Ziua Naţională a Vinului la 10 ani

54 de companii vinicole, 30 de alimentaţie publică şi o sută de meşteri populari din Republica Moldova şi-au prezentat produsele la sărbătoarea „Ziua Naţională a Vinului”, ediţia a X-a, care s-a desfăşurat la 8-9 octombrie în cadrul Centrului Internaţional Expoziţional „Moldexpo”. În premieră, la inaugurarea acestei sărbători, companiile vinicole au fost prezentate conform celor 4 zone vitivinicole care includ indicaţiile geografice Valul Traian, Ştefan-Vodă, Codru şi Bălţi.

„Vinul reprezintă produsul care conţine cel mai mult suflet moldovenesc”, a declarat prim-ministrul Vlad Filat la deschiderea oficială a sărbătorii, precizând că sectorul vitivinicol reprezintă un domeniu important al economiei şi, în curând, vor fi lansate mai multe proiecte menite să ajute dezvoltării acestui sector. Printre măsuri se numără aplicarea brandului naţional „Vin Moldova” care va constitui pentru importatori garanţia statului privind inofensivitatea acestui produs şi Programul naţional de redresare a sectorului vitivinicol.

Premierul a subliniat că Ziua Naţională a Vinului este un eveniment important de promovare şi consolidare a imaginii ţării ca stat vitivinicol, de promovare a produselor vinicole, de sporire a consumului intern de băuturi de calitate, dar şi o posibilitate de a include R. Moldova pe traseele internaţionale turistice ale vinului.

Majoritatea producătorilor care au participat la acest festival au comercializat vinuri, divinuri, spumante şi alte produse la preţuri de două ori mai mici, iar vizitatorii au profitat din plin de ocazie pentru a-şi achiziţiona mai multe sticle de vin de calitate. Turiştii străini care au degustat vinurile expuse s-au arătat încântaţi, iar unii dintre ei au spus că nu sunt la prima vizită cu prilejul sărbătorii şi că au venit special pentru a cumpăra vinurile noastre.

Sărbătoarea „Ziua Natională a Vinului” a fost instituită prin hotărârea Parlamentului din 26 decembrie 1990 şi se sărbătoreşte anual începând cu 2002 în a doua sâmbătă şi duminică a lunii octombrie. Pentru atragerea turiştilor la această sărbătoare, în perioada 30 septembrie – 16 octombrie 2011, autorităţile moldoveneşti au eliberat vize gratuite de intrare pe teritoriul Republicii Moldova.

„Romaneşti” – cea mai bună companie vinicolă

În cadrul evenimentului, Vlad Filat a înmânat Marele Premiu „Barza de Aur” în domeniul vitivinicol pentru anul 2011 companiei S. A „Romaneşti”. Totodată, premierul a promis că întreprinderea va fi scutită de taxe pe parcursul acestui an.

 “Acest premiu atestă nu doar munca pe care aţi depus-o cu întreaga echipă, dar şi pentru enorma responsabilitate de a menţine în viaţă cultura poporului nostru”, a menţionat Vlad Filat.

La rândul său, preşedintele companiei, Constantin Sârghi a spus că premiul respectiv este meritat de toţi vinificatorii moldoveni, în mod special de cei care au rezistat provocărilor şi dificultăţilor la care a fost expus sectorul.

 “În Moldova este şi uşor şi greu să produci vin. Uşor − pentru că toţi ştiu cum să facă vinul şi greu − din acelaşi motiv”, a subliniat în discrusul său Constantin Sârghi, adăugând că profesionalismul echipei sale şi menţinerea tradiţiilor au determinat poziţionarea companiei sale pe primul loc.

 “L-am impresionat pe premier cu un sauvignon alb, pentru că din 2005 am încercat noi tehnologii şi noi soiuri de viţă-de-vie albă şi anume aşa am atras aprecieri din SUA, Australia şi Europa”, a mai spus Sârghi.

Precizăm că S.A. „Romaneşti” este o companie privată şi activează din 1997. Circa 95% din producţie sunt destinate exportului. În 2010 a înregistrat vânzări de 41,7 mil. lei, dintre care 36 mil. lei au fost obţinute din export. Deţine două fabrici de vin şi 169 ha de plantaţii viticole proprii.

Tot de Ziua Naţională a Vinului, opt producători de vin de casă au fost desemnaţi câştigători ai concursului “Polobocul de aur 2011”, organizat de Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei cu scopul de a-i remarca pe cei mai buni producători de vin de casă, a promova tradiţiile naţionale de fabricare a vinurilor în condiţii casnice, a ridica cultura de consum şi a facilita schimbul de experienţă între producătorii de vin de casă. Premiul Mare, “Polobocul de Aur” – un butoi de 120 de litri, a fost acordat celor mai buni producători de vin de casă din raioanele Cahul, Călăraşi, Căuşeni, Ialoveni, Orhei şi Vulcăneşti. De asemenea, alţi doi vinificatori din raioanele Cahul şi Căuşeni au primit premiul special – câte un butoi de 50 de litri.

Creşte consumul intern de vin

Mulţi producători afirmă că această sărbătoare influenţează creşterea popularităţii companiilor vinicole atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă. „Suntem aici cu mărci noi, dar şi cu produse tradiţionale. Asta e faţa noastră. În fiecare an, remarcăm o tendinţă de creştere a vânzărilor, anume după această sărbătoare”, susţine directorul S.A. „Vismos”, Constantin Olaru.

În acelaşi timp, vinificatorii consideră că consumul intern dă semne de ascensiune, deşi e vorba de o creştere nesemnificativă de aproximativ 5%. În viziunea specialiştilor, pe piaţa internă există deja un segment bine determinat de consumatori care preferă vinuri de calitate, în mod special vinuri roşii seci. „Acum avem soiuri mult mai calitative şi tehnologii performante pentru fabricarea unor vinuri de calitate superioară. De asemenea, s-a schimbat mentalitatea consumatorului. Asistăm la o convertire a populaţiei anume spre consumul de vinuri, dar nu de bere sau de alte băuturi alcoolice”, spune Veaceslav Dragnev, director general al „Basarabia Lwin Invest”. Dragnev a menţionat că compania vinde anual 50-60 mii de sticle pe piaţa internă.

Totuşi, producătorii consideră că educarea şi promovarea consumului de vin trebuie să fie făcută printr-un program naţional, deoarece costurile de publicitate sunt prea mari pentru fiecare companie, un efort comun însă ar avea un impact mult mai mare.

Roman Luchian, reprezentantul companiei S.A. „Dionysos Mereni” susţine că scoaterea vinurilor din categoria de băuturi alcoolice şi clasificarea lor drept produs agro-alimentar, precum şi scutirea de accize, care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2012, constituie o măsură mult aşteptată de toţi producătorii de vinuri din Republica Moldova. El susţine că, astfel, vinurile vor costa cu 15% mai puţin pentru consumatorii moldoveni, fapt ce ar putea stimula vânzările pe piaţa internă. Luchian a mai spus că preţurile la vinurile produse de „Dionysos Mereni” variază între 24 şi 700 lei per sticlă, iar cele mai vândute vinuri sunt cele ordinare, Cabernet şi Chardonnay.

Pe plan extern, producătorii moldoveni ţintesc, preponderent, Cehia şi Polonia, care reprezintă pieţe preferenţiale pentru vinurile seci şi demiseci roşii. De asemenea, se exportă în România, Germania, Marea Britanie, Italia şi în alte ţări din spaţiul european, volumul exportat fiind diminuat pentru Federaţia Rusă. „Este destul de dificil să penetrezi piaţa din UE, mai ales că mulţi producători oferă în continuare preţuri mici la vinurile demiseci şi demidulci. Consumatorul european ne percepe ca pe o ţară producătoare de vinuri ieftine şi e greu să-l conving că avem vinuri calitative asemeni celor produse în Franţa sau Italia, dar la un preţ mai mic”, explică Ruxanda Lipcan, director marketing S.R.L. „Fautor”.

Lilia Platon

Numarul ziarului: 
Nr.40 (409) din 12 octombrie 2011