Politica fiscală pentru anul 2016. Ce noutăţi conţine?

Ministerul Finanţelor a remis spre examinare şi avizare setul de materiale ce vizează modificarea şi completarea unor acte legislative privind politica fiscală, vamală şi bugetară pentru anul 2016. Modificările şi completările urmează să intre în vigoare de la 1 aprilie.

Ce noutăţi conţine politica fiscală, vamală şi bugetară pentru anul 2016?

Termenul de raportare a pierderilor rezultate din activitatea de întreprinzător urmează a fi majorat de la 3 la 7 ani, cu excluderea eşalonării acestora în părţi egale. Potrivit Ministerului Finanţelor, majorarea termenului de raportare a pierderilor vine în susţinerea agenţilor economici în ceea ce priveşte recuperarea investiţiilor, fapt ce se va reflecta pozitiv asupra rezultatelor activităţii financiar-economice a acestora, inclusiv a producătorilor agricoli.

Cotele accizelor stabilite în sume fixe (băuturi alcoolice, cu excepţia berii; oxigen; azot; articole de bijuterie sau de giuvaiergerie; autoturisme; alte tutunuri şi înlocuitori de tutun fabricate) vor fi ajustate la rata inflaţiei prognozată pentru 2016 (10,5%), pentru a nu admite afectarea veniturilor fiscale prin deprecierea mijloacelor băneşti în timp, urmare a inflaţiei.

Cotele accizelor la produsele petroliere importate şi/sau livrate pe teritoriul Republicii Moldova (benzina, motorina şi derivaţii acestora, gazele lichefiate şi naturale) vor fi ajustate la mărimea creşterii anuale a produsului intern brut nominal prognozat pentru anul 2016 faţă de anul 2015 (11,4%).

Cota accizului pentru ţigaretele cu filtru şi fără filtru, în vederea ajustării graduale a acestora la nivelul ţărilor din regiune, inclusiv la standardele europene, va fi majorată până la 220 lei +17%, dar nu mai puţin de 250 lei la ţigaretele cu filtru şi 60 lei la cele fără filtru, faţă de 18% +200 lei şi, respectiv, 560 lei în prezent.

Din 2016, proprietarii de automobile vor plăti un nou impozit, cel pentru autovehicule, egal cu taxa de drum actuală care va fi exclusă, pentru maşinile înmatriculate în Republica Moldova. Proiectul de lege face parte din strategia de descentralizare financiară. Impozitul pe autovehicule va avea acelaşi statut ca impozitul pe bunurile imobiliare, care este o taxă locală, şi va fi achitat în două rate (15 august şi 15 octombrie), cu un rabat de 15% pentru achitarea înainte de termen. Taxa va fi plătită de persoanele juridice şi fizice rezidenţi şi nerezidenţi ale căror maşini sunt înmatriculate în Republica Moldova. Baza impozabilă a impozitului pe autovehicule va rămâne aceeaşi şi anume caracteristicile tehnice ale autovehiculului.

Plata impozitului pe autovehicule va fi efectuată prin intermediul avizului de plată expediat de către Serviciul de colectare a impozitelor şi taxelor locale al primăriei pentru persoanele juridice şi fizice rezidenţi şi nerezidenţi ai Republicii Moldova. Avizul de plată al impozitului pe autovehicule va avea o formă analogică cu avizul de plată al impozitului pe bunurile imobiliare pentru persoanele fizice.

O altă prevedere inclusă în proiect este modificarea sistemului actual de evaluare a bunurilor imobiliare ale persoanelor fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător şi persoanelor juridice. Astfel, începând cu 2016, toţi proprietarii de imobile vor trebui să-şi evalueze proprietatea, procedură care va trebui repetată o dată la trei ani, iar impozitul va constitui între 0,05% şi 0,3% din valoarea de piaţă a imobilului. Evaluarea se va face pe banii proprietarilor de către instituţii autorizate. Cheltuielile aferente evaluării sau reevaluării bunurilor imobiliare în scopul aplicării impozitului pe bunurile imobiliare vor fi deductibile în scopul aplicării impozitului pe venit. În cazul în care contribuabilii nu vor efectua evaluarea bunurilor imobiliare care aparţin acestora cu drept de proprietate şi nu vor prezenta informaţia aferentă organelor cadastrale, aceştia vor fi sancţionaţi cu o amendă în mărime de 100 mii lei.

Totodată, se propune majorarea cotelor impozitului funciar pentru terenurile cu destinaţie agricolă şi pentru cele din intravilan şi extravilan, cu 15 la sută.

Printre propunerile ce se regăsesc în proiectul politicii bugetar fiscale pentru anul 2016 se numără obligativitatea oricărui agent economic de a se înregistra ca şi plătitor de TVA, dar şi eliminarea treptată din Codul Fiscal a mai multor forme de stimulare atât pentru agenţii economici, cât şi pentru persoanele fizice.

Termenul limită de prezentare a declaraţiei cu privire la impozitul pe venit este de 25 martie a anului următor anului fiscal de gestiune.

De asemenea, Fiscul urmează să primească dreptul de executare silită prin ridicarea numerarului de mijloace băneşti de la persoanele care nu achită impozitele. În cazul în care aceştia nu vor dispune de bani lichizi, organele de control vor avea dreptul să sechestreze bunurile şi să le vândă la bursă.

O altă completare prevede acordarea dreptului organului fiscal de a aplica interdicţie de a părăsi ţara faţă de persoana fizică/cetăţean şi faţă de conducătorul/administratorul/persoana cu funcţie de răspundere a persoanei juridice, precum şi a persoanei fizice care practică activitatea de întreprinzător sau oricărei alte entităţi care are restanţe la bugetul public naţional în sumă de 100 000 lei în cazul persoanelor juridice şi în sumă de 5000 lei în cazul persoanelor fizice.

Vlad Bercu

Numarul ziarului: 
Nr.05 (626) din 3 februarie 2016