„Asigurarea conformităţii este un aspect foarte important care trebuie aplicat în cadrul societăţilor de investiţii. În caz contrar, unul dintre riscurile majore este ca activitatea acestei societăţi să nu fie în conformitate cu legislaţia, iar investitorii să piardă bani”, a declarat expertul autorităţii de supraveghere financiară a Poloniei, Andrezej Krawczyk în cadrul unui seminar desfăşurat în cadrul Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare din Moldova.
Potrivit expertului, dimensiunea unităţii responsabile de asigurarea conformităţii din cadrul unei societăţi de investiţii trebuie să fie raportată la dimensiunea acestei societăţi.
Una dintre întrebările adresate expertului de către cei prezenţi a fost cine stabileşte criteriile şi numărul persoanelor capabile să implementeze asigurarea conformităţii. Andrezej Krawczyk a răspuns că în Polonia, legislaţia la acest capitol este soft, adică generală şi nu stabileşte astfel de criterii, însă lasă acest aspect la discreţia şi viziunea societăţii de investiţii.
„Însă, merită de menţionat că sunt anumite funcţii incompatibile cu cea de agent de asigurare a conformităţii. Astfel, persoana selectată pentru această funcţie nu poate deţine paralel şi funcţia de auditor intern. Cele mai potrivite ar fi, de regulă, persoanele din departamentul juridic, de exemplu. De asemenea, salariul pentru ofiţer trebuie stabilit într-o astfel de manieră încât să asigure independenţa acestuia. În plus, ofiţerul de asigurare a conformităţii trebuie să deţină experienţa necesară şi să aibă suficient timp pentru a se dedica acestei activităţi”, a atras atenţia Andrezej Krawczyk.
Expertul polonez a menţionat că autoritatea de supraveghere din Polonia nu este pe poziţia de a regulariza foarte dur aspectele ce ţin de asigurarea conformităţii, ci are o abordare prietenoasă faţă de societăţile de investiţii. Toate acestea, desigur cu respectarea cerinţelor necesare de către societatea de investiţii şi tratarea adecvată a clienţilor.
„Astfel, unul dintre factorii pe care punem accentul la realizarea unor controale este numărul şi specificul plângerilor clienţilor faţă de societatea de investiţii. Dacă sunt multe plângeri de la clienţi, atunci, evident, controlul este mai complex”, a declarat Krawczyk.
Seminarul a fost organizat în cadrul programului 19/2013 de cooperare pentru dezvoltarea, sprijinirea şi îmbunătăţirea Pieţei Financiare din R. Moldova. Programul este finanţat de programul polonez de cooperare şi dezvoltare 2013 al Ministerului Afacerilor Externe al Poloniei.