Anatolie PALADE: «Centrul CEED în Moldova va permite un transfer direct de cunoştinţe de la antreprenori de succes»

Săptămâna trecută în Moldova a fost deschis primul centru internaţional pentru instruire şi dezvoltare a antreprenoriatului CEED (Centre for Entrepreneurship Education & Development). Despre interesul pe care acesta îl prezintă pentru business, povesteşte directorul CEED în Moldova, Anatolie PALADE.

– Ce este centrul CEED şi prin ce poate fi util antreprenorilor?

– Centrul funcţionează în bază de franciză, adică a adus în Moldova un model de succes de dezvoltare a afacerilor, care în prezent funcţionează în 13 ţări, inclusiv în România. Fondatorul reţelei CEED este Fundaţia americană pentru susţinerea întreprinderilor mici (SEAF). Primul centru a fost deschis în anul 2005 şi de atunci aproximativ 21 mii de antreprenori au participat la programele de instruire ale CEED. Astăzi, reţeaua cuprin mmkde 500 de participanţi activi, dintre care 60% cooperează între ei.

În Moldova centrul este afiliat cu companii CCA (Centrul de Consultanţă în Afaceri) şi ProConsulting. Scopul deschiderii acestuia este de a crea perspective de dezvoltare pe termen lung pentru antreprenorii locali. Adresându-se la centrul nostru, ei devin parte a unei reţele internaţionale şi primesc acces la cunoştinţe, precum şi oportunităţi de a stabili relaţii de afaceri cu companii mari locale şi internaţionale.

– Ce programe propune CEED în Moldova?

– Primul nostru program CEED Grow va fi lansat în următoarea  lună şi jumătate şi va dura 10 luni. Acesta este adresat directorilor şi proprietarilor de întreprinderi mici şi mijlocii, care doresc să-şi extindă activitatea, să se ocupe de export şi să găsească parteneri noi. În cadrul programului, vom invita directori ai companiilor mari (mentori) străine şi locale, pentru ca aceştia să-şi împărtăşească experienţa cu directorii companiilor mai mici. De exemplu, unul dintre mentori va fi directorul de investiţii al companiei Horizon Capital, Cristina Harea. Purtăm, de asemenea, negocieri cu alţi oameni de afaceri cunoscuţi din Republica Moldova.

Această instruire nestandard pentru Moldova, când practicienii instruiesc practicieni, va avea loc în două formate. În primul rând, timp de 10 luni vor fi organizate 10 ateliere de lucru (sesiuni de formare în grupuri), în cadrul fiecărora vor lua cuvânt câte doi-trei vorbitori din companii mari. În al doilea rând, vor avea loc întâlniri individuale ale participanţilor în program şi mentorilor, în cadrul cărora vor fi puse în discuţie probleme de interes pentru antreprenori. Participanţii vor avea posibilitatea de a alege un anumit mentor, competent anume în problemele lor de afaceri.

Programul CEED Grow are încă două componente importante: networking şi clubbing. Prima presupune organizarea întâlnirilor pentru participanţii la program, iar a doua – crearea unui club privilegiat şi exclusiv al antreprenorilor pentru consolidarea contactelor de afaceri. Vrem ca antreprenorii să nu piardă legătura după finalizarea unui sau altui program, ci, dimpotrivă, să rămână în comunitate, fiind uniţi prin interese comune, probleme şi preocupări.

În plus, în cadrul reţelei internaţionale CEED Global periodic au loc conferinţe, care reunesc antreprenori din toate ţările participante. SEAF are o experienţă investiţională vastă, de aceea la astfel de evenimente, de obicei, este posibil de a găsi potenţiali parteneri şi investitori pentru propriile proiecte.

– Cât costă participarea în program pentru antreprenori?

– Participarea la CEED Grow va costa 1000 de Euro. Această sumă include worshop-ul şi participarea în cadrul tuturor evenimentelor reţelei CEED pe parcursul anului. Costul real este dublu, dar am reuşit să-l reducem graţie finanţării oferite de organizaţia Argidius pentru patru ani. Vreau să menţionez că însăşi centrul CEED este non-profit. Mentorii noştri vor fi voluntari, iar plata este direcţionată pentru acoperirea cheltuielilor curente

– Ce planificaţi să propuneţi antreprenorilor pe lângă programul CEED Grow?

– Treptat vrem să lansăm şi alte programe, adresate nu proprietarilor de afaceri, ci managerilor de diferite niveluri şi direcţii: CEED – marketing, CEED – acces la finanţare, care va fi următorul nostru pas, deoarece tema accesului la finanţare este foarte actuală acum în Moldova. Sperăm că centrul CEED va avea un efect pe termen lung şi va ajuta la consolidarea businessului în Moldova, respectiv, la crearea noilor locuri de muncă şi la creşterea economică.

Numarul ziarului: 
Nr.25 (496) din 3 iulie 2013