În Republica Moldova a fost creată Asociaţia companiilor de leasing

În R Moldova a fost creată Asociaţia companiilor de leasing. În calitate de fondatori sunt companiile Express Leasing, MAIB-Leasing, Raiffeisen Leasing şi Total Leasing care, potrivit unui comunicat de presă, acordă 70 la sută din servicii de pe piaţa de leasing din Moldova. Despre scopurile şi obiectivele organizaţiei profesionale nou-create ziarul Capital Market a discutat cu preşedintele acesteia, Natan Garştea.

– Dle Natan Garştea, după lungi discuţii despre necesitatea creării unei asociaţii a companiilor de leasing, în sfârşit, după cinci ani, principalii jucători ai acestui segment financiar au ajuns să realizeze această idee? Cărui fapt se datorează înfiinţarea Asociaţiei?

– Într-adevăr, ideea creării asociaţiei este vehiculată de mai mult timp. Însă la realizarea acesteia trebuie de ţinut cont de un şir de factori de ordin procedural şi organizatoric. Mai mult ca atât, au loc anumite schimbări în situaţia de pe piaţă. În ultimii ani piaţa s-a maturizat, şi deja necesitatea de a avea interesele reprezentate este simţită stringent de participanţii acesteia.

Vă pot da un exemplu. La ora actuală se discută foarte mult despre reglementarea pieţei de leasing din Moldova. Este evident că şi companiile de leasing doresc să fie auzite în acest proces, să fie luate în considerare opiniile lor. Ele consideră necesar de a fi reprezentate în procesul legislativ şi, ca o asociaţie profesională unică, de a-şi promova ideile pentru îmbunătăţirea cadrului actual de reglementare în domeniul leasingului.

– Se creează impresia că o nouă rundă de discuţii privind reglementarea pieţei de leasing a contribuit la asocierea companiilor de leasing?

– Nu, este doar o coincidenţă în timp a acestor două evenimente. Companiile de leasing nu sunt contra acestor reglementări, deoarece acesta este un avantaj pentru activitatea noastră, prin promovarea unei politici unice şi consecvente în domeniu.

Pentru noi este important să putem să ne facem auziţi. Este un lucru cunoscut că procesul legislativ este demarat la cererea regulatorului, şi aici companiile de leasing ar dori să poată prezenta o viziune unică şi coordonată asupra aspectelor reglementate.

Dar subliniez că discuţiile privind reglementarea pieţei de leasing nu au fost principalul catalizator pentru crearea asociaţiei. Faza finală de creare a asociaţiei a început în primăvara anului trecut, şi principalele sarcini sunt eliminarea barierelor în dezvoltarea leasingului în Republica Moldova şi promovarea sa în rândul populaţiei şi agenţilor economici.

Anume în acest scop Asociaţia intenţionează să coopereze cu autorităţile, partenerii de afaceri din R.Moldova şi de peste hotare.

– Pe moment Asociaţia întruneşte patru companii de leasing, însă interesul de aderare în mod repetat, l-a declarat “BT LEASING MD”. Ce alte companii doresc să facă parte din Asociaţie?

– La ora actuală companiile TOP Leasing, EuroLeasing sunt într-o fază destul de avansată de pregătire pentru aderare. La etapa iniţială a creării Asociaţiei, am avut întâlniri cu majoritatea jucătorilor de pe piaţă.

Astfel, la diferite etape ale discuţiilor au participat aproape jumătate dintre jucătorii existenţi pe piaţă, adică circa 10 companii. Desigur, ne aşteptăm ca numărul membrilor asociaţiei să crească, dar suntem conştienţi că pentru aceasta e necesar de a soluţiona o serie de aspecte procedurale şi organizatorice, inclusiv aprobarea de catre acţionarii sau asociaţii fiecărei companii în parte a deciziei de aderare.

– Din câte cunosc, au fost cel puţin trei încercări de a crea o Asociaţie a companiilor de leasing. Cea mai recentă iniţiativă a venit din partea unui grup de specialişti americani ai Camerei de Comerţ a Statelor Unite în Republica Moldova. Cum vedeţi cooperarea cu proiectele deja existente în domeniu?

– Într-adevăr, Camera de Comerţ a SUA (AmCham) în Republica Moldova colaborează strâns cu companiile de leasing în ceea ce ţine de reprezentarea lor în procesele normative. Cred că este cu atât mai bine când mai multe persoane lucrează la aceeaşi problemă, şi ea este privită din unghiuri diferite. Sperăm şi pe viitor să putem beneficia de suportul AmCHam în domeniul ce ne vizează, asa cum trei din cei patru membri actuali ai ACLM sunt şi membri ai AmCham.

– La analiza candidaturii Dvs. s-a ţinut cont şi de faptul că aveţi experienţă în comunicare şi în lucrul cu instituţiile de reglementare?

– Se căuta o persoana care ar cunoaşte şi înţelege bine piaţa financiară autohtonă, care să fie neutru în sens politic, şi să aibă o bună reputaţie profesională şi nu în ultimul rând să posede o experienţă de comunicare cu instituţiile statului. S-au discutat mai multe candidaturi, însă în final companiile de leasing au considerat că sunt cel mai bun.

– Veţi face şi lobby unor iniţiative, acte normative etc.?

– Unul dintre obiectivele asociaţiei este de a promova şi reprezenta interesele companiilor de leasing şi în procesul legislativ, cu atât mai mult cu cât în actuala bază normativă în domeniul leasingului sunt o mulţime de lacune. Dar, iarăşi, toate acestea nu vor veni de la mine personal, ci de la asociaţie, ai cărei membri simt şi înţeleg nevoia de schimbare.

– Enumeraţi principalele domenii unde, în opinia dumneavoastră, ar trebui realizate schimbări?

– M-aş referi, întâi de toate, la aspecte ce ţin de achitarea taxei pe valoare adăugată la unele comisioane, aspecte fiscale legate de crearea provizioanelor, procedurile legale de recuperare a bunurilor etc.

– Acum, tot mai mult se discută problema recunoaşterii insolvabilităţii unei persoane. Care este poziţia Asociaţiei faţă de această problemă?

– Deocamdată nu am discutat această problemă.

– În cadrul Asociaţiei sunt deja propuneri referitor la îmbunătăţirea poziţiei companiilor rezidente pe piaţa locală de leasing în raport cu cele nerezidente?

– Am discutat deja despre posibile stimulente pe care le-ar putea oferi statul, în special în ceea ce ţine de înlesniri fiscale sau subvenţii pentru clienţii companiilor de leasing (de exemplu, în agricultură). Dacă ne conducem de normele internaţionale, dar şi de practica altor state, noţiunea de leasing internaţional din Legea cu privire la leasing, nu corespunde rigorilor internaţionale. Companiile de leasing abordează frecvent acest subiect, deoarece legislaţia trebuie să asigure un mediu concurenţial financiar sănătos pentru toţi jucătorii de pe piaţă. În fine, concurenţa reprezintă unica formă de evoluţie consistentă a unei economii.

– Cum apreciaţi situaţia de pe piaţă? Au reuşit toate companiile să depăşească impactul crizei financiare globale?

– Criza a venit după o perioadă de creştere, când foartă multă lume a apelat la leasing. Normal că în prima etapă a crizei aceasta a fost resimţită şi de companiile de leasing, prin prisma descreşterii cererii de leasing. Însă această etapă a fost depăşită în anul trecut când piaţa per ansamblu a înregistrat o creştere în raport cu perioada de raportare ulterioară. Oricum, piaţa serviciilor de leasing depinde de starea economiei în ansamblu şi de evoluţia acesteia. În prezent, pe piaţa de leasing din Moldova activează peste 20 de companii, volumul pieţei pentru anul 2011 este estimat la 60 de milioane de euro. Dar avem potenţial mult mai mare, mai cu seamă în provincie, unde mulţi încă nu cunosc ce înseamnă leasing.

A dialogat Ghenadie Tudoreanu

Numarul ziarului: 
Nr.10 (430) din 14 martie 2012