Sistemul bonus-malus la asigurarea obligatorie de răspundere civilă a fost pus în aplicare

Începând cu 20 mai curent, în R. Moldova a fost pus în aplicare noul sistem bonus-malus la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule (RCA). Sistemul este utilizat la încheierea contractelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto internă pentru autovehicule înmatriculate în Republica Moldova şi prevede reduceri/majorări a primei de asigurare RCA în funcţie de istoricul daunelor asiguratului.

Vicepreşedintele Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF), Iurie Filip, a menţionat, în cadrul unei conferinţe de presă de ieri, că noul sistem are drept scop stimularea conducătorilor auto disciplinaţi şi stabilirea corectă a coeficientului de reducere a primei de asigurare. „Mecanismul de calculare a coeficientul bonus-malus aplicat până acum nu era suficient de funcţional pentru că era bazat pe relaţiile de încredere dintre persoana asigurată şi compania de asigurare”, a spus Iurie Filip.

Vicepreşedintele CNPF a precizat că noul sistem prevede că acest coeficient va fi calculat o dată pe an, fiind valabil pentru toate contractele încheiate într-o perioadă de 12 luni, şi va fi aplicat prin intermediul Sistemului Informaţional automatizat de stat RCA Data, care permite de a aplica coeficientul în mod automat, fără a apela la companiile de asigurări. Totodată, RCA Data oferă asiguraţilor posibilitatea de a se informa cu istoricul daunelor achitate şi contractele anterioare de asigurare.

Astfel, asiguraţii care timp de 10 ani nu vor fi înregistraţi în accidente pentru care au fost achitate despăgubiri de asigurare, vor beneficia de reducere de 50% din prima de asigurare anuală. La rândul lor, asiguraţii care au produs accidente de circulaţie vor fi penalizaţi prin acordarea unor reduceri mai mici sau chiar aplicarea coeficienţilor de majorare a primelor de asigurare. Coeficientul maxim de reducere este de 0,5 din prima de asigurare, iar coeficientul maxim de penalitate este de 2,5 la prima de asigurare.

Svetlana Lupaşcu, şef-interimar al Direcţiei generale supraveghere asigurări în cadrul CNPF, a precizat că persoanele fizice şi cele juridice vor fi asigurate după criterii diferite. Astfel, în cazul persoanelor fizice, coeficientul bonus-malus nu va depinde de numărul de autovehicule deţinute. Acesta urmează a fi stabilit în baza istoricului de asigurare a persoanei şi va fi utilizat pentru toate contractele pe perioada de 12 luni. Pentru persoanele juridice, coeficientul bonus-malus este atribuit pe autovehicul în legătură cu persoana juridică.

Principiul de funcţionare a Sistemului bonus-malus este următorul: iniţial, persoana (după IDNP) este verificată în baza de date a contractelor. Dacă în ultimele 12 luni persoana a fost regăsită în vreun contract de asigurare, din acel contract se extrage clasa bonus-malus care i-a fost atribuită, considerându-se clasa iniţială. Ulterior, persoana este verificată în baza de date a dosarelor de daune. Dacă în ultimele 12 luni nu este regăsită ca fiind implicată în careva cazuri asigurate pentru care au fost achitate despăgubiri de asigurare, persoanei îi va fi atribuită următoarea clasă net superioară faţă de cea iniţială. Pentru un caz asigurat persoanei îi va fi atribuită clasa bonus-malus cu două trepte net inferioare faţă de clasa iniţială. Pentru două cazuri asigurate persoanei îi va fi atribuită clasa bonus-malus cu patru trepte net inferioare faţă de clasa iniţială. Pentru trei cazuri asigurate – îi va fi atribuită clasa cu şase trepte net inferioare faţă de clasa iniţială, iar pentru patru şi mai multe cazuri asigurate persoanei îi va fi atribuită clasa maxim inferioară a sistemului bonus-malus.

La solicitarea asiguraţilor sau potenţialilor asiguraţi, asigurătorul este obligat să ofere informaţia privind istoricul daunelor acestora şi a persoanelor indicate în contractul de asigurare ca fiind admise să utilizeze autovehiculul, pentru care au fost plătite despăgubiri de asigurare, în conformitate cu baza de date din Sistemul informaţional de stat în domeniul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto.

Responsabili din cadrul CNPF au precizat că în procesul de elaborare a sistemului bonus-malus a fost examinată practica mai multor state şi că modelul autohton conţine elemente din cel al Letoniei, României şi Federaţiei Ruse.

Lilia Alcază

Numarul ziarului: 
Nr.21 (591) din 27 mai 2015