Kamil Yazici: “Am pus în aplicare o practică a excelenţei în toate – produs, marketing, vânzări şi personal”

Interviu cu directorul general al Efes Vitanta Moldova Brewery SA, Kamil Yazici

– Efes Vitanta Moldova Brewery SA este un important producător de bere din R. Moldova care are clădită o istorie. Care sunt cele mai importante etape în evoluţia companiei pe piaţa locală?
– În opinia mea, sunt patru etape majore în dezvoltarea Efes Moldova. Prima a durat aproape un secol, când o mică fabrică a antreprenorului Raps, a ajuns să fie cel mai mare producător de bere din Republica Moldova.
Cea de-a doua etapă a început în anul 1975, când fabrica de bere din Chişinău a intrat în sediul ei actual şi a fost modernizată corespunzător timpului.
Etapa a treia a început în anul 1995 şi a fost marcată de privatizare – una dintre puţinele privatizări de succes din Republica Moldova, deoarece echipa şi managementul au reuşit nu doar să păstreze obiectul, dar şi să-l dezvolte, să atragă noi investiţii. Ultima etapă, cea actuală, este marcată de cumpărarea fabricii, în anul 2003, de către Efes Beverage Group.

– Ce schimbări au avut loc în cadrul companiei de la achiziţionarea, în anul 2003, a pachetului majoritar de acţiuni de către Efes Beverage Group?
– În primul rând, compania a devenit membră a grupului care este cel mai mare producător de bere din Europa, ceea ce i-a conferit o valoare şi o credibilitate mai mare. Au fost făcute investiţii substanţiale, care depăşesc 120 mil. USD pentru modernizarea liniilor şi secţiilor de producere, precum şi deschiderea celor mai performante laboratoare. A fost dezvoltat un management performant şi a fost pusă în aplicare o practică a excelenţei în toate – produs, marketing, vânzări, personal.

– Piaţa internă abundă în producţie de bere şi băuturi răcoritoare. Cum reuşeşte Efes Vitanta să-şi menţină poziţiile şi să facă concurenţă companiilor importatoare?
– Secretul nostru reiese din această filozofie a excelenţei. Noi asigurăm un produs proaspăt, de calitate pentru cumpărători, practicăm o politică de marketing bazată pe respectul faţă de client şi investim mult în creşterea profesională a berarilor noştri şi a oamenilor din reţelele de desfacere. Suntem produsul local numărul unu – întotdeauna natural, proaspăt, calitativ, de aceea clienţii noştri ne rămân loiali.

– Cum a fost anul 2013 pentru Efes Vitanta Moldova şi ce obiective aveţi fixate pentru următoarea perioadă?
– Anul 2013 a fost unul suficient de dificil şi cred că acest lucru a fost resimţit şi de către întreg business-ul local, nu doar de noi. Chiar dacă există o uşoară descreştere în cifre, noi rămânem cel mai mare producător de bere din Moldova, care oferă consumatorilor mai bine de jumătate din toată berea consumată în ţară şi suntem în Top 3 contribuabili la buget cu o defalcare de peste 283 mil. lei în anul trecut. Aceste date, precum şi alte detalii, le puteţi găsi în Raportul nostru anual, care a fost făcut public recent. Obiectivele de viitor – să fortificăm poziţiile şi să îmbunătăţim cifrele pe care le-am prezentat mai sus.

– Berea produsă de grupul Efes în R. Moldova conţine aceleaşi ingrediente ca şi cea pe care o produce în Turcia, CSI şi Europa de Sud-Est?
– Berea produsă de noi are aceleaşi ingrediente pe care trebuie să le conţină orice bere de calitate – apă, hamei, malţ. Desigur, există mărci de bere care au o reţetă specifică conţinând, de exemplu, anumite cereale, dar acestea deja sunt cerinţe tehnologice aparte, care le fac deosebite. Pot să vă asigur cu toată responsabilitatea, că berea produsă de Efes Moldova este una naturală, conformă celor mai înalte cerinţe ale regulamentelor tehnice internaţionale şi produsă din ingrediente de cea mai înaltă calitate.

– Diferă problemele cu care se confruntă grupul Efes în R. Moldova, de cele pe care le întâmpină pe alte pieţe pe care este prezent?
– Problemele, în mare parte, sunt aceleaşi, dar există câteva aspecte specifice doar pieţei locale. Acestea ţin de puterea de cumpărare a cetăţenilor, care este destul de scăzută şi de exodul masiv al populaţiei, care se face simţit la nivel de volume. Există unele probleme curente ce ţin de reglementare, dar noi participăm foarte activ la discuţiile la această temă şi sperăm să ajungem la un numitor comun cu administraţia. Recent ne-am confruntat cu o abordare neloială din partea reprezentanţei OMS în Moldova care, pornind o campanie anti-alcool, a realizat-o inacceptabil de denigrator în exclusivitate la adresa berii, ceea ce, desigur, ne deranjează.

– Care este publicul-ţintă al Efes Vitanta Moldova Brewery? Cum sunt reflectate preferinţele consumatorilor în gama de produse ale companiei?
– Publicul nostru-ţintă sunt persoanele care au depăşit vârsta de 18 ani şi care, atunci când doresc să servească o băutură, fac alegerea în favoarea uneia slab alcoolice cum este berea. Ne adresăm celor, pentru care berea nu este un motiv de consum în sine, ci doar o parte componentă a odihnei, a comunicării cu prietenii, care preţuiesc o băutură calitativă, naturală, proaspătă şi garantată de un producător local. Anume după acest principiu şi creăm produsele noastre, perfecţionăm logistica, pentru a le livra pe raft cât mai proaspete, controlăm calitatea la circa 1500 de parametri, inovăm, obţinem licenţe ale marilor producători internaţionali, pentru a completa în permanenţă portofoliul.

– Câte clase şi denumiri de produse oferă Efes Vitanta Moldova Brewery? Care dintre acestea sunt cele mai solicitate?
– Actualmente producem 11 mărci de bere care, împreună cu extensiile lor, sunt 21 la număr, plus mărcile Cvassica şi Festival. Cea mai solicitată bere rămâne Chişinău, atât ambalată, cât şi la halbă. Un salt spectaculos în preferinţele consumatorilor l-a înregistrat, în 2013, berea Jiguleovskoe bochkovoie, pe care o producem licenţiat.

– Cum apreciaţi consumul de bere în R. Moldova, faţă de alte pieţe pe care activaţi? Care sunt particularităţile?
– În comparaţie cu alte pieţe, consumul din Moldova este încă foarte modest. Ultimele date arată un consum per capita de circa 42 litri, indice ce este sub media din Europa. Ca să nu mai zicem de Cehia, care are un consum per capita de 156 litri, Irlanda – 131, Germania – 115 litri.

– În ultima perioadă, Efes Vitanta Moldova se manifestă tot mai mult în calitate de companie responsabilă social. Ce sume sunt alocate în acest scop şi care sunt cele mai importante proiecte în acest sens?
– Responsabilitatea socială corporativă nu este pentru noi efemeră sau întâmplătoare. Ea este parte a strategiei noastre, deoarece Efes Moldova consideră că succesul ei este posibil doar într-o piaţă de succes. De aceea, contribuim la dezvoltarea ţării, la îmbunătăţirea vieţii, la susţinerea unor sectoare în derivă. Cheltuielile noastre pentru acţiunile de responsabilitate socială corporativă se ridică la milioane de lei şi vizează diverse domenii. Printre cele mai cunoscute sunt: instalarea reţelei de colectare a PET-urilor, locaţiile pentru fitness în aer liber, parteneriatul cu Federaţia Moldovenească de Fotbal, parteneriatul pentru construcţia Străzii Pietonale, construcţia propriei staţii de epurare a apelor reziduale şi pluviale. Anul acesta vom investi în susţinerea turismului, a femeilor, a culturii şi chiar în susţinerea sectorului vinicol. Nu este o glumă. Noi considerăm că producătorii locali trebuie susţinuţi şi atâta timp cât noi avem o experienţă internaţională, putem să îi ajutăm şi pe ei să găsească noi pieţe de desfacere.
– Vă mulţumesc pentru discuţie.

Lilia ALCAZĂ

Numarul ziarului: 
Nr.16 (536) din 30 aprilie 2014