„Vienna Insurance Group” s-a lansat oficial în R. Moldova după ce a preluat compania „Donaris Group”

„Vienna Insurance Group” (VIG) şi-a anunţat lansarea oficială pe piaţa asigurărilor din R. Moldova prin achiziţionarea unui pachet de aproximativ 94% al companiei locale de asigurări „Donaris Group”. Deşi contractul privind achiziţia dată a fost încheiat încă în martie a.c., VIG a făcut publică această achiziţe abia săptămâna trecută. Odată cu încheierea tranzacţiei, „Donaris Group” şi-a schimbat denumirea în Compania de Asigurări „Donaris Vienna Insurance Group” S.A.

Compania “Donaris” – cel mai nou membru al “Vienna Insurance Group”

Franz Fuchs, membru al Consiliului de Administraţie al VIG, a afirmat, în cadrul unei conferinţe de presă, că tranzacţia de achiziţionare a „Donaris Group” a „cam durat” din cauza „procedurii de documentare”, însă a refuzat să facă publică valoarea tranzacţiei încheiate.
Totodată, Fuchs a menţionat că adunarea generală din 30 octombrie 2014 a companiei „Donaris Vienna Insurance Group” a aprobat decizia de a mări cota de participare a acţionarilor cu 32,4 mil. lei (cca 1,8 mil. euro). Scopul emiterii noilor acţiuni este de a fortifica stabilitatea financiară a companiei, precum şi de a finanţa investiţiile aferente dezvoltării ulterioare a companiei din R. Moldova, inclusiv cheltuielile ce ţin de procurarea unui sediu mai mare.
„Odată cu intrarea pe piaţa de asigurări din R. Moldova, „Vienna Insurance Group” şi-a extins prezenţa în 25 de ţări şi a acoperit una din ultimele pete albe de pe harta geografică a Europei Centrale şi de Est”, a subliniat oficialul. “În România, grupul austriac deţine locul I pe piaţa de asigurări, iar această piaţă are similitudini cu RM. Ne-am planificat să venim în ţara voastră pentru că Moldova era unicul punct neacoperit de grupul VIG. Ne bucurăm că suntem prezenţi şi aici”, a afirmat reprezentantul grupului austriac.

VIG: Lider în Austria şi în Europa Centrală şi de Est

Potrivit lui Franz Fuchs, VIG este lider în domeniul asigurărilor în Europa Centrală şi de Est, cu sediul la Viena, care se concentrează doar pe asigurări şi care nu practică alte activităţi. Grupul are o experienţă de aproximativ 190 de ani pe piaţa din Austria şi peste 20 de ani pe piaţa Europei Centrale şi de Est. În prezent, VIG oferă asigurări de viaţă şi generale prin intermediul a peste 50 de companii şi are aproximativ 23 mii de angajaţi în întreaga lume.
Acţiunile “Vienna Insurance Group” au fost introduse în Bursa de la Viena încă din 1944 şi în Bursa de la Praga în 2008. În acelaşi an, creşterea capitalului social, care a ajuns la peste 1 miliard de euro, a fost direcţionată spre achiziţionarea operaţiunilor de asigurare ale “Erste Group”.
“Vienna Insurance Group” dispune de resurse financiare semnificative, fiind reflectată în clasamentul Standard & Poor’s ca o companie cu perspective stabile, obţinând calificativul A+. Astfel, VIG este cea mai bine clasată companie în indicele lider al bursei de la Viena.
Una din politicile promovate de VIG este de a păstra brandul companiei preluate pe pieţele pe care intră. „Bineînţeles, că ne dorim să avem în componenţa noastră şi acţionari locali pentru că ei cunosc mai bine piaţa din interior. Este important ca toate deciziile să fie luate împreună cu bordul de management din cadrul companiei locale”, a susţinut membrul Consiliului de Administraţie al VIG.

Piaţa moldovenească de asigurări văzută de VIG

„Grupul VIG are o situaţie financia­ră stabilă şi o strategie foarte clară. Donaris Group este acea companie care reprezintă o bună platformă pentru dezvoltare şi este potrivită pentru a implementa filosofia de dezvoltare pe care o are grupul VIG”, a spus reprezentantul “Vienna Insurance Group”.
Aceeaşi sursă a mai spus că “cea mai mare problemă pe piaţa de asigurări din R. Moldova este că aici predomină un singur tip de asigurare şi anume, asigurarea de Carte Verde. Iată de ce, pentru a avea o afacere de succes în domeniul asigurărilor, este necesară o orientare la 90-95% de tipuri de asigurări pe termen lung şi nu pe termen scurt, cum se întâmplă pe această piaţă”.
“Ne propunem să dezvoltăm în R. Moldova alte tipuri de asigurare, cum sunt cele de proprietate, generale, de viaţă etc. La fel, vrem să introducem noi produse pe piaţă şi anume, asigurarea de catastrofe naturale (inundaţiile, seceta), să acoperim riscurile persoanelor legate de anumite cheltuieli financiare şi în legătură cu anumite activităţi economice. Ţinta noastră este de a ajunge în topul primelor trei companii de asigurări din R. Moldova, astfel ca „Donaris Vienna Insurance Group” să devină o companie modernă şi de încredere”, a subliniat membrul Consiliului de Administraţie al VIG.

Obiectivele VIG în R. Moldova

Sursa citată a menţionat că printre obiectivele stabilite pentru R. Moldova se numără: creşterea pe termen lung în materie de prime şi de venituri; menţinerea poziţiei de top; punerea accentului pe calitate şi durabilitate a companiei, dar şi pe diversificarea produselor de asigurare.
“Domeniul asigurărilor are nevoie de finanţare solidă, iar VIG poate satisface aceste necesităţi. Este important că avem acces la strategiile de asigurări internaţionale şi putem implementa experienţa europeană în R. Moldova”, a afirmat Franz Fuchs.
La rândul său, Dinu Gherasim, directorul general al “Donaris Vienna Insurance Group”, a menţionat că oricare companie de asigurări şi-ar dori să colaboreze cu un astfel de grup solid în domeniul asigurărilor cum este “Vienna Insurance Group”. “Suntem mândri că grupul austriac VIG a decis să preia anume Donaris Group”, a spus Gherasim.
Potrivit lui, piaţa locală are nevoie de o înviorare a serviciilor de asigurări, astfel încât acestea să fie adaptate la nevoile clienţilor şi să corespundă produselor bine prestate în Europa. “Nu este normal că 60% din portofoliul companiilor de asigurări revin asigurărilor auto”, a menţionat directorul general al “Donaris Vienna Insurance Group”.
Aceeaşi sursă a subliniat că “R. Moldova se află în zona de risc sporit din punct de vedere al calamităţilor naturale, iată de ce este necesar de a dezvolta segmentul asigurărilor de viaţă, de bunuri, de locuinţe etc”.

“Donaris Group” – o investiţie durabilă pentru grupul austriac

Compania Donaris a fost fondată în 1998. În anul 2013, compania a înregistrat pe asigurări generale prime de aproximativ 101 mil. lei (aproximativ 5,6 mil. euro), ceea ce constituie o creştere cu aproximativ 18 procente comparativ cu anul precedent. În primul semestru al anului 2014, Donaris deţinea o cotă de piaţă de 10%, clasându-se, astfel, pe locul trei printre cei mai mari asiguratori din Moldova. La 1 iulie, curent, valoarea activelor companiei însuma aproximativ 122 mil. lei, iar rezervele tehnice – 76,6 mil. lei. În prezent, compania numără aproximativ 50 de angajaţi în sediul principal şi aproximativ 70 de colaboratori în reprezentanţe. Compania vinde produsele de asigurare prin intermediul reprezentanţelor şi agenţilor săi şi prin parteneriatele încheiate cu brokeri, bănci şi companii de leasing.

Lilia ALCAZĂ

Numarul ziarului: 
Nr.43 (563) din 12 noiembrie 2014