"Babushka” achită rapid facturile

Noi oportunităţi de plată oferă un proiect-pilot la care participă operatorul naţional de telefonie fixă şi companiile de pe piaţa telefoniei mobile din Republica Moldova. Astfel, este foarte posibil ca deja la începutul anului viitor, populaţia ţării să plătească comercianţilor şi prestatorilor de servicii prin intermediul telefonului mobil, în locul cardului bancar.

Conceptul plăţilor mobile nu mai surprinde pe nimeni, dar ca modalitate de plată a devenit uzual abia acum câţiva ani. Este folosit la scară largă, îndeosebi în Asia, însă a fost primit cu reticenţă în SUA. Iată că şi în Republica Moldova, ţara care se plasează pe locul 57 în lume după dezvoltarea tehnologiilor informaţionale, serviciile financiare mobile (SFM) îşi fac loc. Acestea includ transferuri de bani, plăţi mobile, gestionarea contului bancar prin intermediul dispozitivului mobil. Băncile şi companiile de telefonie mobilă susţin că dispun de echipamente şi tehnologii avansate care ar permite implementarea acestor plăţi, rămâne doar ca aceste tranzacţii să fie susţinute de un cadru legal adecvat. În acest sens, Banca Naţională a Moldovei (BNM) a elaborat proiectul de lege privind banii electronici şi emitenţii de bani electronici, care ar putea fi aprobat de Parlament până la sfârşitul acestui an.

„Este necesar de stabilit cât mai curând cadrul legal pentru a încuraja şi a clarifica relaţiile dintr-un ecosistem foarte complicat. Când vorbim despre plăţile mobile, vorbim despre integrarea unor tehnologii noi în care telecomunicaţiile au un rol enorm, iar aplicaţiile şi dezvoltatorii de aplicaţii au un viitor. Trebuie să facem posibil accesul fiecărui utilizator de telefonie mobilă la acest instrument, pentru a putea efectua plăţi”, a opinat Ciprian Negură, reprezentant KPMG, România, în cadrul unei mese rotunde, desfăşurate la Chişinău.

În Republica Moldova, serviciile financiare mobile au un potenţial de dezvoltare foarte mare, îndeosebi dacă se ia în consideraţie că penetrarea serviciilor mobile este de 93%, comparativ cu cele 24% pe care le deţin cardurile bancare. „Aproximativ 70% dintre locuitorii ţării ar putea fi potenţiali utilizatori ai SFM, având acces simplu şi comod la tranzacţiile bancare odată cu implementarea acestor plăţi. Beneficiu vor avea atât jucătorii pieţei, cât şi utilizatorii simpli. Astfel, sectorul bancar îşi poate mări de circa 3 ori numărul de utilizatori, iar populaţia ţării va beneficia de acces simplu, rapid şi mobil pentru a efectua lejer tot felul de plăţi la distanţă, îmbunătăţindu-şi calitatea vieţii”, susţine Irina Străjescu, şef al secţiei Dezvoltarea afacerilor, Moldcell.

Irina Străjescu spune că ţările în care a fost implementat cu succes acest tip de plăţi, dispun de o creştere spectaculoasă a volumului de tranzacţii şi a veniturilor. S-a calculat că rata de creştere anuală a acestor indicatori va ajunge, per total, la 88% către anul 2013. Exemplul Keniei este unul relevant în acest sens. Operatorul de telefonie mobilă „Safari Invest” şi-a mărit cota pe piaţă cu mai mult de 7% într-un singur an, odată cu adoptarea SFM, iar numărul utilizatorilor a ajuns la 7 mil. „Global Philipine” şi „Smart Money” (Philipine), fiecare dintre ele înregistrează mai mult de 100 mil. tranzacţii pe lună, jumătate dintre care sunt remitenţe internaţionale.

Potrivit canalului de ştiri, BBC News, piaţa serviciilor financiare prin telefonia mobilă din pieţele emergente ar putea ajunge la cinci miliarde dolari până în 2012. Noile estimări privind piaţa financiară mobilă se regăsesc într-un studiu comun companiilor mondiale din industria telecomunicaţiilor ce urmează să fie publicat la sfârşitul lui octombrie la Mobile Money Summit în Barcelona. Publicaţia denotă că există aproximativ un miliard de oameni în pieţele emergente care au telefoane mobile, dar nu şi conturi bancare. Experţii se aşteaptă ca numărul să crească la 1,7 miliarde în 2012, cu aproximativ unul din cinci consumatori care să folosească serviciile bancare prin telefon într-o piaţă care va ajunge la cinci miliarde dolari.

„Babushka”, mai accesibilă

Directorii executivi din industrii, precum serviciile financiare, retail, telecomunicaţii şi tehnologii, care au participat în cadrul studiului „Previziuni privind plăţile mobile 2011”, realizat de KPMG, cred că plăţile mobile se vor generaliza şi vor deveni un fenomen de masă în maxim patru ani. Specialiştii KPMG consideră că procesul ar fi unul mult mai rapid, întrucât echipamentele mobile inteligente au cerere înaltă şi populaţia este receptivă la comoditatea lor şi oportunităţile pe care acestea le oferă.

Andrei Aydov, director Qsystems, Moldova spune că cele mai importante atribute ale SFM sunt, într-adevăr, comoditatea şi accesibilitatea, fiind urmate de simplitate şi uşurinţă în utilizare. Partenerii companiei de la Londra au denumit această modalitate de plăţi „Babushka”. El afirmă că în Europa chiar şi oamenii în vârstă achită prin SFM parcarea, serviciile comunale, transportul şi cumpărăturile. „Acest proiect nu are doar scopul de a implementa plăţile mobile, dar şi de a crea condiţia ca oamenii să dispună de un portofel electronic. Astfel, în RM va fi acoperit segmentul populaţiei care nu deţine un card bancar”, susţine Aidov.

În vara acestui an, guvernatorul BNM, Dorin Drăguţanu, a declarat că „tranzacţiile în cazul acesta sunt mult mai ieftine şi mai uşor de implementat şi nu este nevoie de o investiţie semnificativă în pos-terminal ca în cazul cardurilor, ci de un aparat mult mai mic”. Guvernatorul este optimist în ceea ce priveşte adoptarea SFM la scară naţională şi crede că deja în trei-patru ani acesta va fi o realitate pentru R. Moldova.

m-Wallets – portofel mobil

SFM implică activ industria comunicaţiei mobile şi industria plăţilor. Fiecare dintre jucători aşteaptă să vadă ce le va aduce noul model de payments. Deocamdată, ei evită să vorbească despre campanii de loializare sau politici tarifare. „Este prematur să estimăm nişte detalii comerciale ale acestui proiect foarte complex, deoarece ne aflăm la un stadiu incipient în care este absolut necesar ca toate părţile implicate – operatorii mobili, băncile, împreună cu BNM, vânzătorii, integratorii de sisteme şi de transferuri băneşti, precum şi multe alte părţi cointeresate să convină asupra principiilor şi regulilor de activitate de bază în domeniul SFM. Doar la finalizarea cu succes a acestui dialog multilateral vom putea discuta despre mărimea comisionului, care va fi unul diferit în funcţie de specificul SFM adoptate pentru piaţa din Moldova”, zice Irina Străjescu.

În viziunea celor de la KPMG, succesul comercial al SFM poate fi legat în viitor de evoluţia celor cinci metode de plăţi curente care concurează pentru o cotă pe piaţă. E vorba de portofelul electronic (m-Wallet) care foloseşte echipamentul mobil ca un portofel virtual cu posibilitatea stocării informaţiei despre cont şi tranzacţiile efectuate în SIM-ul telefonului; m-Banking care oferă accesul direct la serviciile şi informaţiile bancare prin intermediul telefonului mobil; NFC (Near Field Communications) – tehnologie de comunicaţie fără fir care permite schimbul de informaţie între SIM şi instalaţia comerciantului; sisteme de plăţi on-line specializate şi Carrier billing – facturarea de către operator.

Se pare, însă, că anume „portofelul mobil” are cea mai mare oportunitate de creştere. „Portofelul mobil înregistrează un moment bun şi oferă posibilitatea de extindere ulterioară dincolo de simpla efectuare a plăţii prin participarea în întreg lanţul valoric al comerţului mobil, de la influenţarea intenţiei şi capitalizarea pe o percepţie pozitivă a brand-ului furnizorului de servicii, la programe de loializare şi asistenţă clienţi post-vânzare,” a spus Gabriel Tănase, KPMG, România.

Deci, pentru a putea utiliza telefonul mobil la efectuarea plăţilor pentru diverse servicii şi facturi, e necesar de a deţine un telefon mobil compatibil cu tehnologia NFC, de a avea acces la reţeaua internet oferită de operatorul de telefonie mobilă şi de a avea deschis un “portofel electronic”.

Indicatori mondiali:
70 mld. dolari – volumul total al SFM în 2009
600 mld. dolari – volumul total al SFM estimat pentru 2013
RM / 2011:
3,3 mil. utilizatori de telefonie mobilă
850 mii de carduri bancare
8,5 mil. tranzacţii efectuate cu cardul bancar
350 lei media tranzacţiei
7 500 terminale instalate în centre comerciale

Lilia Platon

Numarul ziarului: 
Nr.41 (410) din 19 octombrie 2011