Banca Naţională a Moldovei precizează

Cu referire la întrebările adresate de Sveatoslav Mihalache pe 27 iulie 2015 pe o reţea de socializare către conducerea BNM, venim cu următoarele răspunsuri şi precizări:

Întrebare: Administratorii speciali au efectuat sau nu evaluarea şi înregistrarea tuturor datoriilor celor trei bănci licenţiate aflate sub administrarea specială a BNM până la data menţionată?
Răspuns BNM: Toate obligaţiunile bilanţiere şi extrabilanţiere cunoscute ale băncilor aflate sub administrare specială a BNM sunt contabilizate, evaluate şi dezvăluite de către administratorii speciali în conformitate cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară şi regulamentele BNM.
Având în vedere comportamentul fraudulos al managementului anterior al celor trei bănci, există un risc sporit ca un număr semnificativ de contracte şi amendamente de contracte (cu privire la garanţii, contracte de gaj, contracte de credit, vânzări de active, investiţii etc.) încheiate înainte de instituirea administrării speciale să nu fi fost înregistrate de fosta conducere a băncilor, încălcându-se legislaţia în vigoare. Astfel de contracte ilegale, odată identificate sau descoperite, în viitor, pot cauza pierderi semnificative acestor bănci.
Totuşi, riscuri de pierderi financiare din cauza contractelor neînregistrate în mod fraudulos de vechiul management al băncilor este nul pe durata administrării speciale şi a moratoriului instituite de BNM (9 luni cu o posibilă extindere cu încă 3 luni). Administratorii speciali au dreptul legal să refuze executarea oricărui contract, inclusiv cele necunoscute la acest moment.
Mai mult ca atât, garanţiile de stat emise de Ministerul Finanţelor în conformitate cu Hotărârile de Guvern nr. 938 din 13 noiembrie 2014 şi nr. 124 din 30 martie 2015 pentru creditele de urgenţă acordate de BNM stipulează expres categoriile de creanţe care sunt acoperite de garanţiile de stat. Orice obligaţie nouă care poate apărea din cauza contractelor neînregistrate de vechiul management al băncilor nu este acoperită de garanţiile de stat.
Concluzie BNM: Riscul obligaţiilor viitoare din cauza contractelor neînregistrate de vechiul management al băncilor sunt nule pe parcursul administraţiei speciale şi a moratoriului impuse de BNM. Totuşi, aceste riscuri se pot materializa dacă băncile în cauză nu vor fi lichidate.

Întrebare: Este legal ca în perioada de administrare specială a băncii comerciale, să fie deschise noi agenţii/ filiale?
Răspuns BNM: Pe parcursul administrării speciale numărul filialelor/agenţiilor deschise sau închise de către băncile aflate sub administrare specială a evoluat (conform situaţiei din 30 iunie 2015).
Pe parcursul administrării speciale, Banca de Economii a reamplasat 3 agenţii în spaţii noi, din cauza neprelungirii contractelor de arendă de către arendator pentru spaţiile vechi. Astfel, se observă că băncile în cauză nu au majorat numărul de filiale/agenţii pe parcursul administrării speciale.
Concluzie BNM: Administratorii speciali depun eforturi pentru diminuarea cheltuielilor băncilor, inclusiv prin diminuarea numărului de agenţii, fără a pune în pericol fluiditatea operaţiunilor bancare, achitarea pensiilor şi altor plăţi sociale.

Întrebare: Există posibilitatea ca cetăţenilor Republicii Moldova să li se demonstreze şi să li se argumenteze eficienţa deschiderii acestor noi filiale sau agenţii?
Răspuns BNM: Din răspunsul la întrebarea anterioară se observă că băncile aflate sub administrarea specială îşi reduc numărul de agenţii. Mai mult ca atât, garanţiile de stat emise pentru creditele de urgenţă acordate de BNM nu acoperă cheltuielile operaţionale şi administrative ale băncilor aflate sub administrarea specială.
Concluzie BNM: Odată cu institui­rea administrării speciale are loc un proces de optimizare a reţelei de agenţii a băncilor în cauză. Prin urmare, cetăţenii nu ar trebui să fie îngrijoraţi de riscul irosirii mijloacelor băneşti ale băncilor aflate sub administrare specială.

Întrebare: Banca comercială aflată sub administrare specială are dreptul de a oferi credite persoanelor fizice/juridice?
Răspuns BNM: În conformitate cu Hotărârea Consiliului de Administraţie al BNM, băncile aflate sub administrare specială nu au dreptul să acorde şi nu acordă credite persoanelor fizice şi juridice. Evoluţia soldului total exprimat în lei moldoveneşti al creditelor acordate anterior de băncile în cauză este influenţată de fluctuaţii­le ratei de schimb valutar şi dobânzilor calculate la credite.
Concluzie BNM: Băncile aflate sub administrare specială nu se supun riscurilor de credit suplimentare.

Întrebare: Banca comercială aflată sub administrare specială are dreptul de a atrage depozite de la persoane fizice/juridice?
Răspuns BNM: Băncilor aflate sub administrare specială nu li s-a interzis atragerea de depozite noi, pentru a nu perturba activitatea instituţiilor publice şi încasarea salariilor şi pensiilor prin conturile deschise la aceste bănci. Totuşi, în mod indirect băncile au descurajat atragerea de noi depozite la termen, având în vedere dobânzile semnificativ mai joase oferite de acestea comparativ cu dobânzile altor bănci. Pe parcursul administrării speciale, soldurile depozitelor persoanelor fizice şi juridice exprimate în lei moldoveneşti s-au diminuat (conform situaţiei la 30 iunie 2015).
Concluzie BNM: Deşi BNM are dreptul să interzică atragerea de noi depozite de către băncile aflate sub administrare specială, o astfel de decizie a fost considerată inoportună. Scopul principal al BNM este de a asigura funcţionalitatea tuturor operaţiunilor critice şi sistemice ale acestor trei bănci, fără a le expune la riscuri suplimentare. Diminuarea cu 8,362 milioane lei a depozitelor persoanelor fizice şi juridice (din data instituirii administrării speciale şi până pe 30 iunie 2015), denotă faptul că ponderea acestor trei bănci în sistemul bancar a fost diminuată semnificativ şi într-un mod ordonat, fără a periclita stabilitatea financiară a întregului sistem bancar. Din punct de vedere sistemic, sumele retrase de deponenţi şi companii din băncile aflate sub administrare specială au fost depozitate în celelalte 11 bănci, fiind o sursă importantă de lichidităţi pentru aceste bănci.

Întrebare: Dacă Banca de Economii, Banca Socială şi Unibank au atras depozite de la persoane fizice/juridice, acestea îndeplinesc condiţiile impuse de către BNM privind rezervele obligatorii a băncilor comerciale?
Răspuns BNM: Conform Legii instituţiilor financiare, BNM are dreptul să acorde scutiri de conformare cu unele reglementări bancare (inclusiv formarea rezervelor obligatorii) pentru băncile aflate sub administrare specială sau care au alte restricţii în activitatea lor. Menţinerea rezervelor obligatorii de către băncile în cauză a fost inoportună, deoarece lichiditatea totală a acestora este menţinută doar prin creditele de urgenţă acordate de BNM şi garantate de stat.
Dacă nu s-ar fi acordat această scutire, băncile aflate sub administrare specială ar fi fost nevoite să formeze rezerve obligatorii din resursele primite de la BNM sub formă de credite de urgenţă, ceea ce nu are sens din punct de vedere financiar.
Concluzie BNM: Băncile aflate sub administrare specială sunt scutite de formarea rezervelor obligatorii. Totuşi, această scutire nu expune băncile sau deponenţii lor la risc suplimentar, deoarece lichiditatea acestora este susţinută de BNM. Având în vedere că băncile în cauză nu au dreptul să acorde credite, neformarea rezervelor obligatorii nu distorsionează concurenţa de pe piaţa bancară. Astfel, micşorarea semnificativă a depozitelor la băncile aflate sub administrare specială a diminuat importanţa sistemică a acestor bănci, ceea ce a diminuat semnificativ riscurile din sistemul bancar autohton.

Numarul ziarului: 
Nr.31 (601) din 5 august 2015