Preluând modelul ţărilor din regiune, piaţa de leasing din R. Moldova finanţează tot mai intens şi procurarea automobilelor second hand. De la începutul anului curent, unele companii au înregistrat vânzări semnificative anume a acestor tipuri de maşini, cererea pentru automobilele noi fiind în continuă scădere.
Mijloacele de transport sunt, în continuare, principalul obiect al finanţării în leasing, cu o pondere de 79% în portofoliul companiilor. În anul curent însă piaţa autoturismelor noi a scăzut cu aproximativ 10%, de aceea companiile de leasing s-au orientat mai mult spre vânzările second hand. Totuşi, reprezentanţii companiilor de leasing speră ca în cele trei luni rămase până la sfârşitul anului, vânzările de automobile noi să se redreseze.
Serghei Gangan, director comercial al Express Leasing&Microcredit, susţine că, practic, vânzările de autoturisme noi au fost stopate. „Acum, cel mai solicitat produs pe piaţă este finanţarea autoturismelor second hand. 97% din vânzările de autoturisme ale companiei noastre constituie anume cele rulate”, spune el.
Potrivit lui Gangan, compania înregistrează un număr important de autoturisme vândute pe contract de credit, în detrimentul leasingului. Respectiva preferinţă este justificată prin mentalitatea şi tendinţa cumpărătorului de a-şi înregistra paşaportul tehnic pe numele propriu şi de a evita lucrul cu documentele facultative.
Doar două companii din cele 8-9 active pe piaţa de leasing, Optima Leasing şi Status Leasing nu oferă finanţare pentru automobile rulate. Restul sunt într-o competiţie strânsă pe acest segment de piaţă. Astfel, companiile oferă finanţare la automobilele second hand pe o perioadă de până la 4-5 ani pentru automobilele produse în 2006-2008. Cea mai mică rată a dobânzii este oferită de Express Leasing – 10,5% anual, iar cea mai înaltă o are Top Leasing – 15,5%. Ultima percepe şi un avans minim de 40%. Condiţiile respective sunt aplicate la procurarea automobilelor destul de vechi, produse în perioada 2003-2007. În medie, autoturismele rulate se finanţează la rate de 12-13% anual, aproximativ la fel ca şi pentru autoturismele noi.
Cererea mare a generat şi deschiderea mai multor parcări de autoturisme second hand, numărul acestora fiind mărit chiar de dealerii auto. Spre exemplu, Daac Hermes are deja trei parcări de acest tip. În acelaşi timp, există şi piaţa virtuală şi pieţele auto second hand, special amenajate.
“Vânzările de auto rulate au existat întotdeauna. Dar nu fiecare companie de leasing şi-a inclus vânzările second hand în planul de marketing”, spune Adrian Balmuş, director general BT Leasing. El a specificat că compania pe care o administrează nu finanţează orice bun second hand şi preferă să lucreze direct cu partenerii de peste hotare, astfel încât să le poată propune clienţilor calitate pentru bunurile procurate. Adrian Balmuş susţine că circa 70% din numărul tranzacţiilor BT Leasing sunt cele cu autoturisme noi, în timp ce automobilele rulate constituie cam 30%.
În viziunea directorului BT Leasing, viteza de rulare a unei tranzacţii de leasing nu poate fi comparată cu cea a unui credit bancar pentru achiziţia unui automobil, deoarece răspunsul de finanţare survine în 2-3 zile. În acelaşi timp, bunul devine proprietatea companiei de leasing, iar clienţilor nu li se cer garanţii suplimentare.
Cele mai solicitate mărci auto, vândute de Express Leasing&Microcredit, sunt Dacia Logan, Renault Megan şi Toyota Corola, iar preţurile variază de la 6 la 8 mii de euro. Însă numărul de maşini de lux second hand, acordate în leasing, e mult mai mic.
De regulă, companiile de leasing percep şi o taxă de administrare care constituie 2% din valoarea leasingului, excepţie face Total Leasing 2,25%. Şi avansul minim oferit este un factor ce trebuie luat în calcul. Rata iniţială achitată va influenţa pe viitor mărimea ratelor rambursate şi soldul total rambursabil. Unele companii, însă, acceptă un avans, în cazul în care nu există sume mari pentru achitarea primei rate. Cel mai mic avans este perceput de către BT Leasing, cam 20% pentru automobile produse din 2008 încoace. Rata iniţială percepută de Raiffeisen Leasing este de 20-30%, însă automobilele nu trebuie să fie mai vechi de 7 ani.
IMM-urile solicită şi ele destul de des autoturisme second hand, mai puţin utilaj. “Chiar dacă leasingul e un pic mai scump decât creditul bancar, din cauza surselor de finanţare, acesta are o multitudine de avantaje, îndeosebi pentru întreprinderile mici şi mijlocii. E segmentul-ţintă în RM şi vrem să-i ajutăm în dezvoltarea afacerilor”, spune Adrian Balmuş.
Pentru antreprenori, jucătorii mari de pe piaţă mai au şi o altă ofertă, lease back-ul sau finanţarea în doi paşi. Lease back nu este altceva decât o formă a contractului de leasing şi presupune vânzarea de către o întreprindere (aceasta devine apoi utilizator) a unor bunuri către o societate de finanţare, fiind urmată de preluarea lor imediată în regim de leasing. Acest tip de operaţiuni este foarte atractiv pentru întreprinderi, căci printr-un astfel de contract ele pot beneficia de un aport important de lichidităţi ce pot fi utilizate ca investiţii pe termen lung sau pot deveni capital de lucru. Întreprinderea păstrează drepturile de utilizare a acestor bunuri pe toată perioada de leasing.
„Întreprinderile nu apelează atât de des la lease back, în mare parte din cauza că nu cunosc nimic despre el. De aceea, suntem în ipostaza de a propune şi explica clienţilor ce înseamnă un lease back. Ratele şi condiţiile sunt identice, nu contează dacă este leasing clasic sau lease back, sau care e obiectul operaţiunii. Ca operator de leasing, ne este convenabilă orice formă de lucru cu clienţii”, a menţionat Oleg Golubciug, şef departament MAIB Leasing.
Întrebat de ce anume leasingul auto se bucură de o cerere mare pe piaţă, Andrei Crigan, director BIS Capital, consideră: “Este doar un specific regional. Dacă analizăm situaţia din România, ne dăm seama că şi acolo ponderea autovehiculelor este mare, în jur de 80%. Dar cei mai importanţi dealeri autorizaţi de automobile de pe piaţa locală cooperează intens, şi unii chiar participă la capitalul companiilor de leasing. Faptul că dealerii consideră leasingul un mijloc eficient de majorare a vânzărilor de autoturisme dă un impuls puternic de dezvoltare pieţei, fapt ce se observă prin oferte al căror cost este competitiv cu cel al băncilor”. Crigan afirmă că în R. Moldova, întreprinderile din sectorul mic şi mijlociu acordă o prioritate mai mare creditării bancare, în detrimentul leasingului. Acest lucru se explică prin faptul că companiile de leasing nu pot concura cu băncile comerciale în finanţarea mijloacelor productive, mai ales că ultimele beneficiază de resurse internaţionale (IFAD; RISP; PAC etc.), care au costuri reduse şi un termen de acordare relativ mai mare. În opinia expertului, companiile de leasing sunt competitive faţă de bănci anume pe segmentul autoturismelor.
Lilia Platon