Trend descendent pentru industria de leasing

Situaţia economică precară a influenţat nefast industria moldovenească de leasing, marcând-o printr-o comprimare de aproape 6% în anul trecut. Este o cădere “dureroasă” pentru sector, după creşterea semnificativă de 41%, cu un an mai devreme. În acelaşi timp, companiile sunt sceptice că rezultatele anului în curs vor fi mai bune.

Datele Biroului Naţional de Statistică (BNS) arată că în 2014 au fost acordate în leasing mijloace fixe în valoare de 1,07 miliarde lei sau cu 5,8% mai puţin decât în anul precedent. În valoare bănească, comprimarea constituie 65,7 milioane de lei.

Cinci companii dominante

“Indicatorii economiei naţionale au început să se înrăutăţească brusc către ultimul trimestru al anului trecut. Respectiv, acest lucru a influenţat negativ şi activitatea jucătorilor de pe piaţa de leasing. Chiar în rezultatele noastre se vede o scădere pe ultima sută de metri, în lunile noiembrie şi decembrie. Industria, per ansamblu, nu a scăzut atât de mult. E vorba de puţin peste 60 milioane de lei. Însă acest lucru vorbeşte despre un oarecare grad de precauţie pentru contractele de leasing. De asemenea, nu trebuie de exclus că unii clienţi au achitat anticipat, odată cu înrăutăţirea situaţiei economice din ţară”, a menţionat preşedintele MAIB Leasing, Victor Sula.
De altă parte, directorul general BT Leasing, Vasile Donica, susţine că această statistică e mai puţin relevantă, întrucât reflectă doar volumul de vânzări, iar indicatorul cel mai relevant pentru industrie fiind profitabilitatea. “Este indicat doar preţul bunurilor, nu şi suma finanţării efective sau expunerea pe leasing pentru anumite bunuri. Spre exemplu, poate fi arătată o tranzacţie în valoare de un milion de lei, iar în realitate compania de leasing s-a expus cu doar 50 mii de lei. Pe mine, ca jucător de pe piaţă, mă interesează care este structura portofoliilor concurenţilor, nu vânzările lor”, a spus el.
Directorul unei alte companii de leasing, care şi-a dorit anonimatul, susţine că datele BNS pentru anul în curs sunt mult mai aproape de realităţile pieţei. Acesta a explicat că în 2013, cifrele pentru volumul de vânzări au fost mărite artificial. Mai exact, “Finance Leasing Company” care abia apăruse pe piaţă a făcut un salt de câteva milioane într-un an, poziţionându-se pe primul loc în clasament. “Am discutat cu colegii de la celelalte companii şi nu înţelegem cum a fost posibil acest lucru. Nouă nu ne este clar ce stă în spatele creşterii spectaculoase a acestei companii într-un termen atât de restrâns. Poate din acest considerent, pentru 2014 a fost prezentată scăderea volumului total de vânzări pe piaţa de leasing”, a explicat sursa.
În topul primelor cinci companii cu cele mai mari vânzări s-au clasat: MAIB Leasing, Total Leasing, Finance Leasing, BT Leasing şi Capital Leasing. Acestora le revine circa 70% din piaţă. Comparativ cu anul 2013, clasamentul a suferit schimbări: Finance Leasing a coborât pe locul trei de pe locul unu, Total Leasing a urcat pe locul doi de la poziţia trei. O creştere a înregistrat compania BT Leasing care nu se regăsea anterior în grupul celor cinci. În schimb, din clasament a dispărut Victoria Leasing.

Mai puţine vânzări de utilaje

Anul trecut, piaţa autohtonă de leasing şi-a întărit şi mai mult imaginea de finanţator al mijloacelor de transport. Astfel, volumul total al vânzărilor de autoturisme acordate în leasing s-a mărit cu peste 30 milioane de lei şi a însumat 997,7 milioane. Iar ponderea de piaţă a acestora a ajuns la 93,2%.
“Indicatorul respectiv pentru compania noastră este la nivelul de 79%. Restul 21% sunt vânzări de imobil, tehnică şi utilaje. Avem multe proiecte de finanţare a utilajelor, spre exemplu, deşi pe timp de criză este mult mai convenabil să finanţezi obiecte mai lichide, precum autoturismele. Dacă se întâmplă că nu putem recupera banii pe contract, vindem mai uşor obiectul de leasing. În acest caz, autovehiculele reprezintă alternativa numărul unu şi este o tendinţă cauzată, mai mult, de situaţia în care ne aflăm”, conchide Victor Sula. Potrivit preşedintelui MAIB Leasing, vânzările companiei au depăşit 200 milioane de lei anul trecut, cota de piaţă ajungând la 18,5%.
Datele statistice mai relevă o scădere de aproape 64% a vânzărilor de maşini şi utilaje pe contracte de leasing, de la 99,7 milioane în 2013 la 27,3 milioane lei în 2014. Şi finanţările pentru construcţii s-au redus la jumătate decât erau cu un an mai devreme. Aceste vânzări au constituit doar 32,4 milioane lei, cu o pondere de 3% în totalul mijloacelor fixe acordate anul trecut.
“Cred că la un anumit moment, situaţia se va schimba. Agenţii economici o să ajungă la ideea că este mai avantajos să procure utilaj în leasing. De fapt, compania noastră a înregistrat o creştere cantitativă şi calitativă pe acest segment. Ne orientăm, preponderent, către persoanele juridice. Contractele cu acestea sunt mai consistente şi oferă oportunitatea că vor solicita finanţări repetate. Desigur că şi dobânda pentru aceşti clienţi este alta decât pentru persoanele fizice”, argumentează directorul general BT Leasing. Vasile Donica este de părere că dacă, pe viitor, acest sector va fi reglementat, va dispărea şi sentimentul că leasingul înseamnă doar procurări de autovehicule, iar agenţii economici vor contracta şi alte tipuri de finanţări, precum lease­back sau produse financiare.
Aproximativ 58,7% din valoarea mijloacelor fixe acordate în leasing revin întreprinderilor şi organizaţiilor comerciale din ţară. Contractele cu acestea au însumat aproape 630 milioane lei, cu 15 milioane lei mai puţin decât în 2013. În schimb, valoarea contractelor de leasing pentru instituţiile financiare a fost în creştere. Persoanele fizice au contractat mai puţine produse în leasing. Mijloacele fixe acordate populaţiei au fost în valoare de 440,1 milioane lei, potrivit datelor BNS.
“În primele patru luni ale anului curent, compania noastră a înregistrat o uşoară descreştere a volumului de vânzări. Situaţia de piaţă poate fi salvată de cursul valutar, întrucât majoritatea contractelor de leasing sunt efectuate în valută străină şi deprecierea monedei naţionale ar putea face ca vânzările să se menţină la acelaşi nivel, ca statistică. Până la sfârşitul anului, am putea avea o comprimare a pieţei de 5% sau chiar mai mult, dacă urmărim că numai în primul trimestru al anului, PIB-ul s-a redus cu 4,8%. Iar consumul de leasing nu poate creşte în perioade de recesiune economică, cu atât mai mult cu cât produsele de leasing sunt bunuri de lux”, crede Victor Sula.

Lilia Platon

Numarul ziarului: 
Nr.22 (592) din 3 iunie 2015