Potrivit datelor publicate de Biroul Naţional de Statistică, în ianuarie-aprilie 2011 exporturile de produse moldoveneşti au înregistrat o creştere de 63% în comparaţie anuală şi a ajuns la nivelul cel mai înalt de la depăşirea crizei. Tot în această perioadă, importurile s-au majorat cu 43,9%.
“Aceste ritmuri de creştere sunt excepţionale şi în comparaţie mondială sau regională. De pildă, exporturile globale s-au majorat cu 22,3% în trimestrul I 2011, iar exporturile din ţările CSI şi UE au postat rate de creştere de 28% şi 18,6%, respectiv (în timp ce exporturile moldoveneşti au crescut în trimestrul I 2011 cu 58,2%). În afară de aceasta, ca valoare absolută, atât exporturile cât şi importurile au atins şi au depăşit valorile maxime istorice din perioada corespunzătoare din 2008”, spune Alex Oprunenco, director programe internaţionale “Expert-Grup”.
În plus, experţii menţionează că datele statistice privind indicii valorici şi indicii volumului fizic arată că expansiunea fizică (a volumului) exporturilor a jucat un rol mai important decât creşterea preţurilor mărfurilor exportate de companiile moldoveneşti. Aproximativ aceeaşi situaţie se observă şi în cazul importurilor. În primele 4 luni ale anului 2011, exporturile au totalizat 654,4 mil. dolari SUA, iar importurile – 1,520 mld. dolari SUA. Astfel, deficitul balanţei comerciale s-a ridicat la 865,9 mil. dolari SUA.
Oprunenco a menţionat: “Comerţul extern continuă să-şi revină urmând recuperarea economică în ţările din regiune. Pentru exporturi aceasta înseamnă recuperarea cererii pentru mărfurile moldoveneşti pe pieţele externe. În acest caz, recuperarea exportului de metale şi deşeuri de metale este cel mai elocvent exemplu. În cazul importurilor, aceasta implică întâi de toate sporirea influxului de remitenţe de peste hotare, care în continuare sunt motorul principal al consumului din economia Republicii Moldova. În al doilea rând, are loc expansiunea geografică („descoperirea” noilor pieţe) a exporturilor moldoveneşti. Exporturile către pieţele din afara partenerilor tradiţionali, UE şi CSI, cresc ceva mai robust la nivel agreat. În al treilea rând, se atestă şi consolidarea unor sectoare ale exporturilor, ce până nu demult nu au fost considerate „tradiţionale” pentru Republica Moldova. Întâi de toate, este vorba de exporturi de maşini şi echipamente pentru transport care în mod clar au o creştere robustă şi ocupă un loc tot mai mare în exporturile per ansamblu. Ceea ce poate însemna şi o schimbare calitativă a exporturilor moldoveneşti, aceasta fiind susţinută şi de o creştere pronunţată a investiţiilor în sectorul respectiv. Experţii economici confirmă că comerţul extern al RM se recuperează urmând recuperarea economică din ţările din regiune”.
Şeful direcţiei exporturi din cadrul Organizaţiei de Promovare a Exporturilor şi de Atragere a Investiţiilor din Moldova (MIEPO), Victor Vlasiuc susţine că creşterea exporturilor moldoveneşti se datorează, nu în ultimul rând, acţiunilor din interiorul ţării. „Planul de promovare a exporturilor RM, forumurile economice la care au participat oamenii de afaceri autohtoni, expoziţiile şi studiile de promovare a produselor moldoveneşti au avut un aport substanţial la stabilirea acestor cifre”, spune Vlasiuc.
Principalele ţări partenere la export au fost Rusia (ponderea 24%), România (16%), Italia (10%), Ucraina (7%) şi Germania (6%). În structura exporturilor cea mai mare pondere au avut-o următoarele categorii de produse: îmbrăcăminte şi accesorii (13,4%), legume şi fructe (11%), băuturi (7,3%), maşini şi aparate electrice (6,7%), cereale şi preparate pe bază de cereale (6,4%).
Principalele ţări partenere la import au fost Rusia (cu o pondere de 21%), Ucraina (12%), România (10%), Germania (7%), China (7%). În structura importurilor cea mai mare pondere au avut-o următoarele categorii de produse: gaz şi produse din gaz (15,2%), petrol şi produse petroliere (10,8%), maşini şi aparate electrice (5,1%), fire, ţesături, articole textile (4,9%), vehicule rutiere (4,8%).
Expertul Alex Oprunenco este de părere că pe parcursul anului 2011, economia Republicii Moldova va avea o evoluţie pozitivă. Aceasta se va datora atât factorilor interni (consum intern, investiţii interne), cât şi externi (comerţ exterior, investiţii străine directe, finanţări internaţionale, remitenţe). Tendinţele economiei vor fi în continuare influenţate mai mult de cererea externă şi de volumul remitenţelor din partea cetăţenilor moldoveni care lucrează peste hotare. Atragerea investiţiilor străine directe şi crearea noilor locuri de muncă rămân a fi prioritare pentru a asigura o creştere economică durabilă şi a opri exodul forţei de muncă peste hotare.
Lilia PLATON