La un an de la iniţierea procedurii de reorganizare instituţională, Consiliul Concurenţei anunţă că a apărut necesitatea să se conformeze condiţiilor de calitate prescrise de standardele internaţionale – ISO, oferit de una dintre instituţiile europene abilitate cu funcţie de certificare. Banca Mondială s-a arătat deja dispusă să finanţeze cheltuieli de aproape 50 mii de euro, în cazul în care se decide că Consiliul Concurenţei îndeplineşte toate condiţiile pentru obţinerea certificării.
„Deocamdată, nici o autoritate publică centrală din Republica Moldova nu deţine un astfel de certificat şi sper ca a noastră să fie prima. Obţinerea certificatului internaţional de management al calităţii este un proces destul de costisitor şi de durată, însă oportunităţile şi impactul pe care le are acesta în activitatea unei instituţii de supraveghere a concurenţei sunt foarte benefice. Suntem acum la etapa de pregătire a pachetului de documente pentru depunerea cererii de certificare”, a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Viorica Cărare. Ea susţine că cerinţele pentru certificare sunt dificile, însă nu foarte greu de realizat, cu atât mai mult cu cât există şi un grup de lucru care se ocupă nemijlocit de realizarea acestui scop. În plus, Consiliul dispune şi de suportul unui expert american care asistă grupul de lucru şi face transfer de experienţă.
Pe moment, certificatul internaţional ISO este standardul cu cea mai largă răspândire şi deţinătorul acestuia îl poate folosi în orice parte a lumii, indiferent dacă este instituţie, autoritate publică sau companie din sectorul real al economiei. De fapt, această certificare nu înseamnă altceva decât recunoaşterea din partea unei organizaţii certificatoare abilitate a faptului că sistemul de management al calităţii implementat îndeplineşte cerinţele standardului. „Deci, toate mecanismele şi procedurile pe care le utilizăm acum în activitatea noastră vor fi algoritmizate cu standardele europene şi internaţionale. Dacă reuşim să obţinem acest certificat, vom schimba un stereotip frecvent, acela că în instituţiile de stat nu se lucrează, dar salariul se oferă. Management al calităţii este atunci când fiecare angajat ştie cu exactitate ce are de făcut la fiecare etapă şi cum să ajungă la scopul final al autorităţii. Sper mult ca în vara viitoare să depunem cerere spre obţinerea certificatului respectiv”, susţine preşedintele Consiliului Concurenţei.
Viorica Cărare este de părere că organizaţia abilitată cu funcţia de certificare a calităţii este extrem de exigentă şi după aplicarea cererii, experţii acesteia vin să verifice dacă situaţia descrisă corespunde realităţii. De regulă, controlul respectiv durează aproximativ 2-3 luni, după care se emite un act de evaluare şi se pronunţă decizia de acordare a certificatului. Procedura de control şi evaluare se desfăşoară în mod regulat, o dată în doi ani. Certificatul internaţional de management al calităţii ISO permite participarea la raitingul mondial al autorităţilor de concurenţă, drept pe care Republica Moldova nu-l poate exercita în prezent.
„Noi vrem să oferim mai multă calitate la executarea funcţiilor şi atribuţiilor instituţionale. Dar nu trebuie să se confunde domeniul nostru de activitate, căci nu avem competenţe directe în ceea ce priveşte protejarea intereselor consumatorilor. Însă întreaga activitate a Consiliului Concurenţei se realizează în beneficiul final al cetăţenilor, deoarece pe o piaţă nedistorsionată de practici anticoncurenţiale, ca efect al liberei concurenţe, creşte calitatea produselor şi a serviciilor, la un preţ mai redus”, a spus Viorica Cărare.
Lilia Platon