Ministerul Transportului va elabora, până la finele anului, studiul de fezabilitate pentru restabilirea aeroportului internaţional Bălţi-Ledoveni

Informaţia a fost anunţată de ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Iurie Chirinciuc, în raportul său de activitate. El a menţionat că aeroportul Bălţi-Ledoveni trebuie să devină al doilea aeroport naţional de pasageri. Şeful Ministerului Transporturilor a spus că aceasta, dar şi alte reforme planificate, vor determina reducerea preţurilor pentru călătoriile cu avionul şi vor spori calitatea acestora.

Chirinciuc a menţionat anterior că transmiterea aeroportului Bălţi-Ledoveni în concesiune este cea mai bună soluţie pentru relua­rea activităţii şi modernizarea acestuia. Oficialul a atras atenţia că în 2013-2015, de pe acest aeroport au fost efectuate puţine zboruri. În prezent, aeroportul este în stare deplorabilă, infrastructura sa este uzată şi se află în proces de distrugere. Reducerea numărului zborurilor a generat cheltuieli mari pentru ÎS Moldaeroservice, care gestionează aeroportul, dar şi pentru subdiviziunea din Bălţi a MoldATSA. Din 2013 şi până în 2015, întreprinderile de stat au cheltuit în jur de 17,4 mil. lei. Activitatea aeroportului Bălţi-Ledoveni a fost suspendată pe 14 septembrie 2015, când i-a fost retrasă licenţa.

Iurie Chirinciuc a menţionat că, în prezent, există trei posibilităţi de reluare a activităţii şi modernizării aeroportului: transmiterea în arendă, modernizarea în cadrul unui parteneriat public-privat sau transmiterea în concesiune.

Potrivit lui, concesionarea aeroportului Bălţi-Ledoveni diferă de concesionarea celui din Chişinău pentru că aeroportul din Bălţi genera doar pierderi pentru bugetele ambelor companii de stat, iar cel din capitală aduce un venit considerabil. “Din punctul meu de vedere şi din punct de vedere al economiei, concesionarea aeroportului din Bălţi este o soluţie mai bună, decât întreţinerea inutilă a acestuia”, a spus ministrul.

El a mai atras atenţia asupra lipsei unui aeroport de rezervă în Moldova. Cele mai apropiate aeroporturi sunt la Iaşi şi Bucureşti (România), Kiev şi Odesa (Ucraina).

Agenţia InfoMarket a scris anterior că holdingul elveţian Militzer&Munch (M&M) şi-a anunţat disponibilitatea de a lua în concesiune aeroportul Bălţi-Ledoveni şi de a investi în modernizarea acestuia, la prima etapă, 30 mil. de euro. Reprezentantul holdingului în Moldova, fostul viceministru al transporturilor, Iurie Gheorghiţă, a menţionat că mijloacele financiare vor fi alocate pentru construcţia noului terminal pentru pasageri, a depozitelor pentru mărfurile transportate, modernizarea şi extinderea pistei de decolare, ceea ce va permite deservirea aeronavelor de tip Embraer, Airbas şi Boieng. Investiţiile pentru realizarea celei de-a doua etape a modernizării aeroportului din Bălţi sunt estimate la 10-15 mil. euro.

InfoMarket

Numarul ziarului: 
Nr.32 (653) din 10 august 2016