Internetul – prietenos sau ostil afacerii?

Cum îl vede businessul din Moldova

Fără lungi introduceri vom spune doar că în continuare ne propunem să vedem care este situaţia în R. Moldova la capitolul prezenţa în spaţiul virtual a businessului, dar şi să oferim anumite sfaturi în acest sens. Toate acestea în contextul celor declarate cu ceva timp în urmă de Bill Gates: „În viitor vor exista doar două tipuri de companii – cele prezente pe Internet şi cele care au falimentat”.

Site-ul convinge clienţii şi partenerii că suntem buni

„Un site realizat aduce avantaje vizibile companiei: noi parteneri de afaceri, clienţi şi, respectiv, profituri. Mulţi dintre potenţialii noştri clienţi vin la agenţie cu destinaţiile turistice dorite tipărite şi cu banii pentru a achita pentru alegerea făcută. Aceştia nu necesită a fi convinşi cu informaţie despre multe hotele, preţuri, deoarece au găsit toate aceste detalii pe site, au citit comentarii pe Internet, au avut timp să analizeze, să discute în familie şi să aleagă vacanţa”, a declarat pentru Capital Market, Iulia Nelipovski, turism director în cadrul agenţiei de turism “TUR-MAGAZIN”.
Potrivit sursei citate, iniţial, compania avea un alt site. Acesta necesita un redesign deoarece nu era suficient de informativ şi comod în utilizare. Pe lângă aceasta, în procesul de lucru apăreau noi cerinţe pentru site-ul companiei din partea partenerilor şi turiştilor. Astfel, am înţeles că avem multe de perfecţionat la site-ul companiei.
„Elaborarea site-ului a durat două luni, având definitivat conceptul clar al viitoarei pagini web. Principalele criterii pe care le-am avut iniţial stabilite pentru construirea unei noi pagini web au fost: să fie informativ pentru a putea fi recomandat clienţilor, partenerilor şi filialelor companiei pentru informare deplină; să fie comod în navigare, clar şi accesibil chiar şi pentru persoane puţin iniţiate în domeniul Internet şi turism (tocmai de aceea, toate postările noastre conţin preţurile reale, precum şi informaţie despre ce includ aceste preţuri). Menţinerea imaginii companiei noastre în calitatea sa de partener de încredere a fost un alt criteriu în elaborarea paginii web. De asemenea, ne-am dorit să fim diferiţi şi unici faţă de site-urile altor companii din domeniu din R. Moldova”, a declarat Nelipovski.
Potrivit sursei citate, în realizarea site-ului companiei au fost antrenate atât companii mari, cât şi profesionişti ce activează individual. O mare parte din toată activitatea au realizat-o anume aceşti specialişti, angajaţi pentru a perfecţiona lucrul realizat de către companii.
„Pentru crearea şi completarea site-ului au fost cheltuiţi 1000 euro. La moment, suportăm cheltuielile doar pentru actualizare, domen şi hosting. Pentru actualizare achităm salariu unui content manager care este responsabil în totalitate de buna funcţionare, organizare şi promovare a site-ului”, a ţinut să menţioneze directorul agenţiei de turism.
Nelipovski are un sfat pentru toţi cei care planifică să realizeze un site – să intre în esenţa acestui subiect, să studieze toată informaţia despre promovarea unei resurse web, precum şi să controleze întreg procesul de realizare a site-ului.
„Pentru a fi deosebiţi, noi plasăm 99 la sută informaţie proprie, fără a o „fura”, aşa cum se întâmplă în cazul altor site-uri de specialitate. Aceştia copiază informaţia de pe alte portaluri şi o plasează pe pagina lor”, susţine Iulia Nelipovski.
Potrivit sursei citate, datorită site-ului, s-a lărgit spectrul de destinaţii pe care le procură turiştii de la agenţia de turism, deoarece site-ul oferă posibilitatea de a plasa toate ofertele pe care le are agenţia. Nelipovski susţine că, la moment, jumătate dintre clienţii agenţiei vin la agenţie prin intermediul site-ului. La radio sau TV se face publicitate doar pentru cele mai solicitate destinaţii, deoarece o astfel de publicitate costă bani.
„În promovarea acestei resurse importante pentru companie, primordial este să scriem peste tot, chiar în loc de denumirea companiei: TUR-MAGAZIN.md.
În al doilea rând, succesul depinde şi de persoana care se ocupă de actualizarea site-ului. Cred că este inacceptabil să creezi un site al unei agenţii de turism sau altei companii fără a-l actualiza cu regularitate sau a reveni la acesta doar periodic, solicitând managerilor să pună câte un articol oarecare.
Dacă doriţi ca site-ul să fie eficient, de acest proces trebuie să fie responsabilă o persoană competentă în domeniu. Nu este suficient să scrii texte şi să plasezi anumite critici. Este necesar de realizat un lucru mare care, deseori, este vizibil doar prin numărul de clienţi în creştere. Pentru bunul mers al lucrurilor, noi, în fiecare dimineaţă, desfăşurăm şedinţe la care decidem ce plasăm pe site. Toate acestea pentru ca informaţia să fie actuală şi oportună. Pe lângă aceasta, toţi managerii companiei comunică permanent cu content managerul şi dacă sesizează cererea crescândă pentru o anumită destinaţie, pe site, în mod operativ, apare informaţie anume despre această destinaţie. Site-ul aduce venituri anume pentru că informaţia este permanent completată şi înnoită. Clienţii ne telefonează şi ne spun că urmăresc permanent site-ul şi sunt cu ochii pe ofertele noi ale companiei noastre. Zilnic, site-ul este vizitat de 500-1000 vizitatori unici”, a mai spus Nelipovski.
Întrebată cum promovează site-ul pe Internet, Iulia Nelipovski a spus că nu ar vrea să divulge foarte mult din acest secret deoarece ştie că această informaţie o vor vedea şi concurenţii companiei. „În principiu, nu este nimic special de spus la acest capitol. Important este ca totul să fie realizat în timp util, regulat şi în cunoştinţă de cauză”, a conchis Nelipovski.

Business-ul şi Internetul în RM

“Prezenţa în spaţiul online, este un imperativ al timpului. Prima cunoştinţă cu compania şi serviciile ei au loc în 80% din cazuri pe Internet. Deşi prezenţa online este extrem de importantă, practica arată că în RM prezenţa web este lipsită de atenţia cuvenită”, susţine Anatol Untură, director general NRG Interactive.
Fiind întrebat câte dintre companiile din RM au un site, acesta a răspuns: „Dacă site pot fi numite paginile doar cu informaţia de contact, atunci aproximativ 50% din companiile de pe piaţă. De cele mai multe ori, întreţin un portal updatat doar companiile mari, de obicei, cele ce activează în sfera tehnologiilor informaţionale (bănci, provideri, operatori de telefonie etc.). În mare parte, prezenţa slabă este generată şi de specificului pieţei autohtone, unde o pondere mare o are publicitatea TV, radio şi panotajul stradal”, consideră Anatol Untură.
Artur Gurău, directorul agenţiei de publicitate online „Granat”, susţine că în R. Moldova doar businessul mare înţelege că nu poţi face performanţă fără a inova metodele de lucru. Afacerile care ignoră progresul tehnologic şi schimbarea paradigmelor de piaţă pierd teren în faţa celor care se mişcă mai repede şi mai eficient. Din păcate nu este suficientă doar simpla “prezenţă” pe spaţiul online.
“Prea puţine companii au un site în raport cu gradul de necesitate al acestui instrument de promovare. În afară de asta chiar şi cei care “au site” nu îl au, de fapt. Foarte multe site-uri nu sunt funcţionale şi nu produc nici un impact pozitiv”, crede Gurău.
Potrivit sursei citate, mai puţin de 10 la sută dintre companiile din Moldova ştiu să folosească această resursă pentru o promovare eficientă a afacerii. Cea mai mare problemă este pregătirea slabă a personalului care nu are abilităţi şi cunoştinţe necesare, urmată de lipsa specialiştilor care să lucreze cu un număr mai mare de clienţi. De asemenea, formele tradiţionale de promovare pentru moldoveni sunt menţinute pentru că sunt primare, comode şi uşor de înţeles, în comparaţie cu promovarea online, care necesită un efort suplimentar în a fi înţeleasă, fiind un proces de comunicare mai tehnologizat.
„Cerere pentru aceste servicii există deoarece, chiar şi managerii formaţi şi educaţi în perioada sovietică au deprins utilizarea calculatorului în activitatea zilnică. Se schimbă şi modalitatea prin care persoanele consumă informaţia, respectiv, apare, cel puţin interesul, dacă nu chiar o necesitate stringentă, de a testa mediul online pentru promovare. Piaţa noastră fiind una mică, se dezvoltă mai încet în comparaţie cu ţările din vecinătate. Chiar şi aşa, un coleg de breaslă a numărat peste 100 de site-uri informaţionale în Moldova. Cu toate acestea, specificul nostru este că internauţii consumă foarte multe site-uri din străinătate, începând cu google. com, youtube. com, odnoklassniki. ru sau facebook. com şi terminând cu site-uri de specialitate din Romania, Rusia şi alte ţări”, afirmă Gurău.

Domenul „.md” – suficient de solicitat

În dorinţa de a afla cât de solicitat este domenul „.md” am discutat cu Eugen Martin, şef secţie marketing şi contracte, Molddata. „Pe domenul moldata.md sunt înregistrate 23,827 mii conturi. Pentru Republica Moldova şi spaţiul Internet din zona geografică.md, această cifră poate fi considerată relativ bună. Aceasta în situaţia când comparăm cu alte ţări din spaţiul ex-sovietic similare după număr de populaţie şi dezvoltare economică. Desigur, comparaţia cu ţări din occident, cum ar fi Belgia, Olanda, Danemarka nu este în favoarea nivelului de extindere a numelor de domenii „.md”. Procedura de înregistrare a numelor de domenii pe ţară (ccTLD) este reglementată de operatori naţionali, care stabilesc anumite reguli specifice. De exemplu, în Ucraina pentru înregistrarea unui site este nevoie ca compania să aibă marca înregistrată”, a declarat Martin.
Potrivit sursei citate, în general, Internetul este lipsit de naţionalitate sau loc geografic. Deşi „.md” este un domen al Republicii Moldova, de acesta pot face uz companii din întreaga lume. De exemplu, domenul statului Muntenegru este „.me”, ceea ce din engleză poate fi tradus ca „mine”, „mie”. Astfel că acest domen poate fi folosit pentru diverse combinaţii interesante de denumiri de site-uri, de exemplu, www. follow. me (urmează. mă etc.). Astfel că nu putem spune cine exact foloseşte domenul „.md” – moldoveni sau persoane din străinătate, la fel cum nu putem spune cu exactitate câte companii din Moldova şi-au creat site-uri pe alte domenii decât cel al R. Moldova.
Pentru domenul „.md”, în anul 2013 au fost înregistrate aproximativ cu 10-12% mai multe solicitări decât în anul 2012. În primele luni ale anului curent se înregistrează o uşoară scădere a numărului de solicitări.

Site-ul – nu doar carte de vizită

Întrebat cum trebuie să fie o pagină web a unei companii, Anatol Untură crede că, în primul rând, e nevoie de o pagină simplă, completă şi comodă, cu respectarea tuturor standardelor moderne din domeniu (posibilităţi de indexare a conţinutului, adaptare pentru platformele mobile, interconexiune cu reţelele sociale). „În primul rând e vorba despre un website comod, complet şi updatat la timp. Un loc unde utilizatorul ar putea să afle totul despre companie şi serviciile ei, nu doar informaţia de contact. Practica arată ca un website bine structurat şi construit, cu utilizarea tuturor cuvintelor-cheie necesare, deja este un pas mare înainte, deoarece motoarele moderne de căutare neapărat vor indexa conţinutul paginii web şi vor livra contentul celor interesaţi”, crede reprezentantul companiei NRG Interactive.
Artur Gurău, compania „Granat” crede că, astăzi, promovarea pe Internet este o formulă din trei componente de bază. „Prima este un website pe care îl deţii şi unde alegi sub ce formă vrei să fii perceput de consumator, cât de multă informaţie oferi. A doua componentă este audienţa pe care o obţii investind în campanii de comunicare online, deoarece oamenii trebuie să afle cumva despre site-ul companiei. Cea de a treia, care capătă tot mai mult teren fiind şi cea mai complicată de înţeles, este comunicarea, care are la bază însuşi consumatorul, cel care face o recomandare sau lasă o impresie despre calitatea unui serviciu pe un blog, reţele sociale sau un forum. Aceasta, spre deosebire de primele două, este cea mai credibilă şi joacă un rol tot mai determinant în generarea de vânzări”.

Greşeli de evitat în IT

Anatol Untură crede că, cea mai mare greşeală de evitat pentru business este lipsa prezenţei pe Internet. În acest domeniu, orice rezultat este un rezultat. Dacă e să vorbim la particular, atunci greşeli pot fi considerate paginile web vechi, incomplete, ne-funcţionale şi irelevante. Orice promovare web are ca destinaţie finală website-ul companiei – dacă el dezamăgeşte sau este de puţin folos, atunci şi banii investiţi în promovare sunt cheltuiţi în zadar.
Eugen Martin, de asemenea crede că reprezentanţii business-ului ar trebui să evite anumite greşeli la capitolul utilizare Internet pentru afacere.
Prima, şi cea mai mare greşeală, ar fi să lipsească din spaţiul Internet în promovarea afacerii pe care o fac. „Or, promovarea pe Internet este foarte eficientă. Aceasta deoarece cei mai activi cumpărători cu vârsta cuprinsă între 13 şi 60 ani sunt utilizatori activi ai Internetului, nu doar stând la un computer acasă sau la locul de muncă. Tot mai mult sunt folosite gadjeturile şi telefoanele mobile în scopul navigării şi procurării de servicii sau produse prin Internet. Acest lucru este evident şi nu este de ignorat. Dacă această greşeală ar fi să o transpun într-un sfat, atunci aş putea spune aşa: dacă nu intri la timp cu afacerea în spaţiul acesta, atunci nu eşti în pas cu mersul mondial al businessului şi, treptat, rişti să dispari ca entitate economică”, susţine Martin.
O altă sugestie pe care a ţinut să o facă Eugen Martin este pentru cei care intenţionează să-şi creeze un site al companiei. Nu vă grăbiţi în alegerea companiei ce prestează servicii de web-design sau a variantei de site. Consultaţi un specialist, analizaţi mai multe variante. Compania sau persoana care se oferă să presteze servicii de web-design trebuie să aibă un portofoliu bun. Iar site-ul pe care îl creaţi trebuie să fie interesant, atractiv, informativ şi captivant. Trebuie să atragi clientul cu ceva pentru ca acesta să se reţină pe site-ul tău. „Cu părere de rău, mulţi dintre businessmenii din ţara noastră sunt „ieftini la făină şi scumpi la tărâţe”. Aceştia sunt gata să achite sume mari pentru publicitatea stradală, TV, radio, zgârcindu-se, însă, să investească în crearea unui site original. Desigur, nu vreau să spun că ceea ce poate costa mult va fi şi bun. Tocmai de aceea, trebuie să se informeze înainte de a începe lucrul asupra site-ului.
Merită de menţionat că pe piaţă sunt multe companii de creare a site-urilor care vând templat-uri, adică nişte machete gata făcute, în calitate de site-uri. Clientul nu bănuieşte aceasta, nu pune multe întrebări ne fiind bine informat”, susţine Martin.
Potrivit lui, posibilitatea utilizării acestor templaturi are multe laturi pozitive, însă comportă şi un mare risc: gradul de securitate scăzut. Aceste site-uri pot fi mai uşor sparte de către rău-făcători, pe când cele create special pentru o anumită companie comportă un grad de securitate mai sporit. Gestionarea site-ului, de asemenea, trebuie realizată ţinând cont de anumite măsuri de securitate: parolă mai complexă, accesul unui număr limitat de persoane etc.
„Dacă mă întrebaţi de preţuri, atunci îmi vine greu să vă răspund cu o anumită cifră. Am întâlnit cazuri când pentru un simplu blog, compania a achitat mii de euro.
Preţurile variază de la 100 euro până la 3000 euro pentru crearea unui site. Însă, media nu este 1500, cum ar reieşi dintr-un simplu calcul matematic. Media preţurilor pentru Moldova ar putea fi estimată la 400-500 euro pentru un site original de complexitate medie”, a ţinut să informeze Eugen Martin.

Am un site! Ce fac cu el?

Artur Gurău susţine că, înainte de toate, companiile au nevoie de o persoană tânără în echipa de marketing, care poate cu uşurinţă formula clar obiectivele de comunicare online. Pentru a produce un impact trebuie să ştii ce doreşti să obţii. „Nu poţi să faci un site bun pentru o companie care nu ştie ce vrea, indiferent de gradul de pregătire al echipei care dezvoltă site-ul. După crearea site-ului este necesară o viziune şi o strategie prin care persoanele interesante vor ajunge pe acest site şi urmează să facă o acţiune – să se informeze şi să vină la un eveniment, să comande un produs sau să telefoneze şi să solicite o ofertă pentru un serviciu”, crede Gurău.
Anatol Untură susţine că pentru o companie este obligatorie prezenţa paginii tematice pe reţele sociale şi platformele de specialitate. „Tot mai des utilizatorii află despre serviciile şi ofertele companiei anume de pe reţelele sociale (recomandări de la prieteni, concursuri etc.). La fel, în multe cazuri, primul contact cu compania are loc anume aici. Deci, paginile trebuie să conţină informaţie utilă, completă şi updatată.
Un moment foarte important în promovarea paginilor web este prezenţa online pe site-uri de specialitate: prezenţa poate fi atât prin publicitate display (bannere, spoturi video), cât şi prin PR clasic. Această metodă este foarte eficientă pentru campaniile tactice, oferte, reduceri, lichidări de stock etc. Diversitatea tematicilor platformelor populare în MD, permit ca mesajul să fie targetat destul de precis, astfel încât publicitatea să îşi găsească consumatorul real interesat.
Eugen Martin, de asemenea, crede că un site trebuie actualizat cât mai frecvent în vederea asigurării unui conţinut atractiv, precum şi promovarea acestuia prin intermediul reţelelor de socializare, publicităţii achitate pentru Google, Facebook etc. Trebuie realizate cât mai multe legături cu alte conturi şi persoane etc.

Cât „costă” prezenţa pe Internet

„În majoritatea domeniilor, managerii din Moldova îşi doresc să primească un rezultat foarte bun cu bani foarte puţini. Pe Internet nu există „ieftin, bun şi mult în kilă”. Desigur că orice costuri trebuie argumentate, însă rezultatul obţinut din comunicarea online este direct proporţional cu investiţia pe care o companie o face în acest scop”, crede Gurău.
Potrivit sursei citate, în R. Moldova nu există o apreciere univocă a acestor servicii, deoarece diapazonul de servicii diferă în dependenţă de necesitatea unei companii. Bugetul pentru o campanie de promovare online eficientă, în Moldova, variază între 400 şi 4000 euro pentru o lună de campanie.
Întrebat care sunt preţurile pentru toată gama de servicii care asigură o prezenţă online reuşită a unei companii, Anatol Untură a declarat că totul este foarte individual. Ceea ce ar trebui să facă, în primul rând, compania care îşi doreşte o prezenţă online mai bună – e să se adreseze la specialişti. Asta va permite economisirea timpului, a banilor şi evitarea greşelilor clasice care apar atunci când clientul care e obişnuit cu mecanismele publicităţii tradiţionale (TV, radio, ziare) încearcă să le aplice şi pe online. Însă, pe online totul este diferit, începând de la metodele de livrare a publicităţii până la comportamentul consumatorului.
„Oferta pe piaţă este foarte vastă. Există multe echipe care cunosc şi pot să garanteze vizibilitate web bună. La fel şi diapazonul de preţuri este foarte vast. Totul depinde de scopurile propuse. Prezenţa web în sine nu poate fi un scop efectiv pentru o companie. Ca scop poate servi mărirea cifrei de afaceri, bazei de clienţi, noi spaţii geografice de prezenţă. Anume de aici trebuie de început, deoarece pentru fiecare din aceste ţinte există strategii diferite de promovare. Iar aceste momente trebuie discutate şi puse la punct împreună cu specialişti din domeniu.
La fel şi cu structura, esenţa şi relevanţa paginilor web. În dependenţă de ramura de activitate există „best practice” şi experienţa care nu trebuie omisă”, crede Anatol Untură.
Eugen Martin a ţinut să menţioneze: „În încheiere vreau să spun că cel mai activ public – potenţiali cumpărători de anumite servicii şi produse nu se mai uită la TV, nu citesc ziare, ci stau pe Internet. Iar business-ul ştie – unde este cumpărătorul acolo trebuie să fie şi el”.

Tatiana Solonari

Numarul ziarului: 
Nr.12 (532) din 2 aprilie 2014