Daunele reale RCA – cine le va achita?

Spiritele se încing în jurul gradului de uzură la achitarea despăguburilor pentru reparaţia unităţii de transport

Fie mergea la cel care a produs accidentul rutier şi îi cerea după metodele ”raket” diferenţa dintre ce a primit de la compania de asigurări şi costul real al reparaţiei unităţii de transport, fie procura piesa second-hand sau una de producţie dubioasă sau, cea mai simplă variantă, era să achite personal această diferenţă de preţ. Este vorba de opţiunile pe care le are o persoană nemulţumită de despăgubirile primite de la compania de asigurări. De fapt, mai este o variantă: să meargă în instanţă pentru a-şi demonstra dreptatea şi a obţine costul real al reparaţiei unităţii de transport accidentate. Toate acestea în contextul prevederilor actualei legi cu privire la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule. În atare situaţie ne întrebăm: care dintre cele trei rele e mai mic sau poate că este necesară o altă soluţie?

Cinci ani, de la uzat spre nou

De fapt, soluţia se conţine în Legea cu privire la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule, intrată în vigoare la 9 septembrie 2007. Legea prevede, că după expirarea a cinci ani de la intrarea în vigoare a Legii cu privire la asigurări (06.04.2012), la stabilirea pagubei reale pentru autovehiculele deteriorate în accidente rutiere nu se va mai aplica gradul de uzură pentru piesele de schimb. Această perioadă au solicitat-o asigurătorii care susţineau, la acea oră, că vor reuşi timp de cinci ani să scoată treptat gradul de uzură aplicat la calcularea despăgubirilor pentru beneficiarii de asigurări RCA. Asta însemnând că după aceste modificări, asigurătorul va trebui să achite costul integral al piesei de schimb noi, însă banii nu vor mai fi achitaţi asiguratului, ci vor fi transferaţi la staţiile de reparaţie, care vor repara automobilul.

Trebuie de menţionat că până la expirarea acestui termen a mai rămas o lună, iar spiritele şi polemicile în jurul acestui subiect s-au încins din nou. De această dată am decis să oferim o platformă de discuţii părţilor implicate în această problemă.

Sergiu Puşcuţa, preşedintele Uniunii Asigurătorilor din Moldova (UAM), a declarat că au expirat cei cinci ani în care despăgubirile se aplică cu normă de uzură. Astfel că de la 6 aprilie curent, ar urma să nu mai fie aplicat gradul de uzură la achitatrea despăgubirilor de către asigurători.

”UAM a solicitat, în baza unui amendament la lege, ca începând din anul curent şi până la 31 decembrie 2016 să realizăm treptat eliminarea gradului de uzură la achitarea despăgubirilor beneficiarilor de poliţa RCA. Astfel, mai întâi, să nu fie aplicat gradul de uzură pentru mijloacele de transport noi, din 2013 pentru autoturismele de 6 ani, din 2014 pentru cele de 9 ani, din 2015 pentru cele de 12 ani, iar din 2016 pentru cele de 15 ani. Astfel că începând cu anul 2017 să fie scoasă noţiunea de grad de uzură la achitarea despăgubirilor pentru toate autoturismele, indiferent de anul producerii”, a informat Puşcuţa.

Care e baza discuţiei?

Vladimir Ştirbu, director direcţia generală Supraveghere asigurări din cadrul Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF) susţine că, de fapt, nu există un proiect de lege prin care s-ar propune modificarea procedurii de stabilire a despăgubirilor de asigurare în asigurările RCA prin neaplicarea uzurii la piesele de autovehicule deteriorate, or, neaplicarea uzurii este prevăzută în legea în vigoare, doar că derogarea de la aceasta expiră la 06.04.2012. Pe de altă parte, Uniunea Asigurătorilor din Moldova propune Comisiei parlamentare economie, buget şi finanţe extinderea termenului acestei derogări cu încă 5 ani, respectiv, comisia se va pronunţa asupra oportunităţii unui astfel de amendament la lege, or, deocamdată, în discuţii separate, propunerea pare a nu fi agreată.

Veaceslav Ioniţă, preşedintele Comisiei parlamentare economie, buget şi finanţe a declarat: ”Cu cinci ani în urmă, la discutarea acestui subiect, asigurătorii din R. Moldova au spus că nu sunt pregătiţi pentru asemenea schimbări bruşte şi au cerut un termen de cinci ani ca să facă această trecere treptat. Cu o lună înaintea expirării acestui termen, asigurătorii încearcă să ne convingă că mai au nevoie de un termen cam tot atât de mare pentru a implementa noile etape delimitate pentru aceste modificări. Însă, în legea 414 cu privire la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule nu este prevăzut un asemenea moment şi nu există nici măcar un proiect de lege în baza căruia ar putea discuta asigurătorii anumiţi termeni de amânare a aplicării prevederilor legislative cu privire la aplicarea gradului de uzură la achitarea despăgubirilor pentru reparaţia unităţii de transport accidentate”.

Ce s-a facut în 5 ani?

Întrebat de ce în ajunul expirării unui termen de cinci ani, asigurătorii susţin că au fost luaţi pe nepregătite, Ioniţă susţine că organul de supraveghere a pieţei de asigurări ar fi trebuit să reglementeze mai mult piaţa la acest capitol.

Pe de altă parte, Vladimir Ştirbu a declarat că CNPF monitorizează în permanenţă situaţia referitor la cuantumul primei de asigurare aferentă asigurării obligatorii de răspundere civilă auto internă şi externă, fiindcă legislaţia în vigoare prevede stabilirea şi actualizarea primei, cel puţin o dată pe an. Astfel, de la 1 ianuarie 2009 şi până la ora actuală, aceste tarife au fost revăzute de două ori şi ajustate o dată în 2010. ”Pe moment, specialiştii CNPF lucrează asupra generalizării datelor statistice pe anul 2011, respectiv, prima de asigurare va fi ajustată în funcţie de frecvenţa daunelor şi de dauna medie. De asemenea, se va ţine cont de neaplicarea uzurii la stabilirea despăgubirilor. Acest lucru nu era posibil până acum, deoarece legislaţia prevede expres aplicarea uzurii până în aprilie curent. În această situaţie, CNPF nu a putut modifica cuantumul primei RCA cu scopul de a anticipa trecerea la noile condiţii de despăgubire în asigurările RCA; aceasta, de fapt, ar fi fost contrar legii”, a declarat Ştirbu.

Întrebat cum a fost posibil că timp de 5 ani asigurătorii nu au fost capabili să realizeze aceste modificări, Sergiu Puşcuţa a explicat că această situaţie s-a creat din cauza procesului legislativ anevoios.

”De câţiva ani, Proiectul de modificare a Legii 414 nu ajunge să fie votat în Parlament”, susţine Puşcuţa.

Derogarea între cauză şi efect

Sergiu Puşcuţa susţine că derogarea începând cu 6 aprilie curent de la actuala prevedere legislativă privind aplicarea gradului de uzură pentru achitarea despăgubirilor ar creşte brusc despăgubirile achiate de către companiile de asigurări asiguraţilor implicaţi în accidente rutiere.

“Pe moment, nu putem spune exact cu cât va creşte acest indicator, însă acum se realizează calcule pentru a înţelege care va fi impactul acestor schimbări asupra bugetelor companiilor de asigurări. În cazul în care brusc nu va fi aplicat gradul de uzură, pierderile financiare vor fi un stres pentru companiile de asigurare. Desigur că ulterior vor creşte şi primele de asigurare, însă nu trebuie să punem boii înaintea carului. Trebuie să ţinem cont că prima de bază constituie 500 de lei, pe care o comentez pentru piaţa de asigurări şi forţa de cumpărare a populaţiei ca fiind una mai mult sau mai puţin adecvată. În situaţia acestor modificări, va creşte inevitabil şi preţul primei de asigurare. Dacă mai ţinem cont şi de procesul inflaţionis, atunci cred că aceste majorări de preţ vor afecta beneficiarii acestor servicii”, a opinat Puşcuţa.

Vladimir Ştirbu susţine că în anumite condiţii, modificarea modului de determinare a despăgubirii ar avea un impact asupra asigurătorilor, or, se aşteaptă, totuşi, o majorare a volumului despăgubirilor, însă nu putem vorbi de unele premize de majorare de câteva ori a primei de asigurare şi nici de falimentul unor companii de asigurare, dat fiind că CNPF monitorizează evoluţia pieţei şi va interveni ori de câte ori va fi nevoie, inclusiv prin ajustarea tarifelor, nu înainte însă de a solicita măsuri de eficientizare a activităţii operaţionale a asigurătorilor prin revizuirea politicilor de subscriere şi gestiune a despăgubirilor de asigurare.

Ioniţă s-a arătat sceptic referitor la faptul că careva asigurători vor da faliment în urma aplicării gradului de uzură zero începând cu luna aprilie curent. ”Va scădea doar profitul companiilor de asigurări, care oricum era foarte consistent, în cea mai mare măsură din contul asigurărilor RCA ”, susţine Ioniţă.

RCA către client

”Odată cu operarea acestor modificări, dauna medie achitată pentru asigurările RCA va creşte treptat, iar odată cu aceasta, va fi ajustată treptat şi prima de asigurare. Pentru evitarea unei astfel de situaţii ar fi oportună acceptarea schemei propuse de UAM pentru eliminarea treptată a gradului de uzură. Orice modificare pe piaţa serviciilor bancare şi nebancare trebuie să aibă loc evolutiv şi nu revolutiv”, sugerează Puşcuţa.

Vladimir Ştirbu a menţionat că conceptul legii este orientat spre compensarea pagubei prin reparaţia vehiculului la service-urile auto, astfel banii nu vor fi achitaţi păgubitului, ci vor fi transferaţi la staţiile de reparaţie. În aceste condiţii o importanţă vitală pentru funcţionarea asigurărilor RCA o va avea relaţia de parteneriat dintre asigurător şi staţiile de reparaţie, care în virtutea unor volume sigure şi consistente de servicii oferite de asigurători, ar trebui să propună preţuri reale. De altfel, perioada de 5 ani de la întrarea în vogoare a legii a fost acordată anume asigurătorilor pentru stabilirea relaţiilor reciproc avantajoase cu staţiile de reparaţii, dar şi asiguraţilor pentru ca primele de asigurare să fie ajustate treptat. Vladimir Ştirbu crede că piaţa asigurărilor trebuie să se dezvolte prin orientarea către necesităţile clientului. Astfel, dacă cetăţeanul, beneficiind de despăgubiri, este mulţumit, va căpăta un plus de încredere în asigurări şi, respectiv, va contracta şi alte tipuri de asigurare, chiar şi facultative.

Tatiana Solonari

Numarul ziarului: 
Nr.09 (429) din 7 martie 2012