţei de asigurări şi reluarea cursului ei ascendent.
Cu toate că segmentul local de profil se află la un nivel incipient, vorbim despre o piaţă tânără care posedă un potenţial semnificativ, atât în ceea ce priveşte gradul de penetrare a asigurărilor în PIB, cât şi privind densitatea asigurărilor. Cu toate tendinţele de creştere ale pieţei, există încă multe probleme ce trebuie soluţionate, foarte importantă fiind dezvoltarea de noi produse de asigurare şi diversificarea canalelor de distribuţie, iar companiile de asigurări trebuie să găsească soluţii cât mai eficiente pentru realizarea acestor obiective.
– Cum a fost această perioadă pentru Grawe Garat, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut?
– În trimestrul I, 2011, Grawe Carat Asigurări S.A. a înregistrat prime brute subscrise de peste 32 milioane lei, ceea ce reprezintă o evoluţie de peste 18% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2010. Suntem foarte satisfăcuţi de această creştere pe care o considerăm substanţială pentru perioada actuală.
Suntem, de asemenea, mulţumiţi de tendinţa pozitivă înregistrată în relaţia cu clienţii, fapt demonstrat şi de creşterea numărului total de contracte cu 7,9%.
Pentru trimestrul I, 2011, Grawe Carat Asigurări SA şi-a menţinut poziţia în TOP 3 asigurători pe piaţa moldovenească, fiind lider al topului asigurărilor de viaţă, cu o cotă de piaţă de 93,25%.
– Cum comentaţi creşterea cu 29,4% a primelor brute subscrise în categoria asigurări de viaţă, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut?
– De la intrarea pe piaţă şi până în prezent, seriozitatea şi profesionalismul ce caracterizează compania Grawe Carat Asigurări S.A. au determinat un număr de peste 21 000 de clienţi să opteze pentru produsele noastre de asigurări de viaţă. Creşterea primelor brute subscrise este determinată de majorarea numărului contractelor noi pe asigurări de viaţă, dar şi de portofoliul stabil de clienţi care continuă să-şi achite an de an contractele de asigurare de viaţă.
Colaborăm în permanenţă cu clienţii noştri, ajutând la conştientizarea necesităţii şi importanţei asigurării de viaţă. Considerăm că este foarte important să contribuim activ la schimbarea mentalităţii clientului, corelând continuu oferta şi serviciile cu dorinţele şi necesităţile clienţilor noştri.
– Ce puteţi spune despre daunele achitate pentru asiguraţii companiei Grawe Carat în primele trei luni 2011?
– Daunele plătite de compania Grawe Carat Asigurări SA în trimestrul I, 2011, au atins cifra de peste 6 milioane lei, în creştere cu 17,64% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2010, în totalul daunelor plătite, asigurările de viaţă având ponderea de 8,37%. Doar pe segmentul Carte Verde au fost achitate despăgubiri în valoare de peste 2 milioane lei.
Ţinem să menţionăm totodată, că în scopul estimării şi aprecierii juste a despăgubirilor, Grawe Carat Asigurări S.A. a implimentat un sistem de calcul licenţiat care permite efectuarea rapidă a calculelor ce corespund realităţii, astfel încât persoanele păgubite pot să-şi repare rapid autovehiculele implicate în accidente.
– Ponderea asigurărilor de viaţă, în totalul primelor brute subscrise a alcătuit 7,7%, fiind în creştere cu 1,2 la sută faţă de perioada similară a anului precedent. Cum explicaţi această creştere?
– Anul 2011 a adus o înviorare pentru întreaga piaţă de asigurări din Republica Moldova. Clienţii sunt mai puţin rezervaţi când vine vorba de asigurări şi sunt mai încrezători în investiţiile de lungă durată.
Condiţiile dificile ale anului 2010 au reliefat importanţa securizării viitorului familiei, obiectiv susţinut de Grawe Carat Asigurări S.A. prin promovarea asigurării de viaţă. Oamenii sunt tot mai preocupaţi de securitatea oferită de asigurarea de viaţă, de beneficiile pe care le oferă acest tip de asigurare. Grija pentru protecţia familiei devine tot mai evidentă, iar asigurarea de viaţă are tocmai această funcţie, având ca reper lucrurile cele mai sfinte şi utile pentru societate – asigurarea garanţiilor de viitor pentru om.
Cu paşi mici, dar siguri, piaţa de asigurări de viaţă începe să prindă contur, fapt ce ne bucură foarte mult şi ne confirmă optimismul pentru viitorul acestei industrii.
– Care credeţi că vor fi tendinţele pentru piaţa asigurărilor de viaţă din RM, în perioadele imediat următoare? Dar în următorii 5-10 ani?
– În Republica Moldova, nivelul de educaţie al populaţiei în privinţa asigurărilor este cu mult mai bun decât în urmă cu câţiva ani, dar anii de formare a unei mentalităţi favorabile nu s-au încheiat încă. Dacă pe alte pieţe, care au deja istorie şi o adevărată cultură în acest domeniu, achiziţionarea unei asigurări de viaţă reprezintă un fapt absolut normal, dictat de grija pentru protecţia familiei, în ţara noastră este încă o lecţie pe care trebuie să o învăţăm. Este mai uşor acum să acceptăm ideea că toată lumea este supusă unui anumit risc, că trebuie să ne asigurăm în faţa situaţiilor dificile astfel încât să fim siguri că, măcar din punct de vedere economic, vom putea să le facem faţă.
În viitor, pentru a da un nou avânt vânzărilor, asigurătorii trebuie să fie mai creativi în dezvoltarea de noi produse şi să se orienteze mai mult pe satisfacerea interesului şi nevoilor clientului. Aceasta presupune atât produse bine structurate şi adaptate pieţei locale, cât şi o îmbunătăţire a canalelor de distribuţie.
Pieţele de asigurări din Europa Centrală şi de Est sunt din ce în ce mai orientate pe profit, era dezvoltării extensive pare să se apropie de sfârşit, iar locul său este luat de o abordare intensivă, calitativ superioară. Un sistem eficient de management şi control al riscului, scheme de comisionare atractive şi realiste, precum şi politici corecte şi coerente de stabilire a preţurilor vor permite companiilor de profil să se dezvolte constant şi sigur.
A consemnat
Tatiana Solonari