Veronica Arpintin: «Succesul îl obţin cei care îl merită»

Recent Uniunea Europeană a suplimentat finanţarea a două programe implementate de către Bănca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, TA M şi BAS, cu încă 5 mil. euro. De proiecte similare beneficiază mai multe ţări din spaţiul ex-sovietic, iar investiţiile pentru Republica Moldova, pentru anii 2010-2013, ajung la 10 mil. euro. Mai multe despre programele respective am ţinut să aflăm de la Veronica Arpintin, Director Naţional pentru programul Business Advisory Services (BAS) Moldova, care a acordat un interviu în exclusivitate ziarului Capital Market.

– Ce este şi ce activităţi include programul BAS?

– Programul BAS al Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) oferă subsidii companiilor din Republica Moldova pentru acoperirea parţială a costurilor pentru serviciile de consultanţă. Instalarea de softuri, branding şi rebrending, strategii de promovare şi planuri de afaceri, lucrări de proiectare – iată necesităţile pentru care companiile pot înainta proiecte programului BAS. Programul are drept scop creşterea competitivităţii companiilor moldoveneşti, dar, în acelaşi timp, şi dezvoltarea serviciilor de consultanţă, care sunt un motor de dezvoltare a unor economii mai competitive. Pentru stimularea cererii de proiecte de consultanţă se oferă subsidiile despre care am vorbit, în raport de 50% pentru proiectele de consultanţă generală. Iar pentru proiectele de eficienţă energetică, finanţate de Guvernului Suediei, componenta de grant poate ajunge la 70%, suma minimă fiind de 10 mii de euro. Programul BAS organizează diverse evenimente (noi le numim evenimente de dezvoltare a pieţei), traininguri atât pentru consultanţi, cât şi pentru companii. Am organizat anul trecut prima expoziţie de servicii de consultanţă în RM, iar anul acesta – prima conferinţă naţională având ca temă energetica durabilă. Aş spune că impactul programului BAS este dublu, deoarece noi stimulăm atât cererea, cât şi oferta.

– Există un alt program BERD, MoSEFF, care finanţează exclusiv proiecte de eficienţă energetică. Activităţile dvs. se intersectează cumva?

– Bineînţeles. MoSEFF este o linie de creditare a BERD în R. Moldova, ca şi noi, de altfel. Colaborăm destul de activ cu MoSEFF. Atâta doar că programul BAS finanţează proiecte de consultanţă în domeniul eficienţei energetice, pe când MoSEFF finanţează deja implementarea proiectelor respective. De aceea colaborarea noastră este foarte benefică. Avem un mare număr de beneficiari care au profitat de asistenţă atât din partea programului BASS, cât şi din partea programului MoSEFF.

– După ce criterii selectaţi companiile de consultanţă cu care colaboraţi?

– Programul BAS este deschis pentru toţi consultanţii şi toate companiile de consultanţă care activează pe teritoriul Moldovei şi care, bineînţeles, manifestă dorinţa de a colabora cu programul BAS. Lista consultanţilor acreditaţi este în permanentă modificare, BAS fiind mereu deschis pentru acredtare de noi companii. Pentru noi acreditarea este un proces de verificare a competenţelor consultanţilor, lucru necesar în vederea minimizării riscurilor în procesul de finanţare a proiectelor. Avem o listă de mai mult de o sută de companii de consultanţă din diferite domenii. Criteriile de acreditare sunt foarte simple: cel puţin doi ani de experienţă în domeniu şi cel puţin trei proiecte de consultanţă implementate. Informaţia aceasta bineînţeles că se verifică, iar cei care corespund criteriilor de acreditare sunt acreditaţi.

– Dar ce cerinţe are BAS faţă de companiile ce intenţionează să aplice pentru finanţarea unui proiect?

– Criteriile de selectare pentru companii, de asemenea, sunt foarte simple: cel puţin doi ani de activitate, cel puţin 10 angajaţi şi capital majoritar moldovenesc. Noi nu avem concurs de cereri pentru proiecte. Toate proiectele eligibile sunt finanţate concomitent, oricât de mare ar fi numărul acestora.

– În ce domenii solicită întreprinzătorii noştri cel mai des sevicii de consultanţă?

– Din experienţa programului BAS, în ultimii şase ani am finanţat mai mult de 300 de proiecte, 75 la sută sunt din domeniul IT, deci referitoare la implementrea diferitor tehnologii informaţionale. Pe al doilea loc se situează proiectele de marketing, diferite tipuri de consultanţă în marketing, începând de la elaborarea brandului, şi până la elaborarea planurilor de marketing şi a strategiilor. De o cerere crescândă se bucură şi proiectele de eficienţă energetică, care constituie studii de audit energetic sau lucrări de proiectare cu implementarea tehnologiilor de eficienţă energetică.

– Este un domeniu, cum s-ar zice, trendy.

– Evident. Resursele energetice se scumpesc, oamenii de afaceri se gândesc tot mai mult şi mai serios cum să-şi minimizeze aceste costuri. Acestea sunt, aşadar, cele trei tipuri de proiecte întâlnite mai des.

– Vi s-a întâmplat să refuzaţi vreun proiect? Din ce motive?

– Au fost unele cazuri când proiectele prezentate nu au fost aprobate, dar foarte puţine totuşi şi, de fiecare dată, au existat nişte cauze obiective: fie că managementul companiei s-a dezis de proiect, fie noi nu avem deplină încredere în capacităţile consultanţilor. Pentru că, vedeţi, pentru noi experienţa consultantului este foarte importantă, deoarece consultantul cu experienţă poate oferi servicii de calitate. E ca şi cu medicii. Între unul care abia a absolvit facultatea şi altul care a practicat o viaţă, există o diferenţă.

– Vorbiţi-ne, vă rugăm, şi despre programul TAM?

– Programul TAM constă în asistenţa mai completă pentru întreprinderile din R. Moldova. Dacă facem o comparaţie între programul BAS şi programul TAM, trebuie să vă spun că proiectul BAS rezolvă probleme mai mici, care au un rezultat mai rapid, în timp ce programele TAM, de obicei, durează 18 luni şi constau în consultanţă şi mentori din partea experţilor străini, servicii oferite gratis pentru întreprinderi. Proiectele TAM sunt mult mai complicate şi vizează toate domeniile de activitate ale unei întreprinderi. De exemplu, dacă în cadrul proiectelor BAS se examinează un singur aspect de activitate al unei întreprinderi, atunci în cadrul programelor TAM, de regulă, se fac schimbări, se restructurizează toate procesele. Bineînţeles că proiectele TAM sunt mai puţine. Aş vrea doar să amintesc că proiecte TAM pot implementa întreprinderile care îşi doresc acest lucru, dar criteriile de selectare sunt altele. Cei interesaţi ne pot contacta pe noi în această privinţă. În Republica Moldova nu avem un manager pentru programe TAM, de aceea programul BAS primeşte toate cererile şi pentru programul TAM. Diferenţa este că nu noi luăm decizia referitor la acest tip de proiecte, cererile fiind expediate la Londra.

– La ce lucraţi în prezent şi ce vă propuneţi să realizaţi pe viitor?

– Pentru moment avem un număr foarte mare de cereri de finanţare şi suntem foarte bucuroşi că companiile din R. Moldova au înţeles că e necesar să fii modern, să implementezi tehnologii noi, să faci un pas înainte, deoarece companiile străine sunt mai active şi odată venite pe piaţa autohtonă, pot dăuna esenţial companiilor locale. Planificăm mai multe evenimente legate de ideea de eficienţă energetică. Intenţionăm, printre altele, să lansăm un program numit ”Femeia în afaceri”, de asemenea, cu asistenţa Guvernului Suediei. Programul acesta va fi lansat anul viitor şi va cuprinde activităţi atât pentru companiile care sunt administrate de femei, sau angajează prioritar femei, cât şi pentru femei care doresc să-şi lanseze o afacere, sau au lansat-o şi au nevoie de asistenţă pentru dezvoltarea acestei afaceri. Programul este destul de complex, pe moment se lucrează asupra detaliilor.

– Cum credeţi, care este cea mai mare problemă a întreprinzătorilor în R. Moldova?

– Dacă ar fi numai una. Avem instabilitate politică, unele dificultăţi cu creditarea, concurenţă din partea companiilor mari sau a celor străine, care sunt mai dezvoltate. Însă noi toţi lucrăm în aceste condiţii şi chiar şi unele companii reuşesc să obţină succes, inclusiv şi datorită faptului că aceste companii utilizează eficient resursele de care dispun. O altă lacună ar fi specificul managementului moldovenesc, care lasă de dorit. Totuşi, oricât de multe probleme ar exista, aceasta nu înseamnă că nu trebuie să facem nimic, că nu trebuie să perfecţionăm calitatea serviciilor sau a produseleor pe care le oferim.

Succesul îl obţin cei care îl merită, cei care fac ceva. Şi primul pas important către succes, pentru o companie, este apelarea la servicii de consultanţă. Pentru că consultanţii deja au analizat experienţa altor companii locale şi reprezintă un mijloc destul de bun de dezvoltare, permiţând economisirea timpului şi a banilor. Nu este un panaceu pentru toate bolile, dar este totuşi un remediu, drept dovadă servind cele 300 de proiecte pe care le-am implementat în R. Moldova timp de şase ani pentru companii care, în decurs de un an după implementare, au înregistrat o creştere de 70% a vânzărilor.

Ana Struţă

Numarul ziarului: 
Nr.46 (415) din 23 noiembrie 2011