În cadrul şedinţei din 27 iunie 2023, Consiliul de administraţie al Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF), potrivit obiectivelor de bază şi atribuţiilor conferite de legea-cadru, a aprobat o serie de decizii aferente pieţei financiare nebancare, inter alia:
• Regulamentul privind licenţierea brokerului de asigurare şi/sau de reasigurare, care a fost elaborat în conformitate cu Legea nr. 92/2022 privind activitatea de asigurare sau de reasigurare (în vigoare de la 1 ianuarie 2023). Actul normativ clarifică unele aspecte aferente procedurii de obţinere a licenţei de activitate a brokerului de asigurare şi/sau reasigurare, lista documentelor necesare de a fi prezentate împreună cu cererea brokerului, condiţiile impuse încăperilor, destinate desfăşurării activităţii licenţiate, precum şi motivele respingerii cererii de licenţiere. Totodată, sunt reglementate temeiurile de reperfectare a licenţei de activitate, procedura de suspendare şi retragere a acesteia, inclusiv eliberarea duplicatului în caz de pierdere, sustragere, distrugere sau deteriorare a licenţei, precum şi eliberarea copiilor autorizate de pe licenţă. Regulamentul a fost transmis spre avizare autorităţilor publice, instituţiilor interesate şi supus consultărilor publice.
• Aprobarea preţului de vânzare conform actelor de reevaluare a cotelor-părţi deţinute de administratorul fiduciar CF „BV Fiduciar Invest” SA, care se expun la vânzare în modul stabilit de legislaţie.
• Înregistrarea în Registrul emitenţilor de valori mobiliare conform dării de seamă privind rezultatele emisiunii suplimentare de acţiuni ale „BROKER M-D” SA, în sumă de 1 200 000 lei, în număr de 120 acţiuni ordinare nominative, cu valoarea nominală a unei acţiuni de 10 000 lei, din contul mijloacelor băneşti.
• Înregistrarea în Registrul emitenţilor de valori mobiliare conform dării de seamă privind rezultatele emisiunii suplimentare de acţiuni nr. IV ale SAR „MOLDCARGO” SA, în sumă de 6 900 000 lei, în număr de 23 acţiuni ordinare nominative, cu valoarea nominală a unei acţiuni de 300 000 lei, din contul mijloacelor băneşti.
• Radierea din Registrul emitenţilor de valori mobiliare, în rezultatul lichidării, a valorilor mobiliare emise anterior de „SANDALTOC” SA.
• Aprobarea dnei Ala Calpajiu pentru exercitarea funcţiei de administrator al AA „ANDINIC-ASIG” SRL.
• Înregistrarea AA „LENVIEMI-ASIG” SRL în Registrul agenţilor de asigurare şi agenţilor bancassurance şi confirmarea dnei Victoria Calpajiu în funcţia de administrator la această entitate.
• Acordarea BAR „REDVERI-ASIG” SRL a licenţei pentru dreptul de a desfăşura activitate de intermediere în asigurări şi/sau reasigurări în calitate de broker de asigurare şi/sau de reasigurare, pe termen nelimitat. Activitatea licenţiată se va desfăşura pe adresa: MD-2069, mun. Chişinău, str. Calea Ieşilor 14. De asemenea, a fost aprobată candidatura dnei Cristina Zastolniţchi, propusă în funcţia de administrator al acestei entităţi.
• Acordarea BAR „VR INSURANCE GROUP” SRL a licenţei pentru dreptul de a desfăşura activitate de intermediere în asigurări şi/sau reasigurări în calitate de broker de asigurare şi/sau de reasigurare, pe termen nelimitat. Activitatea licenţiată se va desfăşura pe adresa: mun. Chişinău, str. Burebista 17A, of. 223. De asemenea, a fost aprobată candidatura dlui Valentin Railean, propus în funcţia de administrator al acestei entităţi. Concomitent, în aceeaşi şedinţă, din Registrul agenţilor de asigurare şi agenţilor bancassurance a fost radiat AA „VR INSURANCE GROUP” SRL, în baza cererii depuse.
• Avizarea înregistrării de stat a Statutului BNAA (în redacţie nouă), aprobat la adunarea generală ordinară a membrilor BNAA din 14.06.2023.
• Aprobarea entităţii de audit „AUDIT CONCRET” SA şi a membrilor echipei acesteia în scopul efectuării misiunilor de audit pentru perioada de gestiune aferentă anului 2023 în cadrul CA „ASTERRA GRUP” SA. În aceeaşi şedinţă, a fost avizată înregistrarea modificărilor operate în actele de constituire (înregistrarea de stat a statutului companiei în redacţie nouă), aprobate la adunarea generală ordinară anuală a acţionarilor.
• Aprobarea entităţii de audit „MOLDAUDITING” SRL şi a membrilor echipei acesteia pentru efectuarea misiunilor de audit pentru perioada de gestiune aferentă anului 2023 în cadrul „MOLDASIG” SA.
• Aprobarea entităţii de audit „AUDIT-CONCRET” SA şi a membrilor echipei acesteia în scopul efectuării misiunilor de audit pentru perioada de gestiune aferentă anului 2023 în cadrul ÎM CIA „TRANSELIT” SA.
• Confirmarea în funcţia de administrator al AEÎ „MÎNDREŞTI” a dnei Ina Chelea, aleasă în funcţia de director executiv al asociaţiei în cadrul adunării generale a membrilor.
• Confirmarea în funcţia de administrator al AEÎ „SUPERCREDIT” a dlui Ion Pleşca, ales în funcţia de director executiv al asociaţiei în cadrul şedinţei consiliului.
• Eliberarea AEÎ „CREDITE-LARGA” a acordului pentru prestarea în calitate de agent de plată în numele şi pe contul unei societăţi de plată a altor servicii, potrivit art. 7 alin. (1) pct. 5) din Legea asociaţiilor de economii şi împrumut nr. 139/2007.
• Reperfectarea licenţei Asociaţiei Naţionale Centrale a asociaţiilor de economii şi împrumut pentru desfăşurarea activităţii asociaţiei centrale, prin substituirea anexei la licenţă ca urmare a includerii în statut a unor activităţi care urmează a fi desfăşurate de către aceasta.
• Reperfectarea licenţei AEÎ “MICROÎMPRUMUT” pentru desfăşurarea activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut, prin substituirea anexei la licenţă cu:
includerea următoarelor sucursale:
– “Cojuşna”, la adresa: MD-3715, r. Străşeni, s. Cojuşna, str. Mihai Viteazul 146;
– “Ialoveni”, la adresa: MD-6801, or. Ialoveni, str. Alexandru cel Bun 31.
modificarea adreselor juridice a următoarelor sucursale:
– “Cricova”, din mun. Chişinău, or. Cricova, str. Chişinăului 80 în mun. Chişinău, or. Cricova, str. Chişinăului nr. 90/A;
– „Rîşcani”, din mun. Chişinău, str. Alecu Russo 5 în mun. Chişinău, bd. Moscovei 1/1;
– „Bubuieci”, din mun. Chişinău, s. Bubuieci, str. Teodor Bubuioc 28/A în mun. Chişinău, s. Bubuieci, str. Stefan cel Mare 23B;
– „Anenii-Noi”, din or. Anenii-Noi, str. Concilierii Naţionale 1 în or. Anenii-Noi, str. Sportiva 2a.
• Confirmarea în funcţia de administrator al AEÎ „MICROÎMPRUMUT” a dnei Natalia Bozu, aleasă în funcţia de membru al comisiei de cenzori în cadrul adunării generale repetate a membrilor asociaţiei respective. De asemenea, au fost confirmate persoanele desemnate în funcţiile de administratori la 17 sucursalele ale AEÎ „MICROÎMPRUMUT”, candidaturi alese în cadrul şedinţei consiliului asociaţiei.
• Radierea OCN „EXPRES URGENT CREDIT” SRL din Registrul organizaţiilor de creditare nebancară autorizate, în baza cererii depuse.
• Prescrierea repetată administratorilor OCN „Suport Real” SRL, OCN „Molinvest Group” SRL, OCN „Credit pentru Tine” SRL, OCN „Batu Credit” SRL şi OCN „Credit Money” SRL să-şi conformeze activitatea cerinţelor legislaţiei şi să prezinte, în termen de 30 zile lucrătoare, informaţiile privind corespunderea membrilor organului executiv şi a conducătorilor sucursalei/oficiului secundar criteriilor de calificare şi experienţă, stabilite la art. 12 alin. (31) şi alin. (32) din Legea nr. 1/2018.
În cadrul şedinţei extraordinare din 28 iunie 2023, Consiliul de administraţie al Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF), potrivit obiectivelor de bază şi atribuţiilor conferite de legea-cadru, a aprobat o serie de decizii aferente pieţei financiare nebancare, inter alia:
• Eliberarea AEÎ „MALCOCI” a avizului pentru înregistrarea modificărilor în datele înscrise în Registrul de stat al persoanelor juridice privind desemnarea dnei Marcelina Popa în funcţia de director executiv, aleasă în această funcţie în cadrul şedinţei consiliului asociaţiei.
• Confirmarea în funcţia de administrator al AEÎ „ECONOMCREDIT” a dnei Mariana Poiană, desemnată în funcţia de contabilul-şef al asociaţiei date.
• Radierea din Registrul organizaţiilor de creditare nebancară autorizate a entităţilor „EUCREDIT” SRL, „IMPERIAL CREDIT” SRL şi „INNOVATIVE CREDIT GROUP” SRL, urmare a suspendării activităţii.
• Avizarea radierii din Registrul de stat al persoanelor juridice a AEÎ „MAŞCAUŢI” cu sediul în r. Criuleni, s. Maşcăuţi, în rezultatul lichidării.
• Radierea din Registrul organizaţiilor de creditare nebancară autorizate a OCN „NEWINVESTPROJECT”, în baza cererii depuse.
În cadrul şedinţei extraordinare din 29 iunie 2023, Consiliul de administraţie al Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF), potrivit obiectivelor de bază şi atribuţiilor conferite de legea-cadru, a aprobat o serie de decizii aferente pieţei financiare nebancare, inter alia:
• Înregistrarea în Registrul emitenţilor de valori mobiliare conform dării de seamă privind rezultatele emisiunii suplimentare de acţiuni ale „GEOMACON”, în sumă de 480 000 lei, în număr de 120 000 acţiuni ordinare nominative, cu valoarea nominală de 4 lei, din contul mijloacelor băneşti şi prin convertirea datoriilor creditoriale. După majorare, capitalul social va constitui 1 282 036 lei, divizat în 320 509 acţiuni ordinare nominative de cl. I cu valoarea nominală de 4 lei per acţiune.
• Radierea OCN „START CREDIT” SRL din Registrul organizaţiilor de creditare nebancară autorizate, în baza cererii depuse.
• Înregistrarea OCN „SEBO CREDIT” SRL în Registrul agenţilor de asigurare şi agenţilor bancassurance.
• Radierea AA „MODERN-ASIG” SRL din Registrul agenţilor de asigurare şi agenţilor bancassurance, în baza cererii depuse.
• În rezultatul luării de act de Raportul privind rezultatele controlului intern al activităţii AEÎ „GRIMĂNCĂUŢI”, prezentate CNPF de către Asociaţia Naţională Centrală a Asociaţiilor de Economii şi Împrumut (ANCAEÎ), Consiliul de administraţie al CNPF a decis să instituie administrarea specială la această entitate, pe un termen de un an. În acest sens, salariatul ANCAEÎ – dl Andrei Călin a fost desemnat în calitate de administrator special al AEÎ „GRIMĂNCĂUŢI”, fiindu-i conferite atribuţii şi împuterniciri depline pentru conducerea, gestionarea şi controlul asociaţiei, potrivit cadrului normativ aferent în vigoare, inclusiv cu exercitarea drepturilor şi obligaţiilor organelor de conducere ale asociaţiei pe perioada administrării speciale.
• Aprobarea rezultatelor controlului tematic desfăşurat în cadrul OCN „IUTE CREDIT” SRL privind respectarea prevederilor art. 9 alin. (1) lit. e) şi lit. e¹) din Legea nr. 1/2018¹, a modului de evaluare a bonităţii consumatorului creditului/leasingului financiar stipulat la art. 5 alin. (3¹), alin. (3²), alin. (3³) şi alin. (34) din Legea nr. 1/2018 şi a cerinţelor de creditare responsabilă, aprobate prin Hotărârea CNPF nr. 20/5/2022². Corespunzător, Consiliul de administraţie a prescris entităţii menţionate:
– să aplice măsurile stipulate la art. 24 alin. (3) din Legea nr. 1/2018 pentru 12287 de contracte, în situaţia în care încasările pe contractele respective nu depăşesc suma debursată – în termen de 6 luni;
– să restituie în temeiul art. 24 alin. (1) lit. c¹) din Legea nr. 1/2018 plăţile încasate ce depăşesc suma iniţială debursată conform contractului de credit, în cazul celor 12 287 de contracte – în termen de 6 luni;
– să ajusteze portofoliul de credite acordate clienţilor cu prevederile cadrului normativ în vigoare – în termen de 3 luni;
– să se conformeze cerinţelor legislaţiei şi să nu admită pe viitor încălcarea prevederilor cadrului normativ aplicabil.
Direcţia generală comunicare şi educaţie financiară a CNPF