Indicele preţurilor de consum a constituit 12,2%, în august curent

Indicele preţurilor de consum a constituit 12,2%, în august curent, fiind cu 7,1 p.p. peste indicele din august 2014. BNM anunţă, cu referire la datele Biroului Naţional de Statistică, o accelerare a inflaţiei anuale din cauza majorării tarifelor la energia electrică şi gazele naturale. Corespunzător perioadelor precedente, dinamica anuală a inflaţiei de bază şi a preţurilor la produsele alimentare au exercitat cel mai mare impact asupra ratei anuale a inflaţiei.

Contribuţia inflaţiei de bază s-a majorat până la 4,6 puncte procentua­le, iar cea a preţurilor la produsele alimentare s-a majorat până la 3,8 puncte procentuale.

Contribuţiile pozitive semnificative ale inflaţiei de bază şi a preţurilor la produsele alimentare sunt, în principal, rezultatul deprecierii monedei naţionale din ultimul an. Totodată, contribuţia preţurilor reglementate la inflaţia anuală, în perioada de referinţă, s-a intensificat până la 3,3 puncte procentuale, iar cea a preţurilor la combustibili, deşi pozitivă, a fost una mai puţin semnificativă – 0,4 puncte procentuale.

Nivelul anual al inflaţiei, care în august a ajuns la 12,2%, depăşeşte, pentru a şasea lună consecutiv, limita superioară a intervalului de ±1,5 puncte procentuale de la ţinta de 5%. Rata inflaţiei lunare a consemnat o majorare de 2,9 la sută, în cea mai mare parte, ca urmare a creşterii preţurilor la servicii cu 8,1 la sută. Preţurile la produsele alimentare şi nealimentare s-au majorat cu 0,4 la sută şi, respectiv, 1,5 la sută.

Rata anuală a inflaţiei de bază a înregistrat, în luna august 2015, valoarea de 13,4 la sută, în creştere cu 1,6 puncte procentuale faţă de nivelul lunii precedente. În luna august 2015, rata lunară a inflaţiei de bază s-a majorat cu 1,7 la sută comparativ cu valoarea înregistrată în luna precedentă.

Cea mai semnificativă contribuţie pozitivă a fost generată de modificarea preţurilor la componentele: „ţigări” (7 la sută), „mijloace de transport, piese auto” (6 la sută), „alimentaţia publică” (1,6 la sută), „tricotaje” (1,4 la sută) şi „confecţii” (1,2 la sută). Preţurile la produsele alimentare în luna de referinţă s-au majorat cu 0,4 la sută faţă de nivelul lunii iulie, ca urmare a majorării preţurilor la „ouă” cu 10,8%, la „zahăr” cu 3,3%, la „cartofi” cu 2,7%, la „produse de morărit şi panificaţie” cu 2,3%, la „lapte şi produse lactate” cu 1,8% şi la „băuturi alcoolice” cu 0,8%, dar, în acelaşi timp, aceste majorări au fost atenuate de diminuarea preţurilor la „legume proaspete” cu 8,4 la sută şi la „fructe proaspete” cu 0,9 la sută. Cu excluderea factorului sezonier, preţurile la produsele alimentare s-au majorat cu 1,6 la sută faţă de nivelul lunii precedente.

Totodată, deprecierea monedei naţionale faţă de dolarul SUA cu 5,8 la sută pe parcursul ultimelor trei luni, de asemenea, a contribuit la amplificarea presiunilor inflaţioniste asupra preţurilor la produsele alimentare. Ritmul anual al creşterii preţurilor la produsele alimentare a constituit 10,9 la sută, fiind cu 2,2 puncte procentuale superior celui din luna iulie 2015 şi cu 4,3 puncte procentuale mai mare decât în luna august 2014.

În luna de referinţă, preţurile la serviciile reglementate au înregistrat o dinamică mai pronunţată, majorându-se până la nivelul de 8,8 la sută comparativ cu luna precedentă. Această evoluţie a fost determinată, în primul rând, de creşterea preţurilor la serviciile de energie electrică şi gaz din reţea (32,9 la sută şi, respectiv, 14,9 la sută).

Ritmul anual al creşterii preţurilor la produsele şi serviciile reglementate a constituit 13,4 la sută, fiind superior cu 9,1 puncte procentuale faţă de nivelul lunii precedente şi cu 10,8 puncte procentuale faţă de valoarea înregistrată în luna august 2014. BNM afirmă că va monitoriza şi va anticipa în continuare evoluţiile interne şi cele ale mediului economic internaţional, inclusiv dinamica privind consumul populaţiei, remiterile de peste hotare, indicatorii monetari şi ai pieţei valutare, de asemenea, modificarea condiţiilor de comerţ extern, astfel încât, prin flexibilitatea cadrului operaţional specific strategiei de ţintire a inflaţiei, să asigure menţinerea stabilităţii preţurilor pe termen mediu.

InfoMarket

Numarul ziarului: 
Nr.36 (606) din 16 septembrie 2015