Mariusz Wichtowski: «Situaţia pe segmentul Carte Verde este stabilă în RM»

Cea de a 12-a reuniune a Birourilor Naţionale ale Asigurătorilor de Autovehicule a statelor din Sud-Est-ul Europei a avut loc la sfârşitul săptămânii trecute la Chişinău. Evenimentul s-a desfăşurat pentru prima dată în R. Moldova şi a reunit reprezentanţi ai consiliilor Birourilor Carte Verde din 9 state.

“Un asemenea eveniment este organizat prentru prima dată în R. Moldova cu participarea reprezentanţilor din Bulgaria, Cipru, Grecia, Iran, Israel, România, Serbia, Turcia, Moldova”, a declarat Preşedintele Comitetului de Administraţie al Biroului Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule (BNAA), Eugen Şlopac.

Potrivit lui Şlopac, în ciuda circumstanţelor economice nefavorabile din ultimii ani, R. Moldova a reuşit să supravieţuiască în această organizaţie, cerinţele financiare ale acestei structuri fiind foarte mari.
Şlopac califică poziţia R. Moldova la capitolul indicatori financiari pentru segmentul Carte Verde ca fiind la ”un nivel satisfăcător dacă e să ţinem cont de faptul că daunele achitate pentru Carte Verde sunt la acelaşi nivel cu primele intermediate”.

În cadrul evenimentului Victor Captari, vicepreşedintele Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare a menţionat că participarea ţării noastre în cadrul sistemului Carte Verde începând cu 2001, pe lângă atingerea scopului de bază referitor la protecţia cetăţenilor contra pagubelor produse de autovehicule, a permis alinierea infrastructurii pieţei asigurărilor la standardele internaţionale, fiind creat cadrul legal necesar funcţionării asigurărilor de răspundere civilă auto, precum şi a impus acţiuni concrete pentru consolidarea capacităţii financiare a asigurătorilor de profil şi a Biroului Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule.

„O altă prioritate a CNPF constituie informarea cătăţenilor privind serviciile de asigurare auto aşa cum rezultă din reglementările europene în vigoare. În acest sens, CNPF de comun cu BNAA vor administra o nouă bază de date generalizată privind poliţele de asigurare RCA, emise în regim on-line”, a declarat Victor Captari.

Unul dintre aspectele problematice care îngrijorează autoritatea de supraveghere pe care l-a menţionat Captari ţine de existenţa fraudelor în asigurările auto, „or în acest context BNAA a avut de suferit în ultima perioadă, iar cooperarea regională alături de alte platforme de discuţii trebuie să fie utilă în identificarea soluţiilor de minimalizare a fraudei şi a efectelor acesteia”, a subliniat Captari.

Mariusz Wichtowski, preşedintele Consiliului Birourilor Carte Verde, a declarat pentru Capital Market că este satisfăcut că Biroul Naţional al Asigurărilor de Autovehicule din RM este membru în sistemul Carte Verde.

”Situaţia din R. Moldova în acest domeniu este stabilă după perioada de tranziţie, iar Biroul este capabil să controleze piaţa şi să aibă influenţă asupra companiilor de asigurări”, susţine Mariusz Wichtowski.

Întrebat ce semnificaţie are faptul că doar şase companii din cele 20 existente pe piaţa de asigurări din R. Moldova sunt membre ale BNAA, Wichtowski a declarat că din perspectivă economică, este un număr suficient, acest element fiind dictat de necesităţile pieţei.

Veronica Malcoci, în calitate de membru al Consiliului BNAA, a declarat în comunicarea sa că la populaţia Moldovei de 3,56 mil. sunt înregistrate 611 mii autovehicule, dintre care 404.290 mii automobile şi 206.765 camioane. Penetrarea asigurărilor pe piaţa din R. Moldova a constituit 1,27% în 2010, comparativ cu 1,35% în 2009 şi cu 1,32% în 2008.

”Densitatea asigurărilor în R. Moldova a constituit 15,7 euro pe cap de locuitor în 2010, cu 1% mai mult decât în 2009 şi cu 0,4% mai mult decât în 2008. Circa 65% dintre toate primele de asigurări sunt asigurările auto: 20% revenind asigurărilor Carte Verde, 21% – CASCO şi 25% – RCA”, ne-a comunicat Malcoci.

Potrivit ei, în anul 2010 au fost achitate despăgubiri totale în sumă de 322,7 mil. lei, dintre care despăgubiri auto 80%, comparativ cu 361,9 mil. lei (66,3%) în 2009 şi cu 273,8 mil. lei (80,5%) în 2008.
Malcoci a ţinut să menţioneze că în calitate de membri ai Biroului Naţional al Asigurătorilor Auto sunt şase companii de asigurări din R. Moldova: Asito, Donaris Grup, Grawe Carat, Moldasig, Moldcargo, Moldova-Astrovaz.

” Despăgubirile pentru vătămare corporală constituie 350 000 lei pentru fiecare victimă, dar nu mai mult de 700 000 lei (~ 45 000 EUR) per accident, iar despăgubirile pentru pagubele materiale constituie 500 000 lei (~ 32 000 EUR) pentru accident. Tarifele în domeniul asigurărilor RCA şi Carte Verde sunt stabilite anual de către Autoritatea de supraveghere în conformitate cu metodologia aprobată de Guvern”, a ţinut Malcoci să-i informeze pe cei prezenţi.

Potrivit ei, dacă e să vorbim despre primele brute subscrise pentru asigurările auto obligatorii (RCA şi cele din carte Verde), atunci suma pentru acestea a constituit 127,4 mil lei în 2010, cele pentru RCA fiind cu aproximativ 10% mai mari decât pentru Carte Verde, proporţia fiind de 55,8% (215,8 mil. lei) din prime pentru RCA şi 44,7% (174,6 mil. lei) pentru Carte Verde în 2010. ”Dacă e să analizăm raportul dintre aceste două componente la capitolul de despăgubiri achitate, atunci 68,5% (87,3 mil. lei) au fost achitate în 2010 pentru asigurările auto de răspundere civilă auto, comparativ cu 31,5% (40,1 mil. lei) pentru Carte Verde, raportul fiind facut între aceste două tipuri de asigurări. Aceste cifre sunt aproximativ la nivelul anului 2008, când despăgubirile pentru Carte Verde au constituit 31,8 mil. lei sau 30,9% comparativ cu 69,1 mil. lei, ceea ce constituie 79,2% pentru RCA”, a declarat Malcoci în prezentarea sa.

Pavel Caţer, Directorul Biroului Naţional al Asigurătorilor Auto din Moldova a declarat că R. Moldova este membru al Consiliului Birourilor Carte Verde începând cu anul 2001. ”Apartenenţa R. Moldova la acest grup, timp de zece ani, ne-a permis să ne apropiem de standardele europene. Datorită aderării R. Moldova la această structură, primele de asigurări pentru Carte Verde rămân în ţară şi nu sunt transferate în ţările de unde erau procurate aceste asigurări înainte ca Moldova să devină membră a Consiliului Birourilor Carte Verde, aceasta având o importanţă financiară semnificativă pentru economia ţării. În afară de aceasta, cetăţenii au o protecţie de asigurare garantată oriunde ar pleca”, susţine Caţer.

Potrivit lui, e necesar ca companiile membre ale BNAA să-şi menţină solvabilitatea şi stabilitatea financiară pentru a putea face faţă daunelor mari care necesită a fi achitate în ţările UE, or, acestor condiţii le pot face faţă doar companiile cu o stabilitate financiară bună. Astfel că dintre cele 20 companii de asigurări ce activează pe piaţa de asigurări din R. Moldova, doar şase au dreptul să activeze pe segmentul Carte Verde.

”La nivel de legislaţie trebuie de menţionat faptul că, odată cu trecerea timpului, legislaţia în domeniul asigurărilor în spaţiul european se perfecţionează, apar noi directive în domeniul asigurărilor auto, iar noi, ca ţară, şi în calitate de membri care dorim să mergem în pas cu aceste noi exigenţe, trebuie să ne adaptăm”, a explicat Caţer.

La finele evenimentului, cei prezenţi au discutat aspectul fraudelor în asigurări, în ceea ce ţine de încrederea reciprocă dintre agenţiile de corespondenţă, Companiile de Asigurări şi Birourile Carte Verde.

Tatiana Solonari

Numarul ziarului: 
Nr.42 (411) din 26 octombrie 2011