Pachetul Energetic III şi liberalizarea pieţei

Republica Moldova are nevoie de investiţii pentru crearea infrastructurii fizice de interconectare la piaţa energetică pan-europeană, iar prevederile Pachetelor Energetice II şi III au fost implementate mai mult la nivel legislativ. Concluzia a fost făcută în cadrul unei mese rotunde care s-a desfăşurat recent la Chişinău.

Ţara noastră a devenit membru al Comunităţii Energetice în 2009, asumându-şi prin Pachetul Energetic II obligaţia de a transpune legislaţia comunitară în domeniu. Pachetul Energetic III a fost semnat în octombrie 2011 şi prevede o liberalizare a pieţelor până în anul 2016. În prezent, avem liberalizare doar în domeniul energiei electrice. Sub-sectorul gazelor naturale însă rămâne în continuare a fi monopolizat.
“Din păcate, Republica Moldova nu a implementat pe deplin Pachetul Energetic III şi a făcut derogări anume pentru sectorul de gaze naturale, lăsând posibilitate pentru Moldovagaz să perpetueze pe acest segment până în ianuarie 2020”, susţine expertul în energetică, Ruslan Surugiu. El a explicat că Pachetul Energetic III îmbunătăţeşte precedentul pachet, astfel încât noile companii care se ocupă de producerea şi furnizarea energiei electrice şi a gazelor naturale să aibă acces pe piaţă. Aşadar, este prevăzută separarea activităţii de transport de cele de producere şi furnizare, iar în acest fel, orice companie poate avea acces pe piaţă internă de energie electrică şi gaze naturale. “Acest lucru a fost condiţionat şi de factori economici, conform cărora, construcţia unei reţele de transport paralelă cu cea existentă este un lux prea costisitor pentru un furnizor aparte, iar reţeaua de transport este considerată ca monopol natural în adresa căreia trebuie aplicate norme ce reglementează asemenea activităţi”, crede Ruslan Surugiu.

Piaţă rigidă şi fără opţiuni de furnizare

În viziunea experţilor, piaţa de energie electrică şi cea a gazelor naturale pot fi caracterizate ca fiind nişte pieţe rigide, unde problema de bază se referă la lipsa opţiunilor de furnizare. Asta deoarece circa 100% din gazul natural consumat în Republica Moldova este importat din Federaţia Rusă, neexistând o altă opţiune de import al acestuia. Fireşte, dacă nu se ia în calcul gazoductul Iaşi-Ungheni, care este un proiect de incertitudine. În cazul energiei electrice, peste 75% din consumul total este asigurat de importuri.
Valeriu Lazăr, ex-ministrul Economiei şi cel care a negociat Pachetele Energetice II şi III, susţine că Moldova rămâne conectată la sistemul energetic al Federaţiei Ruse, deoarece, la moment, nu are finanţări pentru crea­rea infrastructurii fizice de interconectare cu piaţa pan-europeană. El a argumentat că e vorba de investiţii de aproximativ 1 mlrd. de euro, făcând referire la planul magistral pe priorităţi energetice comune cu UE şi anume, prin intermediul României.
“Suntem acum în situaţia când, pe de o parte, avem legislaţie europeană, iar la nivel de practici şi de operare mai avem multe de făcut, inclusiv pe plan instituţional pentru ca să fim pregătiţi să aderăm la NSOE, NSOG în perspectivă. Dar provocarea este că nu e suficient să ai reguli de joc. Ca să fii parte la o piaţă, trebuie să ai infrastructura fizică necesară”, menţionează Valeriu Lazăr. El a accentuat că modelul de piaţă al sistemului energetic înseamnă că cea mai mare parte din cheltuieli este pe seama consumatorului final, ceea ce pentru consumatorul moldovean ar fi o povară enormă. Pe de altă parte, experţii independenţi cred că pentru Republica Moldova suma investiţiilor pentru interconectarea la sistemul energetic european, aşa cum prevede pachetul Energetic III, ar fi mai mică, dar aceste schimbări trebuie susţinute cu suportul financiar al UE şi al organizaţiilor internaţionale.
O opinie diferită a prezentat şeful Catedrei Energetică a UTM, Valentin Arion, care este de părere că Moldova are alternativă la energia procurată din Est şi anume, conectarea asincronă şi cuplarea la piaţa comunitară SPOT. Potrivit lui, în acest fel am avea energie electrică la un preţ mult mai competitiv, de 3-4 eurocenţi per kw/h. Republica Moldova va putea implementa Pachetul Energetic III după anul 2020, când vor expira derogările pentru sectorul de gaze naturale.
“Avem exemplul celor patru state din UE, inclusiv România, care s-au cuplat pe pieţele SPOT. Avem o piaţă comună SPOT, o bursă comună şi o stabilitate extraordinară a preţului. De ce R. Moldova nu ar face exact acelaşi lucru? Eu cred că trebuie să acceptăm versiunea de conectare asincronă şi să căutăm resursele necesare pentru a ne cupla aici şi pentru a ne asigura securitatea energetică. Fireşte că acest lucru nu se va întâmpla imediat, dar în vreo 5-6 ani, cred că ar fi posibil”, spune Valentin Arion.
El susţine că, la expirarea derogărilor pentru gazele naturale, autorităţile noastre trebuie să implementeze integral prevederile Pachetului Energetic III, întrucât introducerea cerinţelor şi regulilor prevăzute de acest document va îmbunătăţi, în primul rând, securitatea furnizării energiei prin apariţia mai multor operatori. În al doilea rând, se oferă posibilitatea de integrare în piaţa regională de energie din Sud-Estul Europei cu o perspectivă ulterioară de integrare totală în piaţa UE, ceea ce presupune deschiderea oportunităţilor de investiţii pentru companiile interesate de producerea de energie electrică. În al treilea rând, astfel apare posibilitatea de eliminare legală a poziţiilor de monopol deţinute pe unele segmente de piaţă, în particular în sectorul de gaze naturale, unde Moldovagaz deţine integral furnizarea şi 80% din piaţa de distribuţie a gazelor naturale, fiind o întreprindere integrată pe vertical din componenţa căreia face parte o companie de transport şi 13 companii de distribuţie.
Pe de altă parte, Ruslan Surugiu susţine că există şi unele dezavantaje, odată cu implementarea acestor prevederi şi liberalizarea pieţei, dar acestea sunt minore. “Apariţia unor noi producători, inclusiv producători de talie mică, va duce la necesitatea de investiţii în reţeaua de transport şi de distribuţie, necesare pentru balansarea acestora. Aceasta, desigur, presupune cheltuieli. La moment, este practic imposibil de estimat impactul asupra costurilor din considerentul că nu sunt elaborate normele tehnice pentru conectarea unor asemenea producători, cât şi lipsa unor cazuri reale de producere şi livrare din partea acestora. Acelaşi lucru se referă şi la introducerea contoarelor inteligente, aşa cum presupun directivele Pachetului Energetic III”, spune expertul.

1 ianuarie 2015 – liberalizarea pieţei de energie electrică

Începând cu 1 ianuarie 2015, consumatorii de energie electrică din Republica Moldova vor avea mai multe opţiuni de alegere a furnizorilor de energie electrică. Totuşi, experţii consideră că liberalizarea acestei pieţe ar putea fi amânată dacă Agenţia de Reglementare în Energetică (ANRE) nu va aproba tarifele de distribuţie a energiei electrice până la sfârşitul acestui an.
Astfel, conform prevederilor Pachetului Energetic III, până la data de 1 ianuarie 2015, toţi operatorii reţelelor de distribuţie sunt obligaţi să separe, din punct de vedere legal, activitatea de distribuţie de activitatea de furnizare a energiei electrice la tarife reglementate. Adică, vor fi create două întreprinderi – ÎCS Red Union Fenosa care se va ocupa de distribuţia energiei electrice şi ÎCS Gas Natural Fenosa Furnizare Energie SRL care va furniza energie electrică la preţuri reglementate. Potrivit specialiştilor în energetică, aceste schimbări vor avea efecte benefice pentru piaţă. În primul rând, va exista o competiţie pentru producerea unei energii mai ieftine, apoi ar exista concurenţă între furnizorii independenţi şi, nu în ultimul rând, toţi participanţii vor fi motivaţi să reducă pierderile de energie şi să-şi revadă costurile de întreţinere şi exploatare a reţelelor.
„Din păcate, există anumite bariere, adică lipsa tarifelor reglementate pentru distribuţia energiei electrice, căci nu putem semna un contract de distribuţie dacă nu avem tarif. Astfel că întreprinderea de distribuţie nu va putea activa de pe 1 ianuarie 2015 şi va trebui să activeze după prevederile anterioare”, ne spune specialistul de la Gas Natural Fenosa.
Problema constă în lipsa tarifelor reglementate pentru distribuţia şi furnizarea energiei electrice. Lipsa Regulilor pieţei pentru condiţiile după 1 ianuarie 2015, precum şi faptul că nu a fost eliberată licenţa de furnizare la tarife reglementate, pentru compania ÎCS “Gas Natural Fenosa Furnizare Energie” SRL, ANRE a elaborat până acum metotologia, dar nu a stabilit preţul şi nu l-a publicat în Monitorul Oficial.

Lilia Platon

Numarul ziarului: 
Nr.48 (568) din 17 decembrie 2014