În cadrul şedinţei din 26 august 2025, Consiliul de Administraţie al Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF) a adoptat o serie de decizii aferente protecţiei consumatorilor şi pieţei de capital, inter alia:
• Modificarea Anexei la Hotărârea CNPF nr. 31/1 din 24.06.2025 privind radierea din Registrul emitenţilor de valori mobiliare a valorilor mobiliare emise anterior de unele societăţi pe acţiuni. Aceste modificări au rezultat în urma confruntării şi corectării de către Instituţia Publică „Agenţia Servicii Publice” a informaţiilor furnizate. Astfel, a fost dispusă restabilirea înscrisurilor în Registrul emitenţilor de valori mobiliare aferente valorilor mobiliare ale Societăţii pe acţiuni „MONTEC”, conform situaţiei din ziua radierii acestora, şi anume 153 023 de acţiuni ordinare nominative de clasa I, cu valoarea nominală de 1 leu.
• Aprobarea proiectului de Hotărâre privind cuantumul maxim al taxelor percepute de societăţile de registru pentru serviciile prestate.
Proiectul a fost elaborat în baza art. 10¹ alin. (4) din Legea nr.171/2012 privind piaţa de capital, care prevede că nivelul maxim al acestor taxe se stabileşte de către CNPF. Actul normativ prevede revizuirea Hotărârii CNPF nr. 54/1/2012, ultima modificare a acesteia datând din anul 2019.
Iniţiativa revizuirii vine în contextul solicitărilor multiple primite din partea societăţilor de registru, care invocă necesitatea ajustării tarifelor în vederea acoperirii costurilor operaţionale, corelat cu realităţile economice actuale.
Proiectul este relevant în special pentru emitenţii de valori mobiliare care colaborează cu societăţi de registru, dat fiind că serviciile acestora vizează, în principal, operaţiuni corporative (evidenţa şi păstrarea registrelor acţionarilor, eliberarea informaţiilor din acestea ş.a.). De asemenea, proiectul aduce clarificări, ajustări şi optimizări în privinţa serviciilor prestate investitorilor şi a taxelor aferente acestora. Este important de menţionat că, în baza tarifelor maximale stabilite de regulator, fiecare societate de registru îşi aprobă propriile preţuri nedepăşind limitele maxime prestabilite. În conformitate cu legislaţia pieţei de capital, emitenţii au libertatea de a-şi alege entitatea autorizată cu care doresc să colaboreze întru asigurarea ţinerii evidenţei acţionarilor săi.
• Aprobarea prospectului de ofertă publică de obligaţiuni emise de Primăria s. Sireţi, r. Străşeni. Oferta vizează plasarea publică primară a două clase de obligaţiuni, emise concomitent, cu o valoare totală nominală de 3 000 000 lei, (valoarea nominală unitară – 1,000 lei). Scopul emisiunii este atragerea de fonduri pentru restabilirea şi modernizarea infrastructurii rutiere locale din satul Sireţi, în special prin reconstrucţia a 11 străzi, cu o lungime totală de aproximativ 2,4 km, în cadrul proiectului „Reconstrucţia drumurilor locale”. Suma totală a investiţiilor estimată la 3 000 0000 lei urmează a fi obţinută prin emisiunea acestor obligaţiuni. Structura emisiunii prevede două clase de obligaţiuni nominative, dematerializate, prin înscriere în cont, neconvertibile şi garantate prin veniturile unităţii administrativ-teritoriale: clasa I, cu un volum total de 1 500 000 lei, în număr de 1 500 obligaţiuni cu valoarea nominală de 1 000 lei fiecare, având un termen de circulaţie de 2 ani şi o rată fixă a dobânzii de 8,75% anual; şi clasa a II-a, cu un volum similar de 1 500 000 lei, tot 1 500 obligaţiuni nominale, cu valoarea nominală de 1.000 lei, termen de circulaţie de 3 ani şi o rată fixă a dobânzii de 9,00% anual. Perioada de desfăşurare a ofertei publice primare pentru fiecare emisiune va constitui 20 zile calendaristice. Obligaţiunile vor fi oferite tuturor Investitorilor, persoane fizice/juridice, rezidente şi nerezidente, investitori obişnuiţi şi calificaţi, inclusiv investitori instituţionali, cu condiţia de a se subscrie la cel puţin 5 obligaţiuni, în valoare totală de 5 000 lei. Prospectul de ofertă publică poate fi consultat la sediul Primăriei Sireţi şi Intermediarul (BC „Victoriabank” SA), pe paginile web ale acestora, precum şi pe pagina oficială web a CNPF: https://www.cnpf.md/ro/prospecte-autorizate-6512.html.
• Înregistrarea în Registrul emitenţilor de valori mobiliare a modificării denumirii Societăţii pe acţiuni „ASITO DIRECT” în Societatea pe acţiuni „FINGUARD”, cu schimbarea codului ISIN a valorilor mobiliare emise anterior de către emitentul dat, urmare a înregistrării de către Agenţia Servicii Publice a schimbării denumirii acestuia, în Registrul de stat al persoanelor juridice.
• Consiliul de administraţie al CNPF a respins Cererea depusă de Compania „INTACT ASIGURĂRI GENERALE” SA privind suspendarea executării unei hotărâri anterioare a CNPF, motivând că solicitarea nu întruneşte condiţiile legale pentru suspendare, în special prin absenţa unor probe concrete care să justifice existenţa unui prejudiciu grav şi ireparabil, precum şi a unei aparenţe clare de ilegalitate a actului administrativ.
• De asemenea, a respins cererea depusă de OCN „FLEX FINANCIAL” SRL privind prelungirea termenului de executare a prevederilor unei hotărâri anterioare a CNPF, referitoare la rezultatele controlului tematic efectuat în cadrul entităţii. Potrivit acesteia, OCN „FLEX FINANCIAL” SRL avea obligaţia să aplice prevederile legale şi să restituie, în termen de 180 de zile, toate plăţile aferente contractului de credit, cu excepţia sumei iniţiale debursate, precum şi să informeze lunar CNPF despre măsurile întreprinse. Consiliul a constatat că solicitarea nu este întemeiată, iar nesoluţionarea recursului nu justifică prelungirea termenului de executare a hotărârii.
• Aprobarea rezultatelor controlului tematic efectuat în cadrul OCN „GREEN CREDIT” SRL, care a relevat unele încălcări ale prevederilor Legii nr. 202/2013 privind contractele de credit pentru consumatori. Printre acestea se numără: aplicarea comisionului administrativ unic ce excede plafonul legal de 0,04% pe zi din valoarea totală a creditului; perceperea comisionului de administrare lunar integral pentru luna în care debitorul a efectuat rambursarea anticipată, precum şi omisiuni în formularele de informaţii precontractuale referitoare la penalităţi şi garanţii. Totodată, în cazul a 61 de contracte, CNPF a prescris restituirea tuturor plăţilor prevăzute în contractele de credit (inclusiv dobânzile, comisioanele, taxele, penalităţile, dobânzile de întârziere şi orice alte plăţi) cu excepţia sumei iniţiale debursate, în termen de 150 de zile.
Direcţia generală comunicare şi educaţie financiară a CNPF