Cecilia Malmstrom: UE nu poate implementa reforme în locul Republicii Moldova

Interviu acordat în exclusivitate agenţiei “INFOTAG” de către Comisarul European pentru Comerţ, Cecilia Malmstrom, la sfârşitul vizitei efectuate la Chişinău în perioada 22-23 octombrie 2015

– Dnă Malmstrom, vizita Dvs. de două zile în R. Moldova tocmai a luat sfârşit. Care sunt impresiile Dvs. după discuţiile purtate cu autorităţile de la Chişinău, mai ales în contextul a ceea ce pare să fie începutul unei noi crize politice?
– Desigur, sunt la curent cu situaţia politică din Moldova. Parlamentul de la Chişinău urmează să voteze o moţiune de cenzură depusă împotriva Guvernului condus de Prim-ministrul Valeriu Streleţ la 29 octombrie. Între timp, noi cooperăm cu actualul Guvern în calitate de partener. Aş dori să menţionez că pe parcursul acestei vizite am avut discuţii foarte bune şi constructive. Am discutat rezultatele obţinute la un an de la intrarea în vigoare a Acordului de Asociere şi a Acordului de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător (DCFTA). Au fost înregistrate multe succese, dar, în acelaşi timp, am constatat că se poate de făcut încă mult mai mult pentru a utiliza la maximum potenţialul RM. Astfel, am încurajat Guvernul să continue implementarea reformelor în sectorul bancar, energetic şi cel al justiţiei. Desigur, combaterea corupţiei este un lucru foarte important pentru crearea unui mediu de afaceri stabil. În acelaşi timp, există multe reforme tehnice legate de DCFTA care necesită a fi implementate, cum ar fi îndeplinirea standardelor de siguranţă alimentară a UE, astfel încât produsele moldoveneşti să poată fi comercializate pe piaţa europeană. Echivalente ale măsurilor de control şi ale standardelor UE trebuie să fie implementate în RM.

– Care este mesajul-cheie pe care l-aţi transmis autorităţilor de la Chişinău?
– Mesajul principal este: DCFTA este un acord bun, implementarea lui a dat multe rezultate pozitive, dar mai este încă mult de lucru.

– Dar care a fost principalul mesaj transmis de către autorităţile RM Uniunii Europene la un an de la intrarea în vigoare a Acordului de Liber Schimb?
– Autorităţile de la Chişinău, de asemenea, susţin că acesta este un acord bun, că ele sunt mulţumite şi că depun eforturi pentru a implementa reformele necesare.

– Pe parcursul vizitei efectuate la Chişinău aţi avut, de asemenea, întrevederi cu reprezentanţii comunităţii de afaceri din Moldova. Care este opinia mediului de afaceri despre DCFTA la un an de la intrarea în vigoare a acestui acord?
– Există păreri diferite. Unele companii moldoveneşti au reuşit să-şi majoreze exporturile în UE. De exemplu, exporturile de vinuri au crescut cu 29% pe parcursul primului an de la intrarea în vigoare a Acordului de Liber Schimb, ceea ce este un lucru remarcabil. Reprezentanţii altor companii susţin că au nevoie de mai multe informaţii despre posibilităţile de export în UE şi ne roagă să lucrăm cu Guvernul pentru a fi siguri că toate aceste oportunităţi sunt cunoscute. În multe cazuri este o problemă de comunicare. A treia categorie de oameni de afaceri insistă pe continuarea implementării reformelor. Cred că toţi sunt conştienţi de faptul că este nevoie de timp pentru a crea un mediu de afaceri stabil şi previzibil. Acest lucru nu poate fi realizat timp de o săptămână.
Este clar că scandalul din sectorul bancar (peste 1 mlrd. dolari au fost scoşi ilegal din sistemul bancar moldovenesc în 2014 – “I”) a erodat atât încrederea cetăţenilor RM, cât şi a partenerilor externi. Într-adevăr, este un scandal foarte mare. De aceea, am declarat în cadrul discuţiilor purtate cu speakerul Andrian Candu, Preşedintele Nicolae Timofti şi Prim-ministrul Valeriu Streleţ că contăm pe ei în procesul de investigare a fraudelor bancare şi sperăm că cei vinovaţi vor fi traşi la răspundere şi că vor fi luate toate măsurile necesare pentru a recupera banii.

– La moment, multă lume în Moldova se întreabă de ce partenerii externi nu exercită o presiune mai mare asupra autorităţilor pentru a le obliga să urgenteze investigarea fraudei din sistemul bancar şi implementarea reformelor, precum şi să întreprindă paşi concreţi în ceea ce priveşte lupta cu corupţia. Care este opinia Dvs. la acest subiect?
– Moldova este o ţară independentă. UE este partenerul şi prietenul Republicii Moldova. Sunt pentru a treia oară la Chişinău şi cu fiecare ocazie am subliniat importanţa luptei împotriva corupţiei. Este necesar de făcut mai mult pentru a reforma sistemul judecătoresc. Încurajăm acţiunile întreprinse de Moldova până în prezent şi cerem să se facă şi mai mult. Dar aceasta este ţara Dumneavoastră. Noi nu putem implementa reforme în locul R. Moldova. Indiferent pentru ce partide îşi dau votul în alegeri, cetăţenii simpli ai R. Moldova doresc continuarea implementării reformelor, doresc un sistem transparent, un stat de drept şi cât mai puţină corupţie. Desigur, pentru toate acestea este nevoie de timp. Probleme cu corupţia există în mai multe state ale UE, Moldova nu este unica ţară care se confruntă cu acest flagel. Dar este nevoie de muncă constantă pentru a înregistra succese la acest capitol. Nu puteţi spera că această problemă va dispărea de la sine.

– Intenţionează UE să înăsprească controlul asupra asistenţei financiare acordate RM după ce în presă au apărut mai multe zvonuri potrivit cărora o parte dintre fondurile acordate de partenerii externi au fost delapidate?
– Există multe zvonuri dar noi nu putem acţiona în baza zvonurilor. Până la acest moment nu am fost informată despre utilizarea necorespunzătoare a fondurilor acordate de UE pentru sprijinirea implementării Acordului de Liber Schimb. Ştiu proiecte în care banii au fost utilizaţi cu succes şi există rezultate vizibile. Desigur că atunci când Guvernului R. Moldova i se acordă anumite fonduri, el are responsabilitatea să ne informeze cum acestea sunt utilizate. Noi contăm pe faptul că banii vor fi folosiţi corespunzător. Dar dacă vor exista anumite semnale că acest lucru nu se întâmplă, atunci vom lua măsuri.

– UE a suspendat o parte din asistenţa promisă RM în urma recentului scandal din sectorul bancar. Se referă acest lucru şi la banii promişi de UE pentru implementarea DCFTA şi a Acordului de Asociere cu UE?
– R. Moldova a primit deja mulţi bani şi în continuare va primi mulţi bani. Au fost îngheţate doar fondurile destinate pentru suportului bugetar. Aceste fonduri nu vor fi acordate RM până în momentul în care autorităţile nu vor ajunge la un acord cu FMI.

– Opoziţia din RM susţine că DCFTA nu ia în considerare toate interesele ţării şi susţine că acest acord ar trebui revizuit sau chiar denunţat. Este acest lucru posibil?
– DCFTA este un acord între două părţi. Dacă una dintre părţi susţine că nu mai doreşte să fie parte a acestui acord, atunci, desigur, el va înceta să mai funcţioneze. Dacă în viitor, Guvernul RM va declara că nu mai doreşte să fie parte a acestui acord, atunci el va fi stopat. UE nu poate impune acest acord Republicii Moldova. Este un acord pe termen lung şi nu este posibil de intervenit pentru a schimba anumite clauze, deoarece s-ar cere renegocierea întregului document. În acelaşi timp, DCFTA şi-a demonstrat deja eficienţa, dar, după cum am menţionat deja, există încă foarte mult potenţial care trebuie folosit pentru a înregistra creştere economică, a crea noi locuri de muncă şi a atrage investiţii. Suntem convinşi că DCFTA este un acord bun pentru Moldova, pentru mediul de afaceri şi pentru cetăţenii simpli. Dorim să continuăm să vă susţinem.

– Ce ar risca, totuşi, Moldova în cazul în care viitorul Guvern ar decide denunţarea acestui acord? Va trebui să achite Chişinăul anumite penalităţi?
– Asemenea cazuri nu au mai fost înregistrate. Dar din câte cunosc, nu vor exista nici un fel de penalităţi. Vor exista totuşi pierderi, deoarece RM nu va mai avea acces la piaţa europeană.

– Regiunea transnistreană continuă să se opună Acordului de Liber Schimb cu UE, declarând că acest document nu ia în considerare interesele regiunii. La ce etapă se află la acest moment negocierile cu partea transnistreană?
– Din câte cunosc, la moment între părţi au loc discuţii foarte intense. Experţii UE încearcă să faciliteze dialogul între Chişinău şi Tiraspol. Măsurile speciale de care beneficiază R. Moldova, inclusiv Transnistria, vor înceta la 31 decembrie 2015. Ele nu vor fi prelungite. Din această cauză, încercăm să vedem dacă există posibilităţi de facilitare a comerţului regiunii transnistrene cu UE, desigur, în deplină conformitate cu legislaţia RM şi a UE.

– Care sunt exact obiecţiile Transnistriei? Tiraspolul susţine că ar putea ade­ra la acest acord în anumite condiţii sau că nu va susţine implementarea lui nici într-un caz?
– La moment se poartă negocieri. Echipa noastră de experţi a vizitat Tiraspolul, desigur, în cooperare cu autorităţile RM. Există o foaie de parcurs care a fost coordonată cu primul ministru şi cu întreg Guvernul. Nu există niciun fel de agendă secretă. Dar aş dori să menţionez faptul că actualul status quo nu poate fi continuat. Trebuie să vedem dacă există posibilitatea de a încuraja Transnistria să participe la facilitarea comerţului. Nu am reuşit încă să obţinem acest lucru, dar trebuie să găsim anumite posibilităţi. Negocierile continuă pentru a vedea cum ne putem mişca înainte deoarece a rămas foarte puţin timp.

– Suntem acum la sfârşitul lunii octombrie. Mai este timp ca Transnistria să adere la DCFTA? Nu este deja prea târziu?
– Nu, nu este prea târziu pentru a găsi o soluţie pentru facilitarea comerţului. În acelaşi timp, au mai rămas doar câteva săptămâni. Negocierile sunt în proces de desfăşurare şi nu vă pot furniza prea multe detalii la moment. Dar dacă putem să ajutăm să construim un pod la acest capitol, atunci ar fi foarte bine. La moment, acest lucru nu a fost realizat.

Numarul ziarului: 
Nr.42 (612) din 28 octombrie 2015