Grigore Varaniţa: “Portabilitatea numerelor – benefică atât pentru utilizatorii de telefonie, cât şi pentru furnizorii de servicii telefonice”

Interviu acordat în exclusivitate ziarului Capital Market de către directorul Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI), Grigore Varaniţa

– Dle director, la 1 iulie curent s-a împlinit un an de la lansarea portabilităţii numerelor telefonice în R. Moldova. Cum apreciaţi rezultatele acestui proces?
– Pot spune cu certitudine că obiectivele proiectului de implementare a portabilităţii numerelor în Republica Moldova au fost atinse, iar lansarea, în iulie 2013, a serviciului de portare a numerelor telefonice a devenit unul din principalele evenimente ale anului 2013 în sectorul comunicaţiilor electronice din ţara noastră. Portabilitatea numerelor a dat un nou impuls concurenţei, a generat lansarea unor oferte noi la preţuri accesibile pentru utilizatori, reducerea diferenţelor dintre tarifele pentru apelurile în reţea şi în afara reţelei, sporirea investiţiilor în infrastructură.
Odată cu implementarea portabilităţii numerelor, Republica Moldova s-a aliniat celor peste 70 de state ale lumii, inclusiv celor 28 de ţări-membre ale Uniunii Europene, unde portabilitatea funcţionează de mai mulţi ani. Lansarea serviciului de portare a numerelor a adus beneficii importante atât utilizatorilor de telefonie, care pot beneficia de oferte mai atractive, fără a-şi schimba numărul de telefon, cât şi pentru furnizorii acestui tip de servicii, care îşi pot creşte cota de piaţă.
Esenţialul este că portabilitatea numerelor a oferit utilizatorilor o mai mare libertate de alegere a furnizorului, înlăturând, astfel, încă o piedică importantă din calea dezvoltării concurenţei pe piaţa de telefonie. Disponibilitatea portabilităţii numerelor a creat o presiune concurenţială suplimentară asupra furnizorilor de servicii, presiune care i-a determinat să depună eforturi mai mari pentru menţinerea clienţilor lor prin programe de fidelizare mai avantajoase şi, totodată, să propună oferte mai atractive şi condiţii mai bune de furnizare a serviciilor pentru a atrage noi clienţi. Prin urmare, rezultatul implementării portabilităţii numerelor este reflectat nu numai de cuantumul numerelor telefonice portate, dar, mai ales, de eforturile depuse de furnizori în scopul păstrării clienţilor lor.
Este important să reţinem că toate cheltuielile legate de implementarea portabilităţii numerelor în reţelele de telefonie mobilă şi fixă au fost suportate de către furnizori. Totodată, spre deosebire de unele ţări europene, nici un furnizor implicat în procesul de portare a numerelor nu percepe vreo taxă de la utilizatori pentru prestarea acestui serviciu.

– Ce schimbări a generat portarea numerelor pe piaţa de telefonie mobilă şi pe cea de telefonie fixă?
– După un an de la lansare, putem afirma că portabilitatea numerelor evoluează bine: numărul portărilor creşte, în timp ce numărul plângerilor este în continuă scădere, libertatea utilizatorilor de a-şi păstra numărul când aleg alt furnizor încurajează concurenţa, aceasta se vede cu ochiul neînarmat – ofertele sunt tot mai variate şi atractive, iar furnizorii continuă să investească în reţele şi tehnologii noi.
Avem tot temeiul să spunem că portabilitatea numerelor şi-a atins unul din scopurile sale principale: stimularea concurenţei între furnizori, factor care a adus beneficii importante utilizatorilor de telefonie. Odată cu lansarea portabilităţii numerelor, cei trei furnizori de telefonie mobilă şi un furnizor de telefonie fixă au propus o gamă largă de noi oferte atractive pentru a atrage noi abonaţi şi pentru a-i menţine pe cei existenţi. Aceste oferte conţineau, în premieră pentru Republica Moldova, convorbiri telefonice nelimitate cu toate reţelele de telefonie din ţară, trafic de Internet mobil, SMS şi apeluri internaţionale la preţuri mai reduse.
Analiza ANRCETI arată că abonaţii serviciilor de telefonie mobilă, care beneficiază de noile oferte puse în aplicare după 1 iulie 2013, achită pentru acelaşi volum de servicii, consumat până la lansarea portabilităţii numerelor, sume mai mici. Dacă până la 1 iulie 2013 aceşti abonaţi achitau lunar peste o sută – două sute de lei sau chiar mii de lei pentru apeluri în reţea şi în afara reţelei, iar după fiecare lună, în unele cazuri, plăteau suplimentar şi pentru apelurile efectuate extra pachet, atunci în prezent ei achită doar tariful pentru pachetele de servicii cu minute de convorbiri nelimitate. În concluzie vreau să subliniez că utilizarea noilor oferte lansate de furnizorii de telefonie mobilă şi fixă, în special cele care includ convorbiri nelimitate cu orice reţea telefonică din Republica Moldova, dar şi cele care includ minute de convorbiri internaţionale sau trafic de Internet, a permis abonaţilor să beneficieze de tarife reduse la serviciile de telefonie.

– În procesul de implementare a portabilităţii numerelor, cât de corecţi au fost furnizorii de telefonie mobilă în raport cu clienţii, pe de o parte, şi cu concurenţii, pe de altă parte?
– În primele luni după lansarea portabilităţii numerelor au fost depistate probleme legate de conduita unor furnizori de telefonie mobilă. În scopul menţinerii clienţilor săi şi/sau atragerii unor clienţi noi, aceşti furnizori au făcut uz de o politică agresivă de marketing în proiectele de publicitate, de metode administrative de influenţă, au admis acţiuni de recuperare a abonaţilor lor (winback) şi activităţi tehnologice abuzive faţă de abonaţii dispuşi să-şi porteze numerele de telefon în reţelele altor furnizori. După intervenţiile de rigoare ale ANCETI, problemele în cauză au fost în scurt timp depăşite.

– Câţi abonaţi ai serviciilor de telefonie mobilă şi fixă au beneficiat timp de un an de opţiunea de păstrare a numărului de telefon la trecerea în altă reţea?
– În acest răstimp (până la 1 iulie 2014) au fost portate în total 44 720 numere, dintre care 40 376 (90%) sunt numere de telefonie mobilă şi 4 344 (10%) – de telefonie fixă. La moment, ponderea numerelor mobile portate în raport cu cuantumul total al numerelor de acest tip atribuite furnizorilor alcătuieşte 0,8%, iar cea a numerelor de telefonie fixă – 0,3%. La întrebarea, dacă numerele portate până în prezent sunt multe sau puţine, aş răspunde în felul următor. Destul de multe pentru a ne spune că portabilitatea funcţionează şi că utilizatorii de telefonie din Republica Moldova ştiu despre existenţa acestui serviciu. Nu extrem de multe, ceea ce ne spune că furnizorii de telefonie depun eforturi mari pentru a-şi păstra clienţii prin oferte mai avantajoase. Anume acesta şi este rolul portabilităţii: de a da, pe de o parte, mai multă libertate de alegere şi mai multă putere de negociere utilizatorilor de telefonie în relaţia cu furnizorii, iar, pe de altă parte, de a le da furnizorilor un motiv în plus să depună eforturi suplimentare pentru a-şi păstra clienţii şi a atrage clienţi noi.

– În segmentul de telefonie mobilă, care furnizor are cele mai multe numere primite prin portare? Dar în segmentul de telefonie fixă?
– În ceea ce priveşte numărul de portări realizate de către fiecare furnizor de telefonie mobilă în calitate de furnizor acceptor (portări către propria reţea), cele 40 376 de numere mobile portate se împart astfel: S.A. „Moldcell” a primit 24 812 numere, S.A. “Orange Moldova” – 8 038 numere şi S.A. „Moldtelecom” („Unite”) – 7 526 numere. Cele 4 344 de numere fixe au fost portate în reţelele a 18 furnizori de telefonie fixă. Dintre acestea, cele mai multe numere au fost portate către reţelele „Starnet Soluţii” S.R.L. (2 351), S.A. „Orange Moldova” (1 231) şi „Arax-Impex” S.R.L. (238).

– Pe durata desfăşurării procesului de portabilitate a numerelor, au fost înregistrate plângeri din partea clienţilor privind încălcarea termenului de portare? În acelaşi context, au fost consemnate cazuri, în care clienţii şi-au retras cererea de portare?
– La ANRCETI nu au parvenit plângeri despre depăşirea termenului de portare a numerelor. Conform reglementărilor în vigoare, durata procesului de portare a numerelor este de până la 5 zile lucrătoare de la depunerea de către abonat a cererii respective, cu excepţia cazurilor când acesta solicită un termen mai mare, dar care nu poate depăşi 30 de zile calendaristice. Timp de un an în reţelele de telefonie mobilă, în termen de până la 5 zile lucrătoare, au fost portate 37 675 numere (93%), iar în termen de până la 30 de zile calendaristice – 2 701 numere (7%). Respectiv, în reţelele de telefonie fixă – 2 616 numere (60%) – în termen de până la 5 zile lucrătoare şi 1 728 de numere (40%) – în termen de până la 30 zile calendaristice.
Este adevărat că, în primele luni după lansarea portabilităţii numerelor, la ANRCETI au parvenit peste 20 de reclamaţii, în care autorii acestora au semnalat despre acţiunile abuzive ale unor furnizori de telefonie mobilă faţă de abonaţii dispuşi să-şi porteze numerele de telefon în reţelele altor furnizori, precum şi despre problemele tehnice apărute în cadrul procesului de portare a numerelor, inclusiv cele legate de respingerea cererii de portare. Printre cele mai des întâlnite motive de respingere a cererii de portare s-au numărat necorespondenţa dintre numărul SIM – ului şi numărul pentru care se solicită portarea, introducerea greşită a adresei de instalare a numărului de telefon.

– Cum a influenţat portabilitatea numerelor veniturile companiilor de telefonie mobilă? A presupus aceasta noi investiţii în personal, echipament, campanii de informare etc.?
– Spuneam mai sus că toate cheltuielile legate de implementarea portabilităţii numerelor în reţelele de telefonie mobilă şi fixă au fost suportate de către furnizori. Dânşii au făcut investiţii atât în reţele, în sistemele de operare, soluţii tehnice operaţionale şi administrative necesare funcţionării portabilităţii numerelor, cât şi în instruirea personalului şi derularea proiectelor de publicitate. Conform datelor prezentate ANRCETI de către furnizori şi Administratorul bazei centralizate de date pentru portabilitatea numerelor, aceştia au investit în total, pentru implementarea acestui proiect, circa 66,5 mil. lei. În ceea ce priveşte impactul portabilităţii numerelor asupra veniturilor obţinute de cei trei furnizori de telefonie mobilă, putem spune că aceste venituri nu au suferit schimbări semnificative.

– Companiile de telefonie mobilă s-au întrecut în oferte din cele mai avantajoase cu minute nelimitate în reţea, apeluri gratuite pe teritoriul ţării, dar şi convorbiri peste hotare. Cum credeţi, ce se va întâmpla după 1 iulie, când va începe să expire durata acestor contracte convenabile? Operatorii vor veni cu noi reduceri de tarife sau, dimpotrivă, ne putem aştepta la noi scumpiri?
– Întrucât ANRCETI nu reglementează tarifele cu amănuntul la servicii­le de telefonie mobilă, putem spune că mărimea acestor tarife, după 1 iulie curent, va depinde de situaţia de pe piaţă şi de planurile de marketing ale fiecărui furnizor. Specialiştii ANRCETI sunt de părerea că furnizorii implicaţi în procesul de portare a numerelor vor lansa noi oferte atractive pentru utilizatorii serviciilor de telefonie.

– În opinia Dvs., cum va evolua piaţa de telefonie mobilă în perioada următoare? Sunt posibile schimbări tectonice cu redistribui­rea cotelor de piaţă?
– Atâta timp cât ofertele şi tarifele aplicate de furnizorii de telefonie mobilă vor fi, ca şi în prezent, asemănătoare, schimbări tectonice cu redistribuirea cotelor de piaţă nu vor avea loc. Experienţa internaţională arată că după implementarea portabilităţii numerelor, schimbări majore pe piaţă au avut loc doar în ţările unde unul sau câţiva furnizori au lansat oferte mult mai ieftine decât concurenţii săi. De exemplu, în Franţa, compania Free a lansat, spre deosebire de concurenţii săi care aveau zeci de planuri tarifare, doar 2 planuri tarifare ieftine, fapt care i-a permis să-şi crească în mod simţitor cota de piaţă.
În ceea ce priveşte evoluţia de mai departe a pieţei de telefonie mobilă, ANRCETI consideră că în următorii 2-3 ani pe piaţa respectivă va continua încetinirea ritmului de creştere a veniturilor obţinute din vânzarea serviciilor. Acest trend, atestat în ultimii ani, este cauzat de atingerea fazei de maturizare şi saturare a acestei pieţe, pe de o parte, şi, pe de altă parte, de utilizarea de către abonaţii de telefonie mobilă a aplicaţiilor Over-the-top (OTT) (Skype, WhatsApp, Viber etc.) pe dispozitive alternative, precum calculatorul, smartphone-ul etc.

Interviu realizat de Lilia ALCAZĂ

Numarul ziarului: 
Nr.25 (545) din 2 iulie 2014