Piaţa de brokeraj, între efort şi succes

În perioada ianuarie-iunie curent, brokerii au intermediat aproximativ 30% din primele brute subscrise de asiguratori, acesta fiind un grad de intermediere cu circa 10 puncte procentuale mai mare decât în perioada similară a anului trecut. În ianuarie-iunie 2010 brokerii moldoveni au intermediat prime brute subscrise în valoare de 5,3 mil. EUR (89,5 mil. Lei), cu 57% mai puţin decât în primul trimestru curent, în cadrul a 100,352 de poliţe, comparativ cu 107,668 contracte de asigurare în 2011.

Toate aceste rezultate au fost înregistrate de 62 de companii de brokeraj care activează actualmente pe piaţă sau cu 19 companii mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Aceste date sunt prezentate în raportul semestrial al Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare. Dar merită de menţionat că dincolo de date şi cifre stau oameni concreţi, care conturează aceste cifre prin activitatea lor zilnică. Pe unii dintre aceştia i-am invitat la discuţie în cele ce urmează, pentru a detalia unele aspecte din activitatea pe piaţa de brokeraj din R. Moldova.

Veaceslav Cernica, directorul companiei „Ervax-Grup”, Broker de asigurare-reasigurare, susţine: „În primul semestru al acestui an suntem într-o uşoară creştere a profitului, totuşi, volumul primelor de asigurare intermediate a scăzut cu 22%, în condiţiile în care numărul contractelor intermediate a crescut cu 20%”.

Potrivit lui Cernica, explicaţia unei asemenea evoluţii este simplă: echipa “Ervax-Grup” a lucrat mai mult în acest an (crescând numărul de clienţi şi poliţe intermediate), dar a pierdut din motive obiective reînnoirea unor contracte mai mari (nevoie singulară de contracte de asigurare, pierderea interesului clientului în asigurări, din motive financiare). “Un factor deloc neglijabil care a influenţat negativ volumul primelor de asigurare pe piaţa de asigurări în general şi situaţia noastră în particular este scăderea sistemică a preţurilor pe toate liniile de asigurare. De exemplu, dacă prima de asigurare de proprietate în 2010 constituia 0,1% din suma asigurată, în acest an acelaşi risc este preţuit la 0,06-0,08%. La fel au stat lucrurile şi cu asigurările obligatorii, unde bonusurile pentru lipsa sau omiterea istoricului de daune au redus preţurile cu 5 puncte procentuale faţă de anul trecut. În pofida pierderilor cronice ale asigurătorilor pe asigurările auto casco, preţurile sunt în scădere faţă de anul trecut”, susţine Cernica.

Veaceslav Cernica afirmă că în primele 6 luni ale anului 2011 compania „Ervax-Grup” a încheiat peste 1300 contracte de asigurare, fiind subscrise prime de asigurare în mărime de 4,3 mil. lei. „Cea mai mare creştere am avut-o la asigurarea auto Casco, unde numărul contractelor a crescut cu 30% faţă de anul trecut, acestea contabilizând circa 55% din toate încasările noastre. Asigurărilor de răspundere civilă auto le revin aproximativ 16% din încasări, restul de 29% constituind asigurări de bunuri, răspundere civilă generală şi asigurări de persoane”.

Victor Ţapu, directorul companiei de brokeraj “Euro Life” susţine că veniturile pentru primele şase luni ale lui 2011 sunt aproximativ egale cu cele din perioada similară a anului 2010. Brokerul explică: “Având în vedere criza economică continuă, considerăm acest rezultat satisfăcător, în ciuda faptului că am depus un efort mai mare decât în anul trecut”.

La capitolul ponderii intermedierii brokerilor în volumul total al pieţei de asigurări, Veaceslav Cernica susţine că creşterea progresivă, de la an la an, a ponderii intermedierii brokerilor în volumul total al pieţei de asigurări (20% anul trecut, 30% în acest an) ne determină să afirmăm că rolul brokerului devine din ce în ce mai important pe piaţa asigurărilor.

„Totuşi, aportul net al brokerilor independenţi, fără influenţa „servitelor” din partea asigurătorilor la RCA, Carte Verde şi asigurări de călătorie, este semnificativ mai mică. Am în vedere folosirea societăţilor de brokeraj în asigurări pentru distribuirea veniturilor cu alţi participanţi la vânzarea de asigurări (saloane auto, agenţii de turism, companii de leasing şi bănci)”, susţine Cernica.

Victor Ţapu crede că pe segmentul asigurărilor de viaţă acest procent este mult mai mare, în limitele a 90%. “Acest lucru se întâmplă din mai multe motive: 1. interesul scăzut a populaţiei faţă de acest gen de asigurări; 2. lipsa de bani şi isuficienţa susţinerii de către stat la acest capitol. De exemplu, o bună susţinere ar fi deductibilitatea cheltuielilor de asigurări de viaţă la persoanele fizice. Astfel, numai brokerii prin consultări active şi profesioniste mai menţin acest sector de asigurari la un nivel cât de cât satisfăcător cu toate că în comparaţie cu ţările occidentale, acest nivel este foarte scăzut”, spune Ţapu.

Despre concurenţa pe piaţa de brokeraj din Republica Moldova Victor Ţapu crede că pe segmentul asigurărilor de viaţă activează mult mai puţini brokeri deoarece acest sector este “cel mai dificil şi cere multe investiţii şi experienţă specifică şi, de aceea, concurenţa nu e prea mare”.

Totodată, Veaceslav Cernica crede că în ultimii 2 ani se observă o tendinţă de intrare în businessul brokerajului de asigurări a comercianţilor de automobile şi societăţilor de leasing. În prezent, multe saloane auto au şi brokerul lor in-house. Unii au ajuns să condiţioneze vânzarea maşinilor în funcţie de procurarea unei asigurări CASCO de la brokerul afiliat salonului auto.

Totuşi, am constatat că odată câştigat, clientul, printr-o deservire de calitate şi receptivitate, în special în cazul survenirii daunelor, acesta devine mai puţin sensibil la preţ. Doar o eventuală prestaţie proastă, în special din partea asigurătorului recomandat, îl împinge pe client la alt broker şi nicidecum direct la un alt asigurător. Numeroşi brokeri fac o presiune mare asupra preţurilor asigurărilor, iar aportul brokerilor cu prezenţă on-line este demn de luat în consideraţie deja în prezent. Aceştia din urmă, deseori afişează nestingherit tarife promoţionale mult sub nivelul permis de actele normative în vigoare.

Întrebat care sunt lacunele sau problemele cu care se confruntă pe moment în activitatea de brokeraj în asigurări, Victor Ţapu susţine că „acest sector de asiurări este încă foarte tânăr, de aceea mai există neajunsuri în legislaţie, lucru care sperăm că se va regla cu timpul”.

Referindu-se la problemele din activitate, Veaceslav Cernica a subliniat că „autoritatea de supraveghere a fost foarte prolifică în ultimii 4 ani şi a generat multe acte normative noi. Ar fi foarte util să se organizeze seminare cu asigurătorii şi brokerii pentru a discuta aplicabilitatea acestor norme în practică, trecând de la teorie la cazuri concrete. Controalele curente întreprinse de CNPF la asigurători şi brokeri, ne arată că sunt multe aspecte scăpate din vedere de către participanţii profesionişti ai pieţei asigurărilor”.

Potrivit lui Cernica, o altă problemă este legată de ţinerea contabilităţii: „Ar fi binevenit ca toţi asigurătorii şi brokerii să treacă la metoda unică de înregistrare a veniturilor – cea de calcul. Deşi această idee pare depăşită, până în prezent unii asigurători merg pe metoda de casă sau o combină cu cea de calcul (de exemplu, primele de asigurare le contabilizează după metoda de calcul, dar acceptă facturarea comisioanelor pe măsura încasării ratelor)”.

Referitor la planurile pieţei de brokeraj în asigurări, Cernica crede că brokerii se bucură în prezent de o reputaţie bună în rândul clienţilor lor – unii îi apreciază mult pentru preţuri mai mici decât oferta asigurătorilor, alţii pentru deservirea de calitate la survenirea cazurilor asigurate. Anume din aceste două motive, brokerii au o perspectivă de creştere durabilă.

„Noi îi respectăm pe cei care lucrează fără broker şi care sunt nemulţumiţi de prezenţa intermediarilor de asigurări, aceştia nu au decât să-şi ia avocaţi buni atât la încheierea contractelor de asigurare, cât şi la survenirea cazurilor asigurate. Diferenţa este că serviciile brokerului sunt semnificativ mai ieftine sau chiar gratuite”, a menţionat Cernica.

„În sectorul asigurărilor de viaţă brokerii au un vast orizont de dezvoltare, de aceea ne aşteptăm la o evoluţie mai bună”, conchide Victor Ţapu, directorul “Euro Life”.

Tatiana Solonari

Numarul ziarului: 
Nr.37 (406) din 21 septembrie 2011