La Chişinău a fost semnat Memorandumul de înţelegere privind crearea unei noi Burse de Valori, un document cu o semnificaţie deosebită pentru viitorul pieţei de capital din Republica Moldova. Ceremonia de semnare a avut loc în prima zi a forumului Moldova Business Week, unul dintre cele mai importante evenimente economice ale anului.
În acest context, redacţia Capital Market l-a invitat pe preşedintele Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF), Dumitru Budianschi, să vorbească despre importanţa acestui memorandum şi despre perspectivele reale ale lansării noii burse de valori.
– Domnule preşedinte, la Chişinău se vorbeşte de ani buni despre necesitatea creării unei noi Burse de Valori, care să deschidă piaţa moldovenească spre standardele şi instrumentele financiare europene. Consideraţi că memorandumul semnat în cadrul Moldova Business Week răspunde acestor aşteptări?
– Memorandumul semnat în cadrul Moldova Business Week reprezint un prim pas esenţial în direcţia constituirii unei noi Burse de Valori în Republica Moldova. Practic, prin acest document, viitorii acţionari îşi asumă angajamentul de a crea o entitate bursieră şi de a depune ulterior cererea oficială de autorizare pentru funcţionarea acesteia.
Desigur, vorbim de un proces complex, care necesită timp şi paşi concreţi. Urmează semnarea unui acord de constituire a unei societăţi pe acţiuni, prin care fiecare dintre participanţi va contribui cu o cotă parte la capitalul social. După subscrierea acestui capital, va avea loc înregistrarea legală a societăţii. Abia ulterior, CNPF va examina solicitarea de autorizare, în funcţie de gradul de pregătire al noii burse şi de conformitatea acesteia cu cerinţele legale şi instituţionale.
– Care este termenul estimativ pentru lansarea efectivă a noii Burse de Valori şi ce aşteptări aveţi de la acest proiect?
– Estimăm că Bursa va deveni funcţională în perioada iulie-august a anului viitor. Punem mari speranţe în această iniţiativă, mai ales că vom prelua modelul bursier din România, o bursă cu o experienţă de succes consolidată de-a lungul anilor. Aceasta a demonstrat capacitatea de a creşte şi de a răspunde cerinţelor unei pieţe moderne, iar noi vom beneficia de acest sistem bine testat şi adaptat pieţei actuale de capital.
Într-un viitor apropiat, nu ne aşteptăm să introducem instrumente financiare noi radical diferite. Credem că un succes major ar fi să consolidăm, în următorii 2-3 ani, piaţa pe baza instrumentelor deja bine cunoscute: acţiuni, obligaţiuni corporative, obligaţiunile de stat şi municipale. Aceştia vor rămâne pilonii pe care Bursa îşi va clădi activitatea.
– În acest context, vă rugăm să ne spuneţi mai multe despre conţinutul memorandumului: cine sunt investitorii implicaţi şi ce măsuri suplimentare prevede acest document?
– Memorandumul are un rol de organizare la etapa iniţială de constituire a Bursei. După obţinerea tuturor aprobărilor interne de către toţi acţionarii, va urma organizarea adunării generale de constituire, unde vor fi aprobate documentele de constituire şi alese organele de conducere, înregistrarea agentului economic şi subscrierea capitalului social. Ulterior, prin numirea organelor de conducere, activitatea operaţională va fi preluată de către managementul noii societăţi – care se va ocupa de instituirea propriu-zisă a noii burse şi de autorizarea la CNPF a Bursei de Valori. Este important de subliniat că Bursa va funcţiona oficial doar după ce va primi autorizarea din partea CNPF, ceea ce asigură conformitatea şi siguranţa pentru piaţa de capital.
– Care sunt principalele provocări în constituirea noii burse şi cum estimaţi că se va desfăşura procesul în următoarea perioadă?
– Constituirea propriu-zisă a noii burse reprezintă o provocare complexă, care depăşeşte simpla implementare a unui sistem tehnologic. Este nevoie de persoane bine pregătite, care să poată opera în cadrul bursei, dar şi de un ecosistem activ – format din participanţii la piaţă, brokeri, consultanţi şi alţi actori interesaţi de dezvoltarea pieţei de capital.
De asemenea, va fi necesar un efort considerabil, mai ales în primii cinci ani, pentru formarea şi consolidarea pieţei. Diferenţa faţă de alte ţări este că noi pornim de la un nivel incipient, ceea ce presupune investiţii nu doar în infrastructură, ci şi în educaţie financiară, reglementare şi consolidarea încrederii investitorilor.
– Ce rol concret are Memorandumul semnat şi ce se va întâmpla în continuare?
– Acest memorandum are un rol bine definit şi limitat în timp: el funcţionează ca un acord preliminar de organizare între viitorii acţionarii, clarificând obligaţiile fiecăruia şi stabilind paşii concreţi ai procesului de constituire.
Odată ce Guvernul va fi pregătit să devină acţionar în cadrul noii burse, se vor aproba documentele de constituire a societăţii, ceea ce va marca sfârşitul valabilităţii memorandumului. Sperăm ca această etapă să fie încheiată cât mai rapid.
– Pentru semnarea acestui memorandum, ştim că şi Comisa Naţională a Pieţei Financiare a depus un efort considerabil. Ce acţiuni a întreprins CNPF până acum şi ce planuri există pentru dezvoltarea pieţei de capital în următorii ani – ne putem aştepta la noi instrumente sau la o actualizare a cadrului legislativ?
– Dezvoltarea infrastructurii pieţei de capital este absolut necesară. Este evident că Republica Moldova are nevoie, de mult timp, de o bursă modernă, deoarece fără o bursă funcţională nu poţi construi o piaţă de capital reală.
Acest proces a început în urmă cu mai mulţi ani şi a implicat, la diferite etape, Guvernul, CNPF, dar şi alţi actori relevanţi. Totuşi, trebuie să recunoaştem că iniţiativa de a veni în Republica Moldova şi succesul acestui proiect sunt strâns legate de implicarea Bursei de Valori Bucureşti (BVB), dar şi a MAIB. BVB este un partener strategic, cu expertiză dovedită, care a adus o contribuţie semnificativă la conturarea viziunii noastre.
Memorandumul semnat este primul pas în constituirea unei pieţei locale de capital funcţionale. Acest obiectiv face parte şi din Strategia de dezvoltare a pieţei de capital pentru perioada 2025-2030, unde reconfigurarea infrastructurii bursiere ocupă un loc central. CNPF a fost implicată activ în acest proces, sprijinind formarea şi organizarea noii burse. Desigur, rolul principal revine acţionarilor, dar Comisia a contribuit substanţial în ceea ce priveşte conceptul de implicare a BVB, informarea privind cadrul de reglementare, promovarea transparenţei şi facilitarea dialogului dintre părţi. Probabil, întârzierea atât de mare în lansarea unei noi burse a fost legată, parţial, şi de lipsa unei viziuni clare din partea autorităţilor asupra modului în care piaţa de capital urma să se dezvolte. Acum însă, prin aprobarea Strategiei şi parteneriate strategice în derulare, avem toate ingredientele necesare pentru succesul dezvoltării pieţei de capital.
– Putem spune că aprobarea Strategiei 2025- 2030 a schimbat fundamental abordarea Guvernului faţă de piaţa de capital? Cum se reflectă acest lucru în acţiunile CNPF?
– Da, aprobarea Strategiei de dezvoltare a pieţei de capital 2025– 2030 a fost un moment definitoriu. Ea demonstrează că Guvernul Republicii Moldova recunoaşte importanţa pieţei de capital şi, mai mult decât atât, că există acum o viziune clară şi asumată pentru crearea unei pieţe sustenabile, moderne şi funcţionale.
CNPF a fost parte a tuturor acestor procese. În 2023, am avut vizite de lucru la Bursa de Valori Bucureşti, unde am discutat aspecte conceptuale esenţiale: ce tip de bursă ar fi potrivită pentru Moldova, posibilitatea listărilor duble, cum va funcţiona în relaţie cu alte burse, cum va interacţiona cu Depozitarul Central Unic (DCU), ce ajustări legislative sunt necesare, dar şi care va fi rolul noii burse în raport cu piaţa românească şi cu cea regională. Pe scurt, au fost setate mai multe chestiuni conceptuale, care, alături de susţinerea Guvernului, a făcut posibil să ne mişcăm înainte în constituirea unei noi burse de valori.
– Ce mai lipseşte, din punct de vedere tehnic şi instituţional, pentru ca această piaţă să devină funcţională?
– Dincolo de sistemul de tranzacţionare, care va fi similar cu cel utilizat de Bursa de Valori Bucureşti, avem nevoie de un set de reguli adaptate specificului Republicii Moldova – un cadru care să fie atât compatibil cu piaţa locală, cât şi atractiv pentru investitorii regionali. Totodată, este esenţial să construim un ecosistem funcţional, care să susţină şi să alimenteze această piaţă. Aici vorbim, în special, despre societăţile de investiţii. Avem nevoie de firme cu experienţă reală în dezvoltarea pieţelor de capital, care au trecut prin astfel de procese, care înţeleg dinamica şi ştiu ce măsuri au impact imediat şi care dintre ele sunt esenţiale pentru rezultate sustenabile.
– Ce perspective există în ceea ce priveşte implicarea societăţilor de investiţii în noua bursă? Cum vedeţi contribuţia lor la dezvoltarea pieţei?
– În ceea ce priveşte societăţile de investiţii din sectorul bancar, perspectivele sunt relativ optimiste. Avem speranţa că băncile, ca Societăţi de Investiţii, vor face eforturi concrete pentru dezvoltarea competenţelor personalului, pentru a opera eficient pe bursă, pentru a contribui la formarea pieţei, pentru a lansa noi produse financiare şi pentru a deveni mai atractive atât pentru investitori, cât şi pentru emitenţi.
Pe de altă parte, în ceea ce priveşte societăţile de investiţii non-bancare, există în prezent un jucător local cu potenţial de creştere, care poate ajunge la nivelul de capacitate de care Republica Moldova are nevoie. Totuşi, dat fiind că ne dorim ca bursa moldovenească să funcţioneze în interconexiune cu piaţa din România şi cu cele regionale, avem nevoie de implicarea cel puţin a unei societăţi de investiţii cu experienţă semnificativă din România, care să se extindă în Republica Moldova.
Considerăm că pentru funcţionarea optimală a infrastructurii pieţei de capital, pe lângă bursă mai avem nevoie de 3-4 Societăţi de Investiţii Bancare şi cel puţin 2-3 Societăţi non-bancare bine pregătite şi capabile de a lucra în condiţii noi.
Abia atunci vom putea spune că ecosistemul fundamental al pieţei de capital a fost creat. Toţi aceşti actori vor juca un rol esenţial nu doar în tranzacţionare, ci şi în educaţia financiară a investitorilor şi a publicului. Ulterior, implementarea Strategiei şi elaborarea noilor politici de dezvoltare vor putea fi ancorate într-o realitate funcţională, cu actori pregătiţi şi implicaţi. Fără aceşti actori, orice reformă este greu de susţinut în practică.
CNPF va continua să lucreze îndeaproape cu acţionarii şi cu conducerea noii Burse, pentru oferirea sprijinului necesar în procesul de constituire, iar ulterior şi în procesul de autorizare, şi sporirea capacităţii Societăţilor de Investiţii. Doar aşa putem vorbi despre un ecosistem pregătit nu doar să deservească piaţa, ci şi să o creeze şi să o dezvolte durabil.
A discutat Ghenadie Tudoreanu