Interviul şefului Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, Ion Prisăcaru, acordat în exclusivitate corespondentului agenţiei “INFOTAG”, Vladimir Sidorenco
– Domnule Prisăcaru, la Serviciul Fiscal s-a început remanierea personalului?
– Nu, au loc modificări interne temporare.
– Care este scopul acestora?
– Sporirea eficienţei activităţii IFPS.
– Krâlov are fabula “Cvartet”, în care există expresia: “Iar voi prieteni, oricum v-aţi aşeza, nu vă potriviţi ca muzicieni”. Doriţi să contestaţi perla clasică?
– Nu există această necesitate. În orchestra numită IFPS majoritatea “muzicienilor” au auz bun. Sunt profesionişti. Însă, inerţia gândirii, încrederea în forţele proprii în exces, lipsa de experienţă practică în activitatea cu contribuabilii – continuă să persiste. Pentru a înlătura aceste neajunsuri s-a decis de a invita anumiţi şefi de unităţi teritoriale să activeze în cadrul aparatului principal, iar în locul acestora să lucreze funcţionarii IFPS. Primilor li se oferă posibilitatea de a completa bagajul de cunoştinţe teoretice. Celor din urmă – să se asigure cu ce fel de probleme uneori se confruntă inspectorii, care se bazează pe instrucţii, explicaţii şi indicaţii ale IFPS. Unii manageri de nivel mediu al IFPS elaborează indicaţii, dar nu le execută niciodată. Le va fi util să fortifice cunoştinţele de bază cu experienţa practică.
Recent, un şef al unei direcţii a IFPS a avut ocazia să conducă o unitate teritorială. Şi a fost neplăcut surprins de una din indicaţiile IFPS. Trebuia să vedeţi faţa sa nedumerită când a aflat că “scrisoarea” a fost întocmită anume de direcţia sa. Îmbogăţirea reciprocă a cunoştinţelor întotdeauna a fost utilă şi necesară. Aceasta permite de a găsi rezerve ascunse, de a propune idei noi, de a privi funcţionarea sistemului fiscal dintr-un alt unghi.
– Din momentul în care aţi fost numit pentru a doua oară şef al IFPS au trecut nouă luni. Aţi avut timp să vă acomodaţi şi să apreciaţi calităţile profesionale ale subordonaţilor. Deocamdată nu au urmat nici un fel de concluzii. Vă satisface competenţa profesională a funcţionarilor Serviciului Fiscal?
– Nu a tuturor. Dar în baza legislaţiei în vigoare este complicat de a concedia un funcţionar. Unui şef îi este interzis chiar să mustre angajatul neglijent pentru o anumită omisiune neprofesională. Acesta poate doar să înainteze propunerea sa pentru a fi examinată de comisia disciplinară.
– Astăzi, când până şi normele constituţionale sunt în mod deschis încălcate, sunt puţini acei care respectă cu stricteţe legea. Sunteţi o “cioară albă”?
– Deciziile luate de anumiţi şefi, care contravin prevederilor Codului Muncii, deseori sunt contestate în instanţa de judecată. Mulţi angajaţi care sunt ilegal concediaţi, mai apoi sunt restabiliţi în funcţie. Le sunt achitate salariile pentru absenţele forţate. Nu aş dori ca după acţiunile mele, care contravin legii, inspectorului restabilit în funcţie să i se achite compensaţii din contul bugetului, adică a contribuabilului.
– Funcţionarii IFPS au salarii mari?
– Mici.
– Cu toate că depistează evaziuni fiscale de milioane de lei. Şi dacă lor, în semn de recunoştinţă pentru “închiderea ochilor”, li se propun sume mai mari decât salariul lunar, cred că nu fiecare este capabil să reziste unei astfel de ispite. Pentru a remunera pe merite un funcţionar IFPS, bugetul nu are surse suficiente. Dar în rezultat, după “închiderea ochilor” la bugetul de stat, doar din amenzi, nu ajung sume enorme de bani.
– Aţi pus accentul incorect. Activitatea Serviciului Fiscal nu poate fi apreciată doar după sumele amenzilor. Trebuie de stabilit un sistem de evenimente de avertizare eficient, menit să nu admită încălcări fiscale, să educe integritate şi conştiinciozitate în rândurile contribuabililor. Acestea sunt obiectivele principale! Şi nu doar ale IFPS, dar şi ale întregii societăţi!
Recent, pentru schimb de experienţă la noi au venit delegaţii din cadrul Ministerului Impozitelor al Azerbaidjanului. Sistemul lor acordă contribuabililor peste 60 de servicii electronice. De exemplu, dacă funcţionarii ministerului depistează greşeli în declaraţii, expediază întreprinderilor scrisori cu propunerea de a le corecta. Li se aminteşte de necesitatea de a prezenta declaraţii. Şi toate aceste acţiuni au loc fără a sancţiona pe cineva. În ceea ce priveşte mass-media, atunci în educarea conştiinciozităţii de contribuabil li se atribuie un rol secundar. Pentru aceasta, IFPS a organizat prelegeri, în cadrul cărora familiarizează observatorii şi corespondenţii cu bazele legislaţiei şi administrării fiscale, pentru ca aceştia să cunoască detaliat munca noastră şi să ne critice cu o mai mare înţelegere.
– Imediat ce aţi venit la IFPS, aţi pus accentul pe îndeplinirea benevolă de către contribuabili a obligaţiilor faţă de buget, provocând, astfel, comentarii ironice. Intenţiile dumneavoastră au dat deja rezultate fiscale?
– Da. Sunt monitorizate diverse rapoarte. Şi dacă se depistează că la anumite întreprinderi salariul mediu lunar constituie, de exemplu, 800 de lei, atunci agentul economic anunţă despre reducerea bazei supuse impozitării. O regulă similară funcţionează şi în privinţa companiilor care nu prezintă în registrele de contabilitate costul real al producţiei realizate. Suntem nevoiţi să explicăm că, în cazul ignorării avertismentelor, vor fi supuşi unor măsuri forţate, de exemplu, folosirea metodelor indirecte de a aprecia activitatea financiară, reieşind din indicii medii ai ramurii în care activează.
În sectorul agrar deja am început să efectuăm monitorizarea, începând cu semănatul şi terminând cu strânsul şi comercializarea recoltei. În rezultat, în 2013 veniturile fiscale de la producătorii agricoli au crescut considerabil. Agentul economic conştientizează că este monitorizat fiscal şi nu întreprinde tentative de evaziune fiscală.
Un alt exemplu. În decembrie 2013, personal, m-am întâlnit cu 12 cei mai mari importatori de legume şi citrice. Le-am prezentat rapoartele care demonstrează că la un importator impozitul pentru un leu constituie 5 bani, iar la altul 0,05 bani. Au fost importate mărfuri de 156 mil. lei, iar impozite achitate au constituit doar 27 mii lei. Le-am explicat că nu este bine de a indica în facturi costul mărfii realizate de deţinătorul de brevet, de cinci ori mai mic decât cel de comercializare în supermarket-uri.
– Explicaţiile au avut efect?
– Doar pentru patru dintre aceştia. Restul au ignorat avertismentele. Am utilizat o altă măsuri de influenţă. Am efectuat verificări. În mod indirect am majorat baza impozitată. Ca punct de reper am luat impozitele indicate de aceştia în facturile de comercializare a mărfurilor la magazinul “Metro” şi alte magazine mari, precum şi în anunţurile plasate în presă.
Apropo, recent am vizitat pagina web a agenţiei “INFOTAG” şi am citit un comunicat în care se vorbea că un club de fotbal al Diviziei Naţionale a invitat la lucru un faimos antrenor străin şi i-a propus un salariu de 4,5 mii lei. Propun clubului să nu glumească cu Serviciul Fiscal de Stat. Acesta se va ocupa de domeniul sport aşa cum s-a ocupat şi de medicină.
Unul dintre Centrele de Diagnosticare Medicală din capitală deja s-a convins în eficienţa acţiunilor Serviciului Fiscal. Am fixat un post fiscal, ca măsură de educare. Acesta nu perturba activitatea centrului, dar fixa cu exactitate numărul pacienţilor. În rezultat, s-a constatat că venitul zilnic al instituţiei constituia peste 80 mii lei. Până la „gestul” educativ, agentul economic abia dacă ajungea să încaseze suma de 20 mii lei zilnic. După trei luni postul a fost retras, dar venitul nu scade nici astăzi, şi sperăm că în viitorul apropiat să crească, deoarece pentru aceasta sunt rezerve.
IPFS îşi dă străduinţa de a fi consecvent în activitatea sa. Dar agenţii economici care nu doresc să se supună regulilor trebuie să ştie că: fie activează în cadrul fiscal, fie vor dispărea, deoarece nu oferă nimic statului.
– Recent, unul din adjuncţii unei direcţii a IFPS a fost prins cu mită. Agenţii economici cu regularitate se plâng că mulţi colaboratori ai IFPS iau mită, chiar dacă nu în sume atât de mari. Vă deranjează o astfel de opinie despre funcţionarii sistemului?
– Mă deranjează. Dar cu cei care iau sau dau mită, în primul rând trebuie să lupte organele competente. De asemenea, în mare parte sunt vinovaţi chiar agenţii economici.
Pentru a fi informaţi despre cazurile de estorcare am deschis o linie telefonică specială (080001525 şi 823408), dar nu am primit deocamdată nici un apel telefonic. Dacă astfel de cazuri au loc, trebuie de telefonat şi IFPS imediat va acţiona. Garantez, personal, că agentul economic, care a comunicat despre o posibilă estorcare, nu va fi supus presiunii din partea Serviciului Fiscal.