Misiune... posibilă

Ministerul Finanţelor a făcut public, în săptămâna trecută, raportul privind veniturile la bugetul de stat acumulate în primele cinci luni ale anului.

Cifrele nu impresionează. Veniturile sunt mai mici decât în anul trecut. Diferenţa nu e mare, ceva mai mult de 90 de milioane.

Şi asta în condiţiile în care au fost restituite TVA şi accize cu 388 milioane mai mult decât în perioada similară a anului precedent şi, în plus, bugetul nu a primit profit de la Banca Naţională a Moldovei. În luna aprilie 2015 a fost încasat profitul net de 889 milioane de lei.

Surprinde creşterea impresionantă, cu 15 la sută, a încasărilor fiscale, ceea ce părea imposibil în condiţiile în care economia mai suferă din cauza crizei din anul trecut, iar pe unele domenii declinul continuă.

Ca şi în anii trecuţi, cele mai mari încasări fiscale la bugetul de stat s-au înregistrat în luna martie care coincide cu perioada de raportare a veniturilor persoanelor fizice şi juridice.

Astfel, Serviciul Fiscal şi-a îndeplinit misiunea. O denotă şi cifrele. Proiectul Legii Bugetului de Stat pentru anul 2016, adoptat în prima şi a doua lectură de către Parlament “în volumul total al veniturilor bugetului de stat, veniturile administrate de către organele Serviciului Fiscal de Stat vor constitui 11 miliarde 596,1 milioane de lei sau 36,9 la sută, depăşind suma executată pentru anul 2015 cu 1 miliard 53,9 milioane de lei sau cu 10,0 la sută”.

Acestea-s cifrele absolute. Însă dacă raportăm veniturile fiscale din ultimii ani la Produsul Intern Brut (PIB) situaţia este alta. Iată ce constată Banca Mondială. “Colectările de venituri ca parte din PIB au scăzut timp de trei ani la rând, atingând în 2014 valoarea cea mai joasă dintr-o perioadă de cinci ani, 30,2 procente din PIB. Performanţa proastă este în mare parte o consecinţă a constrângerilor structurale şi de capacitate din cadrul administraţiei fiscale”.

Iată de ce instituţia financiară internaţională a decis să ajute Republica Moldova la modernizarea sistemului de administraţie fiscală. Mai ales că topurile mondiale din ultimii ani arată o îmbunătăţire a unor indicatori.

“În ultimii ani Moldova a realizat progrese substanţiale în reducerea timpului necesar pentru achitarea impozitelor: conform raportului Doing Business 2016, antreprenorii moldoveni au nevoie de 185 ore pentru a pregăti, depune şi achita impozitele (în jur de 21 de plăţi pe an) în comparaţie cu media de 234,3 ore în regiu­nea Europei şi Asiei Centrale (20,5 de plăţi pe an) şi 175,4 ore în OECD (11,8 plăţi pe an). Această reducere a volumului de lucru pentru contribuabili a fost realizată prin introducerea sistemului de declaraţii electronice, a plăţilor în regim online pentru unele impozite şi reducerea numărului de declaraţii”, mai constată Banca Mondială.

Totuşi, serviciile pentru contribuabili sunt complicate în condiţiile de lipsă de transparenţă în privinţa regulilor şi procedurilor. Contribuabilii consideră administraţia fiscală ca fiind ineficace şi coruptă. 46 de procente din companiile de afaceri şi 40 de procente din gospodăriile casnice care au participat în sondajul Transparency International din 2015 au raportat că deseori sunt necesare plăţi neoficiale pentru a rezolva diverse probleme cu inspectoratele fiscale şi au estimat că suma totală a mitelor plătite inspectoratului fiscal de către companiile de afaceri în 2012 este de 32,4 milioane lei (2,54 milioane USD).

Reprezentanţi ai mediului de afaceri, intervievaţi în cadrul etapei de identificare a proiectului, s-au plâns pe lipsa transparenţei în privinţa chestiunilor fiscale, lipsa unor îndrumări clare cu privire la politicile şi procedurile fiscale, lipsa clarităţii în privinţa regulilor şi procedurilor referitoare la audituri şi apeluri, precum şi pe accesul limitat la informaţiile despre procesul de apel ca fiind problemele principale care contribuie la riscuri sporite legate de guvernare în administraţia fiscală din Moldova.

Concluzia este una, administrarea fiscală trebuie îmbunătăţită. Iar acest lucru necesită nu numai voinţă şi efort, dar şi cheltuieli. Consiliul de Directori Executivi al Băncii Mondiale a aprobat, la 6 iunie, un împrumut în sumă de 20 milioane dolari SUA, acordat Republicii Moldova, pentru Proiectul de modernizare a administraţiei fiscale, care va sprijini restructurarea fundamentală a sistemului administraţiei fiscale prin intermediul implementării unui sistem fiscal centralizat şi unificat cu scopul de a îmbunătăţi colectarea impozitelor, conformarea fiscală şi serviciile pentru contribuabili.

„Obiectivul Moldovei este un serviciu fiscal computerizat modern, unde fiecare poate vedea regulile şi acţio­nează conform acestora”, a declarat Alexander Kremer, directorul de ţară al Băncii Mondiale pentru Moldova. „Rezultatul va consta în mai puţine complicaţii pentru contribuabil şi mai multe impozite colectate pentru şcoli, medicamente şi drumuri”.

Dar pentru ca Serviciul Fiscal să fie unul modern este nevoie de o reformă fiscală radicală, care ar însemna nu numai mai mulţi bani la buget, dar şi proceduri şi reguli de joc clare şi eficiente ce ar disciplina contribuabilii şi ar face viaţa antreprenorilor mai uşoară.

Vlad Bercu

Numarul ziarului: 
Nr.24 (645) din 15 iunie 2016