GEN Moldova – sursă de oportunităţi globale pentru antreprenorii din Moldova

Interviu cu Olesea Fortuna, preşedinta reprezentanţei Mişcării Global Entrepreneurship Week în Moldova (GEW Moldova)

– Deşi Mişcarea Globală a Antreprenoriatului în Republica Moldova e una tânără, Global Entrepreneurship Week Moldova a reuşit să se facă deja auzită în rândul antreprenorilor. Сe a motivat mişcarea GEW să vină în Moldova?
– Global Entrepreneurship Week, adică Săptămâna Globală a Antreprenoriatului, după cum aţi menţionat, este o mişcare de susţinere, de vizibilitate şi promovare a antreprenoriatului şi a iniţiativelor de afaceri. A pornit în 2007, doar ca un atelier de lucru cu reprezentanţi din 37 de ţări, dar a cunoscut o dezvoltare fulminantă într-un timp record. În 2008, atunci când criza financiară se extinsese la nivel mondial, iniţiativa deja reunea 77 de ţări. La momentul actual, GEW desfăşoară acţiuni şi proiecte cu un număr de beneficiari de peste 10 milioane. Am înţeles dimensiunea şi potenţialul acestei mişcări şi credem că Republica Moldova are nevoie exact de aceasta – de vizibilitate internaţională a antreprenoria­tului nostru.
Astfel, în 2013, împreună cu colega mea, Julie Frieswyk, am aplicat la Fundaţia Kauffman şi GEW ca să extindem mandatul acestei iniţiative şi în RM. În 2013 am rea­lizat prima activitate marca GEW Moldova – Săptămâna Globală a Antreprenoriatului. Un eveniment care totalizează activităţile antreprenoriale de pe parcursul anului şi care se desfăşoară în a treia săptămână din luna noiembrie, concomitent, în 153 de ţări-membre. Prin evenimentele din cadrul Săptămânii Globale Antreprenoriale l-am îndemnat pe antreprenorul moldovean sub motto-ul „Eliberează ideile”.
Evenimentul a fost deschis de către excelenţa sa, ambasadorul SUA în Moldova, William H. Moser, care a menţionat că “în ajunul alegerilor, comunitatea antreprenorilor din Moldova mai mult ca niciodată ar trebui să-şi consolideze eforturile şi să negocieze condiţii şi un mediu favorabil pentru dezvoltarea afacerilor, indiferent de dimensiune şi alte caracteristici”.

– Suntem la curent că aţi participat la Congresul Global al Antreprenoriatului de la Moscova. Cu ce impresii aţi venit de acolo?
– Atunci când spui o mişcare globală din care fac parte 153 de ţări, pare a fi doar o cifră care sună bine. Despre altitudine şi potenţialul GEW îţi poţi da seama doar în momentul în care eşti prins pentru o săptămână în cadrul Congresului Global al Antreprenoriatului, alături de alţi 9.000 de participanţi din diferie ţări. Participând pentru prima dată, în martie curent, la Congresul organizat la Moscova, ne-am dat seama cât de mult spaţiu pentru dezvoltare există, pentru că fluxul de informaţie era copleşitor şi activităţile care au avut loc au fost atât de motivante şi inspiraţionale, încât regretam că delegaţia noastră era prea mică ca să reuşească să absoarbă toată informaţia la care aveam acces.
Investitori, oameni de afaceri a căror activitate o urmăream în sursele media, startup-eri celebri erau în faţa mea, deschişi să împartă experienţa şi să ne asculte întrebările. Era un mediu prolific schimbului şi transferului de experienţe. Vedeam oameni de afaceri care stabileau parteneriate şi semnau instantaneu contracte de colaborare. Mediul accelerat presupune concentrarea atenţiei asupra inovaţiilor din diferite industrii, stimularea cooperării la nivel global cu reprezentanţii ecosistemului.
Ca urmare a participării la Congres, am stabilit relaţii şi am obţinut dreptul exclusiv de a organiza în Republica Moldova “Cupa Businessului Creativ”, “Get In The Ring” şi alte concursuri pe care intenţionăm să le lansăm pentru a stimula mediul antreprenorial.

– Vă rugăm să ne povestiţi despre Cupa Businessului Creativ. Pentru cine a fost destinat acest concurs?
– Dacă este să ne referim la concursul internaţional Cupa Businessului Creativ (CBC), atunci, într-adevăr, condiţiile necesare de a fi întrunite de participanţi au fost să dezvolte o afacere creativă, care să aibă potenţial de a pătrunde pe pieţele internaţionale. A fost o experienţă unică pentru echipa GEW Moldova, dar şi pentru participanţi. Ne încântă fapul că, deşi se desfăşoară pentru prima dată în Republica Moldova, s-a bucurat de interesul antreprenorilor. Am avut 31 de participanţi buni, care au făcut sarcina juriului dificilă. Juraţii au trebuit să selecteze 10 semifinalişti, care au participat la un training de pitching (prezentarea ideii de afacere) în limba engleză. Următoarea etapă a fost selectarea a cinci finalişti, care au aderat la platforma globală CBC Connect şi desemnarea campionului naţional CBC, care va reprezenta Republica Moldova la Finala Internaţională a concursului, care se va desfăşura în Danemarca.
Am format delegaţia CBC Moldova din 2014 care este alcătuită din campionii naţionali: Igor Hâncu şi Victoria Novac de la “EduJoc”, locul 2 compania “SoftExpert” cu Eugen Frimu şi reprezentanţii organizaţiei noastre.

– Am văzut recent că aţi chemat antreprenorii într-un ring de box. Despre ce este vorba?
– Da, la începutul lunii august am lansat concursul Get in The Ring (GITR – Treci în Ring), Bătălia Investiţiilor. GITR este un concept nou şi unic, care constă într-o bătălie dintre două startup-uri într-un ring de luptă. Fiecare bătălie include 5 runde, iar fiecare rundă se concentrează pe un subiect relevant, care oferă informaţii valoroase despre afacere. Pe parcursul unei runde fiecare participant are la dispoziţie 25 de secunde pentru a convinge juriul. La sfârşitul fiecarei runde, juriul adresează întrebări fiecărui participant în parte, iar răspunsul nu trebuie să depăşească timpul de 5 minute.
Antreprenorii participanţi trebuie să corespundă următoarelor cerinţe: să existe de 5 ani pe piaţă, să poată demonstra că au nevoie de o investiţie de 1.000 000 de euro şi să cunoască fluent limba engleză, pentru ca să poată prezenta ideea afacerii investitorilor străini.
Este un concurs inedit, care reflectă spiritul competitiv al antreprenoriatului şi o bătălie etică pentru accesarea şi fructificarea investiţiei. Comunicarea cu investitorul este o parte inerentă a dezvoltării şi creşterii unei afaceri. Astfel, şase companii au îndrăznit să-şi expună ideea de afacere şi să arate optimizarea investiţiei prin cele 5 runde ale bătăliei (Echipa, Realizările, Finanţarea, Modelul de Afacere şi Freestyle). Din cei 3 câştigători ai bătăliilor, juriul a desemnat-o pe Alexandra Şian, compania Sandilana, să ne reprezinte ţara la Regionala din Sofia, Bulgaria şi, eventual, la Finala din Rotterdam, Olanda, pe data de 22 noiembrie.

– Ce alte activităţi vă propuneţi să lansaţi în R. Moldova?
– Am lansat la începutul lunii septembrie Competiţia Agrobusinessul Progresiv (Future Agro Challenge). Această competiţie ţine de inovaţiile în agricultură şi în practicile de afaceri pentru un mediu durabil, formarea profesională a agricultorilor şi celor care activează în industria alimentară, precum şi de revoluţionarea agriculturii şi afacerilor pentru un stil grijuliu şi sănătos de viaţă. Participanţii vor fi invitaţi să-şi expună ideea în trei minute, după care urmează un set de întrebări din partea juriului la care pot răspunde în cinci minute. La final vor avea parte de consultanţă din partea reprezentanţilor de business pentru eficientizarea modelului lor de afacere. Pentru a convinge juriul internaţional, concurenţii vor fi invitaţi să realizeze un filmuleţ cu o durată de 1,5 minute despre afacerea lor.
Un alt proiect în derulare este Sondajul Politicilor Antreprenoriale (GEW Policy Survey), realizat de GEW Global. Am decis să-l desfăşurăm pentru prima dată anul acesta şi în Republica Moldova pentru a afla percepţia oamenilor de afaceri despre politicile antreprenoriale şi necesităţile de ajustare pentru dezvoltarea ecosistemului. Această analiză comparativă ne va permite să vedem care ar fi modalităţile de stimulare a climatului de business şi, respectiv, de motivare a creării prosperităţii noastre.
La începutul lui octombrie, planificăm să lansăm proiectul GEN Moldova WOW (Women Opportunities Worldwide) – un program care are misiunea de a consolida comunitatea femeilor antreprenoare din Moldova şi de a încuraja dezvoltarea schimbului de bune practici şi transferului de cunoştinţe prin intermediul reuniunilor, peer-to-peer de învăţare, mentorat şi programe de coaching. Avem ca scop crearea unei comunităţi în cadrul căreia femeile să aiba un rol activ în procesul de globalizare şi dezvoltare a afacerilor în ţară şi peste hotare. O comunitate în cadrul căreia femeile de afaceri sunt integrate în ecosistemul antreprenorial.
La fel, ne propunem să contribuim la Dezvoltarea Gândirii Antreprenoriale, denumită în termenii de specialitate ca “Mindset”, printr-un şir de activităţi care vor pune în discuţie problemele legate de stimularea respectului pentru antreprenori şi crearea unor societăţi competitive care apreciază iniţiativa, pro activitatea şi liderismul în dezvoltarea bunăstării naţiunii. Istoric, anumite societăţi, cum ar fi cele din Republica Moldova, au identificat spritul antreprenorial ca fiind nociv, avar şi corupt. Astfel, a fost dezvoltată o percepţie greşită despre ce ar însemna antreprenoriatul în esenţă, ceea ce duce la lipsa motivaţiei şi aprecierii pentru inovaţiile ce răspund la nevoile societăţii. Prin motivarea unui dialog antreprenorial şi schimbarea percepţiei referitor la antreprenoriat putem să dezvoltăm o cultură de prosperitate şi de apreciere pentru valoare acestuia în dezvoltarea economiei.
Şi, desigur, în perioada 17-23 noiembrie, urmează să organizăm evenimentul anului – Săptămâna Globală a Antreprenoriatului, ce va include activităţi la nivel local. Evenimentul are o agendă plină şi invităm şi alţi parteneri în a promova oportunităţile existente pentru antreprenoriat.

– Aţi amintit mai sus de mai multe ori despre ecosistem antreprenorial. Ce înseamnă, de fapt, un ecosistem şi cum îl puteţi caracteriza pe cel din Moldova?
– Când vorbim despre ecosistemul antreprenorial, ne referim la toate elementele, cu excepţia antreprenorului în sine, care afectează alegerea persoanei de a deveni antreprenor şi posibilităţile de dezvoltare a afacerii. Printre aceste elemente se includ organizaţiile, instituţiile private şi publice, precum şi cultura societăţii ce contribuie sau încurcă la dezvoltarea antreprenorului individual în corelare cu participanţii din sistem. De obicei, formarea ecosistemului depinde foarte mult de priorităţile Guvernului şi a liderilor în societate. După părerea mea, în Republica Moldova ecosistemului antreprenorial îi lipseşte competitivitatea, comunicarea, coordonarea şi încrederea. Pentru a-l eficientiza este nevoie de diminuarea birocraţiei, creşterea încrederii în guvernare, schimbarea influenţelor culturale despre administrarea afacerii şi acceptarea eşecului ca parte inerentă a antreprenoriatului, diminuarea barierelor pentru dezvoltarea afacerilor (bariere legate de politici pentru startup, creştere şi internaţionalizare, de un sistem financiar adecvat, de accesul la informaţie etc.) şi promovarea dialogului între reprezentanţii sistemului antreprenorial.

– Cine poate participa la proiectele derulate de GEW? De ce resurse trebuie să dispună potenţialii beneficiari?
– La proiectele GEW Moldova pot să participe antreprenorii care dezvoltă afaceri în ţară, dar vor să se extindă la nivel internaţional. Publicul nostru îi include pe toţi cei care vor să beneficieze de oportunităţile antreprenoriatului şi să preia din experienţa internaţională. Entuziasmul şi dorinţa de a învăţa ceva nou sunt calităţile de bază pe care le au beneficiarii noştri.
Credem că resursele cele mai importante pentru antreprenoriat sunt legate de aspiraţia de a deveni un antreprenor eficient şi abilitatea de a face faţă tuturor provocărilor ce ţin de dezvoltarea afacerii. Suntem ferm convinşi că antreprenorul din Republica Moldova, chiar dacă are multe constrângeri în dezvoltarea afacerii, prin colaborare şi o gândire de creştere poate genera soluţii la aceste probleme, iar prin dialog proactiv şi insistent poate modifica elementele specifice ecosistemului nostru.
Pentru a participa la acţiunile Reţelei Globale a Antreprenoriatului e nevoie de curaj, deschidere şi interes. Desigur, anumite concursuri necesită cunoaşterea limbii engleze pentru că este o limbă de circulaţie internaţională. Există şi unele condiţii specifice ce ţin de aspectul concursului. De aceea, este important ca antreprenorii să fie informaţi despre oportunităţile din cadrul reţelei, lucru pe care îl facem.

– Ce oportunităţi deschide GEW pentru businessmenii moldoveni, mai ales acum când problema livrării mărfurilor peste hotarele ţării a devenit una foarte actuală pentru R. Moldova?
– GEW, din septembrie GEN Moldova (Global Entrepreneurship Network) şi-a depăşit limitele unei săptămâni dedicate vizibilităţii antreprenoriatului global şi oferă posibilitatea de a prelua şi adapta experienţa unor oameni de afaceri celebri. Aceasta rezervă persoanelor cu idei inovative, oportunitatea de a se conecta la reţele de antreprenori din alte ţări, care pot deveni o destinaţie nouă pentru produsele autohtone sau pot servi drept furnizori de materie primă. De exemplu, industria textilă ar putea găsi materia primă în Bangladesh sau India prin intermediul reprezentanţilor GEW din ţările respective.
Cred că domeniul business-ului din Republica Moldova are mare necesitate de această mişcare globală. Economia noastră nu poate să supravieţuiască de sine stătător. Într-o lume globală suntem interconectaţi şi ne putem dezvolta doar prin extinderea networking-ului pentru că doar astfel am putea să ne integrăm şi să dezvoltăm legături, care ar promova brandul moldovenesc şi ar extinde credibilitatea acestuia pe arena globală.
– Vă mulţumesc pentru interviu!

A discutat Lilia Alcază

Numarul ziarului: 
Nr.38 (558) din 8 octombrie 2014