Piaţa auto în calitate de indicator al dezvoltării economice

Comentariul agenţiei InfoMarket
Vânzările automobilelor noi în Moldova, în luna septembrie curent, au înregistrat cel mai mic indicator din ultimele 18 luni. Luna trecută au fost vândute doar 309 automobile noi. Un rezultat mai prost a fost înregistrat doar în februarie 2013 – 252 unităţi.

În anul 2008, până la criză, a fost înregistrat cel mai înalt nivel de vânzări a automobilelor – 11571 unităţi, iar în luna octombrie a fost înregistrat cel mai bun indice lunar – 1175 unităţi. Şi dacă în noiembrie-decembrie 2008 pe piaţă erau vândute aproape câte o mie de automobile noi, atunci în ianuarie 2009 a avut loc un declin – vânzările au scăzut de două ori. În 2009 au fost vândute 5437 automobile noi, de 2,12 ori mai puţine decât cu un an mai devreme.
De fapt, vânzările automobilelor noi este unul din cei mai evidenţi indicatori ai creşterii sau ai declinului economic. Atunci când oamenii au bani, ei tind să-şi schimbe maşinile vechi pe altele noi, atunci când economia este în declin, automobilele noi “se reţin” în saloane. Şi anume în 2009, criza financiară mondială a ajuns în Moldova. Tot atunci, în Moldova a avut loc schimbarea guvernării, lucru care a influenţat rocada în business, inclusiv pe segmentul auto. Pe baza acestui indicator se vede foarte bine dinamica creşterii bunăstării economice a locuitorilor Moldovei. Să luăm datele din 2002.
Din 2002, anual creşte treptat cererea pentru automobilele noi. Din 2005 indicele creşte cu 1,5 ori anual. Apogeul a fost atins în 2008. După asta a venit criza şi s-a înregistrat un declin rapid.
Din 2009, piaţa este fluctuantă, dar îi reuşeşte să se menţină în cadrul vânzărilor anilor 2005-2006 şi acest an, se pare, tot nu va fi o excepţie. În pofida faptului că în nouă luni au fost vândute mai puţin de 3,5 mii de automobile noi, tradiţional ultimele luni înregistrează cele mai mari vânzări şi piaţa aşteaptă rezultate comparabile cu cele din 2012-2013.
Iar pe piaţa secundară se vorbeşte despre o stagnare. În ultimul timp aici maşinile în general nu se vând. De fapt, lucrurile nu stau chiar aşa. În nouă luni, curent, au fost efectuate aproape 22 de mii de tranzacţii cu vânzări de maşini. Aici vorbim despre maşinile noi, dar şi cele cu parcurs. Acest indice cedează celui înregistrat în nouă luni 2013, dar este mai mare decât indicatorii anilor precedenţi.
Cu alte cuvinte, tranzacţiile de vânzare-cumpărare ale maşinilor au loc în permanenţă. Ele sunt cu 16 la sută mai puţine decât anul trecut, dar numărul lor este mai mare decât în 2007-2012. Dispoziţia pesimistă a pieţei are legătură, în primul rând, cu saturaţia pieţei, mai ales cu automobile cu parcurs, precum şi cu devalorizarea valutei naţionale. În condiţiile în care preţul la maşini este stabilit în euro, cursul leului nu joacă ultimul rol. De exemplu, în 9 luni ale anului trecut, cursul mediu al leului faţă de euro a fost de 16,3916, iar în nouă luni ale anului curent – 18,586. Adică leul s-a ieftinit în această perioadă cu 13,38 la sută şi dacă anul trecut 10 mii de euro însemnau 164 mii de lei, atunci în anul curent – aproape 186 de mii de lei.
Şi nu trebuie să eliminăm din calcul embargoul rusesc. Aşa cum s-a menţio­nat, tradiţional, în ultimele luni a fost înregistrată o creştere a vânzărilor automobilelor noi, dar asta se referă şi la automobilele cu parcurs. Acest lucru are legătură cu faptul că în lunile de toamnă şi în luna decembrie se fac totalurile anului, mai ales în agricultură şi o parte din aceşti bani ajung pe piaţa auto. Ce va fi în acest an, este greu de prezis.
Piaţa automobilelor din Moldova depinde foarte mult de deciziile politice. Din 2005 a fost impusă o limită la vârsta automobilelor care pot fi importate în ţară. Pragul a fost redus de la 10 la 7 ani. Pe de o parte, acest lucru accelera vânzarea automobilelor noi, pe de altă parte avea o influenţă bună asupra mediului, deoarece cu cât maşina este mai veche cu atât mai multe daune provoacă. De asemenea, decizia avea menirea să reducă din numărul accidentelor rutiere care au loc din cauza defectelor la automobilele vechi. În rezultat, anume în 2005, au crescut vânzările automobilelor noi.
În vara anului 2010, în Parlament a fost întreprinsă o încercare de a creşte cenzul de vârstă al maşinilor permise pentru import în Moldova de la 7 la 10 ani. Explicaţia ar fi fost că în 2005, atunci când a fost adoptată decizia de majorare a cenzului, acest lucru s-ar fi făcut în interesul unor anumiţi importatori de automobile, dar nu în interesul populaţiei. Iar creşterea pragului până la 10 ani ar duce la reducerea preţului automobilelor şi ar oferi cetăţenilor şansa de a importa maşini în interes personal.
Însă, în a doua lectură acest proiect nu a trecut din cauza argumentelor, potrivit cărora importul maşinilor mai vechi de şapte ani se va răsfrânge negativ asupra securităţii circulaţiei rutiere, va creşte numărul situaţiilor de risc pe drum, va face din Moldova o gunoişte de maşini vechi, de care se debarasează activ ţările vecine şi cele din regiune.
Cu doi ani mai târziu, deputaţii au revenit la acest proiect de lege care, de acestă dată, a fost votat, iar din 1 ianuarie 2013 decizia a intrat în vigoare. Din nou importăm maşini cu o vârstă de exploatare de până la zece ani. Mai mult, s-a permis circulaţia pe parcursul unui an prin ţară a automobilelor înregistrate în alte state. Anterior, acest termen era limitat la 180 de zile. Proprietarii acestor automobile trebuie să achite vinieta, sau impozitul rutier.
Acest factor a influenţat negativ piaţa internă, care s-a umplut cu automobile ieftine de până la 20 ani, precum şi de transport vechi şi ieftin, care nu a fost devamat în Moldova.
În rezultat, în anul 2008, trei din şapte automobile vândute, adică aproape fiecare a doua, au fost noi. Dar, după criză lucrurile s-au schimbat.
Cel mai mare decalaj între vânzările automobilelor noi şi vechi a fost înregistrat în anul 2013. Din numărul total de maşini, doar 9 la sută au fost noi. De asemenea, un decalaj mare a fost atestat în 2009, în rezultatul consecinţelor crizei economice globale şi în 2013 – în rezultatul intrării în vigoare a deciziei de import a automobilelor cu vârstă de până la 10 ani.
În perioada 2005-2012, în Moldova era impusă interdicţia pentru importul automobilelor mai vechi de şapte ani, dar importul maşinilor cu vârstă de până la 20 de ani era permis în zona transnistriană. Mulţi, înregistrând maşina pe numele unui locuitor din regiunea transnistreană, se foloseau de unitatea de transport în Moldova în baza unei procuri generale.
Până în 2013, putea fi observat un număr mare de automobile cu numere transnistrene. Iar în rezultat, în anul 2013, a avut loc un bum al înregistrării maşinilor mai ales pe piaţa secundară – 36,5 mii tranzacţii, pe când în 2012 au fost 25 de mii de tranzacţii, în 2011 – 26 de mii de tranzacţii. Această diferenţă de aproape 10 mii de tranzacţii este rezultatul legalizării în 2013 a maşinilor de 7-10 ani, care anterior erau înregistrate pe numele persoanelor ce locuiesc în stânga Nistrului.
În prezent, piaţa auto din Moldova este supra-saturată. Pentru cumpărător, în continuare, subiectul principal este preţul. Până în 2013, 60-70% din tranzacţiile de vânzare-cumpărare a maşinilor le revenea celor de 5-7 ani, din 2013 a apărut categoria de 8-10 ani, unde se atestă 50 la sută din tranzacţii, dar cu păstrarea cotei de 30 la sută a maşinilor de 5-7 ani. Această tendinţă se păstrează şi în anul curent – 77 la sută din tranzacţii le revin maşinilor mai mari de 5 ani.
Segmentul auto are două componente de bază. Piaţa auto cu vânzări primare în Moldova şi piaţa maşinilor, care pentru prima dată au fost vândute în altă ţară. Deci, primul segment îl constituie vânzările legale, locuri de muncă, servicii de deservire certificate, mai ales în condiţiile când producătorii dau garanţie de la 3 la 7 ani. Acestea sunt automobile cu o istorie curată, cu un nivel mai înalt de securitate şi cu un control ecologic.
Cel de-al doilea segment, este legat, în mare parte, de bani cash, de cele mai multe ori necontabilizaţi. Acestea sunt multiple demontări auto, de la muncă neprotejată până la activitate antreprenorială ilegală, sunt automobile cu o istorie nu tocmai curată. Vânzătorii, deseori, ascund faptul că maşina a fost implicată în accidente sau a fost în zone cu inun­daţii. Acestea sunt maşini cu un grad sporit de accident din cauza problemelor tehnice sau cu indicatori ecologici mai nocivi.
Este clar că fiecare iubitor de maşini tinde să participe pe primul segment al pieţei auto, dar componenta economică şi financiară în Moldova face din cea mai mare parte a populaţiei consumatori ai celei de-a doua categorii de transport şi servicii auto. Reieşind din faptul că vânzările automobilelor noi constituie un indicator al bunăstării întregii economii, atunci, făcând trimitere la cele nouă luni din anul curent, prognoza creşterii economice a Moldovei nu este una tocmai favorabilă pentru viitorul apropiat.

Numarul ziarului: 
Nr.40 (560) din 22 octombrie 2014