Interesul public trebuie să prevaleze în audit

Începând cu acest an, companiile de audit întocmesc rapoartele de verificare după standarde noi. Aşa cum Republica Moldova urmăreşte vectorul de integrare europeană şi face reformări în aproape toate domeniile, şi cel al contabilităţii şi auditului este inclus în această schemă de reformare. Astfel, actorii implicaţi nemijlocit în procesul de audit folosesc acelaşi limbaj de lucru internaţional. Responsabilii consideră că în urma trecerii la directivele europene vor creşte investiţiile străine. O atenţie deosebită se acordă în special controlului calităţii în audit care pune accent pe interesul public. Pentru a familiariza contabilii şi auditorii cu noile modificări, Asociaţia Contabililor şi Auditorilor Profesionişti din Republica Moldova (ACAP) cu suportul Fundaţiei PUM Senior Expert din Olanda, a organizat la 6 iunie un seminar de instruire cu genericul “Etapele următoare în drumul spre sistemul matur al controlului şi asigurării calităţii în audit în Moldova”.

Subiectul este relativ nou pentru profesioniştii locali şi necesită a fi implementat atât la nivel de firmă de audit, cât şi la nivel de supraveghere de către stat şi de organizaţii profesionale. Scopul acestui seminar a fost instruirea profesioniştilor din domeniul contabilităţii şi auditului din Republica Moldova, privind controlul calităţii, formarea sistemelor eficiente a calităţii auditului, asigurarea în audit etc.

Potrivit legislaţiei, Controlul calităţii activităţii de audit are ca obiectiv asigurarea respectării de către firmele de audit şi auditorii întreprinzători individuali a prevederilor Legii privind activitatea de audit, a prevederilor SNA; ISA; ISQC, ale Codului privind conduita profesională a auditorilor şi contabililor, ale Regulamentului Consiliului de supraveghere a activităţii de audit de pe lângă Ministerul Finanţelor al RM, ale altor acte normative ce reglementează activitatea de audit, inclusiv, respectarea prevederilor Legii cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului nr. 190-XVI din 26.07.2007, (Monitorul Oficial al RM nr. 141-145 din 07.09.2007) şi ale reglementărilor interne elaborate de subiecţii supuşi controlului întru îndeplinirea cerinţelor actelor normative oficiale.

Lilia Grigoroi, Preşedinta Consiliului de Directori ai ACAP, a precizat că Seminarul este o finalitate a proiectului derulat în comun de către ACAP şi instituţia din Olanda sus-menţionată, care a asistat ACAP la implementarea controlului calităţii în audit. „Controlului calităţii îi sunt supuse toate activităţile de audit şi sunt verificate de Ministerul Finanţelor, pentru că este instituţia direct responsabilă, dar scopul ACAP a fost de a instrui membrii noştri, pentru ca ei să se familiarizeze cu tot ce presupune controlul calităţii şi la prima etapă i-am instruit în acordarea suportului la elaborarea unui sistem al controlului calităţii proprie întreprinderii. Următoarea etapă va fi deja asigurarea acestui control al calităţii. Suntem obligaţi prin actele normative în vigoare să avem un control al calităţii şi o calitate a serviciilor de audit, mă refer aici la standardele internaţionale de audit, la standardul ISQ1 şi la faptul că ACAP este membru cu drepturi depline al Federaţiei Internaţionale a Contabililor (IFAC) şi trebuie să respectăm normele acesteia”.

O calitate bună a controlului de audit ar aduce o credibilitate sporită a rapoartelor financiare, transparenţă, o atragere de noi investiţii în R. Moldova, ceea ce în final ar duce la o dezvoltare economică durabilă a ţării. „Activitatea de audit la noi în ţară este abia la început. 20 de ani este prea puţin pentru ceastă ramură, iar pe controlul calităţii s-a pus accent mai puţin. Misiunea ACAP este servirea interesului public, de aici avem şi scopul de a oferi publicului servicii de înaltă calitate care ar redobândi încrederea socitetăţii în raportarea financiară. Nu pot să spun că nu avem servicii de calitate, ci doar că este loc de mai bine”, a mai spus Lilia Grigoroi.

Maria Macarenco, participantă în cadrul seminarului, activează de mai mulţi ani într-o companie de audit din Cahul. Dânsa spune că seminarul este binevenit, aşa cum în ultimele luni au intervenit mai multe modificări şi noutăţi în domeniul auditului. „Avem nevoie de instruire pentru că este ceva nou pentru noi. Confidenţialitatea este o regulă foarte importantă pe care o respectăm, dar şi modul în care ne comportăm cu clientul. Neapărat ne străduim să fim şi obiectivi şi independenţi, să nu fim părtinitori ca să ne putem face meseria corect. Calitatea în audit este percepută uneori diferit. Audităm ONG-le şi Societăţile pe Acţiuni care sunt obligate prin lege să efectueze un audit la finalizarea proiectelor. În acest context, clienţii, de regulă, sunt pregătiţi, cu documentaţia în regulă. Însă, dacă am făut un audit corect sau am ajutat clienţii, prin mediere, nu înseamnă neapărat calitatea auditului, sunt anumite elemente care definesc acest proces”, a explicat Maria Macarenco.

„Din cauza modificărilor care apar în ultima perioadă, în special a legislaţiei, dar şi trecerea la standardele internaţionale, este foarte binevenit acest seminar de instruire pentru că altfel nu reuşim să ţinem pasul cu noile modificări. Totodată, facem un schimb de informaţii cu colegii participanţi la seminar. Atunci când vorbim despre controlul calităţii, pentru noi sunt foarte importante legislaţia clară şi accesul la instruire privind noutăţile care apar, dar totodată, acestea să nu fie în detrimentul agenţilor economici”, a menţionat Lilia Taranenco, contabilă în cadrul unei companii din Chişinău.

Prezent la seminar, Paul Hurks, expert Institutul auditorilor înregistraţi din Olanda “Royal NIVRA”, a avut rolul de a explica noile modificări aduse de standardele internaţionale de calitate, cum ar fi, de exemplu, ISQC1.

„Am vizitat mai multe firme în R. Moldova şi am sesizat un progres al controlului calităţii. Totodată, am elaborat un mic ghid cu recomandări privind implementarea controlului calităţii, tradus în română şi în rusă, de care se vor putea ghida firmele de audit. Standardul internaţional ISQC1, privind controlul calităţii pune accent întâi de toate pe interesul public. Ca auditor, contabil, avem o responsabilitate specifică mediului economic. Auditorii sunt cei care creează credibilitatea informaţiei financiare, ceea ce duce la creşterea economică a ţării. Evident, auditorii tind să ofere clienţilor servicii de calitate la un nivel înalt, dar cerinţele ISQC1 nu se referă la acest aspect, ci mai degrabă la axarea pe interesul public decât pe cel al clientului. Astfel, în situaţii de incertitudine, interesul public trebuie să prevaleze. De aceea, cerinţele ISQC1 fac referire la 6 elemente cheie: responsabilitatea conducerii; relaţiile cu clienţii şi misiunile; resursele umane; performanţele misiunilor; monitorizarea şi documentarea”, a explicat în nota sa introductivă expertul olandez.

Astfel, Responsabilitatea conducerii se va axa strict pe interesul public în misiunile sale de audit, consolidare, consultanţă, fiscalitate, iar manualul de CC va fi ajustat în baza standardului internaţional ISQC1. Procedurile misiunii vor fi bazate pe liste de verificare, iar manualul firmei va fi bazat pe cerinţele etice.

Capitolul relaţii cu clienţii prevăd proceduri clare privind acceptarea şi respingerea propunerilor, clienţilor şi a misiunilor, cu referinţă la cerinţele Codului Etic: integritate, obiectivitate, competenţă profesională, confidenţialitate, independenţă. Totodată, sunt reflectate procedurile de investigare a integrităţii şi reputaţiei clientului, dar şi a riscurilor de fraudă.

Resursele umane prevăd procedurile de recrutare şi păstrare a angajaţilor; procedurile de desemnare a echipelor de misiuni în baza disponibilităţii şi competenţei profesionale. Totodată, sunt trecute în revistă şi elemente cu privire la instruirea şi supravegherea, dar şi evaluarea şi planificarea carierei angajaţilor.

Performanţa misiunii prevede aspecte despre supravegherea membrilor echipei, consultaţii tehnice şi utilizarea altor auditori, comunicarea cu clientul, facturarea plăţii pentru audit şi evaluarea bugetului, dar şi arhivarea dosarelor cu documentele de lucru.

Capitolul despre monitorizare, ajută auditorii să planifice misiunea eficient, să raporteze reclamaţiile şi învinuirile, să execute o revizuire şi o evaluare corectă, dar şi să evidenţieze eventualele lacune pentru o misiune mai eficientă pe viitor.

Pe parcursul anilor 2011 – 2013 în baza colaborării între ACAP şi Fundaţia PUM Senior Experts din Olanda au fost organizate sistematic instruiri pentru perfecţionarea aptitudinilor în ceea ce ţine de controlul şi asigurarea calităţii activităţilor de audit. Acţiunile date au fost sprijinite de Guvernul Olandez prin intermediul Programului educaţional, realizat de PUM Senior Experts.

Cristina MIRON

Numarul ziarului: 
Nr.22 (493) din 12 iunie 2013