Dinu Gherasim: Piaţa de asigurări a Moldovei este în regim “standby”

Compania de asigurări Donaris Vienna Insurance Group a finalizat, în octombrie curent, capitalizarea, majorând capitalul social de mai bine de trei ori: de la 15,1 mil. lei (pe 30.09.2014) până la 50,69 mil. lei. În prezent acesta este al patrulea indicator al mărimii capitalului social pe piaţa de asigurări din Moldova (Sigur Asigur – 67,4 mil. lei; Moldasig – 60,0 mil. lei; Grawe Carat Asigurari – 57,4 mil. lei). De asemenea, în octombrie oficiul central al companiei a fost transferat într-un nou edificiu din sectorul Râşcani.

În aprilie 2014, compania austriacă Vienna Insurance Group AG Wiener Versicherung Gruppe a achiziţionat pachetul de acţiuni al Donaris Group în mărime de 93,786%, ulterior, din contul achiziţiei altor acţiuni, aceasta şi-a majorat cota până la 93,829% şi a redenumit compania în Donaris Vienna Insurance Group. În toamna anului trecut, când la adunarea acţionarilor în Moldova a venit membrul administraţiei Vienna Insurance Group, Franz Fuchs, s-a decis majorarea capitalului social al Donaris VIG cu încă 2,5 mil. euro. Majorarea a avut loc în trei etape, iar în octombrie curent CNPF a înregistrat ultima emisiune şi a aprobat majorarea capitalului social până la 50,69 mil, lei.
Potrivit directorului general al companiei Donaris Vienna Insurance Group, Dinu Gherasim, capitalizarea companiei este, mai întâi de toate, lichiditatea şi stabilitatea financiară a acesteia. „Ne-am propus, de asemenea, să aducem indicii companiei în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cerinţele CNPF. Dar cel mai important este că, dacă compania nu are capital suficient, atrăgând un volum mare de prime de asigurare, este impusă să se împartă cu alţii, să reasigure riscurile pentru a corespunde normelor şi cerinţelor actuale. Cu cât mai mare este capitalul, cu atât mai sigur poţi deţine portofolii de asigurare mari”, este de părere Gherasim.
Despre scopurile urmărite de acţionarul austriac în Moldova, investiţiile efectuate în Donaris VIG, precum şi despre situaţia de pe piaţa de asigurări a ţării, puteţi afla din interviul oferit Agenţiei InfoMarket de către directorul general al companiei, Dinu Gherasim.

– Acum un an, când a venit Franz Fuchs, s-a anunţat că Donaris VIG va tinde să diversifice la maxim serviciile, însă ponderea Cărţii Verzi domină, uşor spus, inclusiv în compania Dvs.
– Nu suntem concentraţi pe tipurile obligatorii de asigurare, mai ales că Cartea Verde are un program propriu de reasigurare, care se administrează centralizat de Biroul Naţional de Asigurare Auto (BNAA). Donaris VIG este una din cele mai dezvoltate companii din punct de vedere al acoperii teritoriale, iar filialele şi reprezentanţele noastre activează în orice raion al ţării. Poliţa “Carte Verde” se vinde de la sine, nu poţi trece hotarul fără aceasta, iar datorită reţelei noastre acest portofoliu se formează automat. Acelaşi lucru poate fi spus şi despre asigurarea RCA. Adică, vânzările mari a tipurilor obligatorii de asigurare au legătură directă cu reţeaua teritorială dezvoltată.
Eforturile noastre de bază sunt direcţionate spre dezvoltarea tipurilor benevole de asigurare – medicală, personală, responsabilitate profesională, CASCO, patrimoniu. Apropo, în ceea ce priveşte CASCO, anul acesta am înregistrat o creştere de 25 la sută, oamenii s-au obişnuit cu acest produs. La finele primului semestru curent, compania a acumulat 21,84 mil. lei prime de asigurare pentru CASCO (tip benevol) ceea ce reprezintă 19,42 la sută din ponderea pieţei. Asta în pofida faptului că poliţa Carte Verde este un tip obligatoriu, volumul de vânzări în această direcţie nu este cu mult mai mare – 24,62 mil. lei (ponderea pieţei – 19,96%). De asemenea, este în creştere volumul asigurărilor medicale pentru cei care ies în afara ţării (2,73 mil. lei cu o cotă a pieţei de 13,1 la sută).

– În calitate de preşedinte al Consiliului de administrare al BNAA, puteţi să ne spuneţi cât de mare este pericolul excluderii Moldovei din Sistemul “Carte Verde” din 1 aprilie 2016, când expiră un nou termen de încercare?
– Tema rămâne bolnăvicioasă. Mai există probleme pe care trebuie să le soluţionăm. Recent am ales un nou director al BNAA, Alina Osoianu, fost şef de direcţie la CNPF, cu o experienţă bogată de lucru. Cred că până la 1 aprilie 2016, sub conducerea ei, BNAA va respecta planul de acţiuni propus de Consiliul Biroului de la Bruxelles şi asigurătorii moldoveni vor continua să emită Carte Verde.

– Cum apreciaţi situaţia în acest an pe piaţa de asigurări din Moldova?
– Pot spune că piaţa de asigurări din Moldova este acum în regim “standby”. S-a stopat şi nu înaintează. Criza economică este aspectul principal care împiedică dezvoltarea, deoarece asigurarea benevolă depinde de capacitatea financiară şi economică a populaţiei. Trebuie dezvoltată cultura asigurării, să convingi că asigurarea este o necesitate.

– Acum trei ani, din punctul de vedere al companiilor de asigurare, al acţionarilor acestora şi al regulatorului, piaţa era mult mai clară. În ce măsură este agitată piaţa în prezent?
– Pot spune cu certitudine că încă nu am crescut, nu am ajuns la o concurenţă sănătoasă, care trebuie să existe într-o afacere de asigurări. Toţi au auzit despre lupta care se duce în jurul poliţei Carte Verde, de aici totul a început. Unele companii îşi doreau o cotă mai mare de piaţă şi, respectiv, au încercat pe diferite căi să limiteze posibilităţile altor jucători de pe piaţa de asigurări. Acum situaţia s-a schimbat, deja mai multe companii au dreptul să vândă Carte Verde, iar segmentul cât de cât s-a liniştit.
Dar sunt şi alte probleme. Mulţi jucători de pe piaţa de asigurări practică dampingul, chiar şi la tipurile obligatorii, în pofida interdicţiilor impuse de CNPF şi a normelor legislative privind limitarea cheltuielilor la administrarea afacerilor şi a comisioanelor. Există jucători care reuşesc să încurajeze clienţii cu instrumente suplimentare, astfel majorând cheltuielile lor...
Dar deja este demonstrat faptul, nu doar în Moldova, că mai devreme sau mai târziu acest lucru va duce la falimentarea companiilor date de asigurări. Tipurile obligatorii, mai ales Cartea Verde sunt tipuri pe termen lung. Un caz de asigurare poate fi înregistrat pe parcursul a zece ani. Cu regret, există jucători care se uită doar la cash-flow, pentru a obţine banii azi, fără a se gândi în perspectivă, iar în acelaşi timp aduc prejudicii întregii pieţe.

– Celor 16 companii de asigurare moldoveneşti le revin 72 de brokeri. Este nevoie de aceşti intermediari, nu sunt ei o verigă în plus între asigurători şi asiguraţi?
– Pe tipurile obligatorii putem spune şi aşa, deoarece aceste produse nu solicită eforturi suplimentare pentru vânzare sau abilităţi profesio­nale ale brokerilor pentru a convinge clientul să cumpere, de exemplu, RCA sau Carte Verde. Aceste poliţe se vând acolo unde este necesar. Companiile, iar cel mai des brokerii, organizează puncte de vânzare la staţiile de testare, înregistrare a unităţilor de transport, la punctele de trecere a hotarului şi aici câştigă pe necesitate. Cu regret, majoritatea brokerilor nu înţeleg că efortul trebuie să fie direcţionat pe tipurile facultative, care au şi rezultate mai mari.

– Multe companii se plâng că brokerii nu transferă asigurătorilor primele încasate, de multe ori formând datorii mari...
– Potrivit legislaţiei, atunci când brokerul primeşte prima de asigurare trebuie s-o transfere în totalitate companiei de asigurare, iar aceasta trebuie să-i asigure un comision brokerului pe un cont creat special pentru acest lucru. Cu regret, acest mecanism nu lucrează şi sunt mulţi brokeri, care odată ce ridică banii de la clienţi, nu-i gestionează corect.
Controlul asupra activităţii brokerilor, desigur, poate fi înăsprit. Se poate începe de la cerinţele pentru capital şi nu cel social, care poate fi cheltuit. Astăzi, capitalul social pentru brokeri este de 25 de mii de lei. Dacă legea ar cere pentru obţinerea licenţelor de broker existenţa unui fond de rezervă, a unui depozit, a garanţiilor bancare ş.a., în mărime de 300-500 mii lei, pe care brokerul nu le poate cheltui oricând, atunci acest lucru ar schimba spre bine situaţia de pe piaţă. Şi nu ar avea loc cazuri când brokerii, care adună prime de 200 de mii de lei ar dispărea din ţară. Brokerii sunt necesari pentru piaţă, dar regulile de joc trebuie să fie mai severe. Cel puţin pe exemplul brokerilor noştri vamali, care, pentru a activa, sunt obligaţi să aibă garanţii bancare asigurate.

– Aici ar trebui să se implice Comisia Naţională a Pieţei Financiare...
– Nici CNPF nu trece printr-o perioadă simplă acum: lipsă de personal, nu există o componenţă integrală a Consiliului de Administraţie şi nu există încă un preşedinte confirmat. Instabilitatea în Comisie se resimte şi pe piaţă. CNPF aprobă decizii, dar de multe ori nu există posibilităţi fizice pentru verificarea executării lor. Iar piaţa merge înainte şi “închide ochii” la unele decizii incomode ale CNPF, din punctul de vedere al participanţilor.

– Ce prognoze aveţi pentru anul viitor? Cum va fi acesta pentru asigurătorii din ţară, care trec din nou printr-o criză economică şi financiară?
– Cred că o afacere este mai bine să fie administrată în perioada de criză, când eşti impus să te adaptezi operativ la situaţie, să cauţi soluţii noi, adică atunci când eşti impus să munceşti, nu să te bazezi pe scheme aplicate în timp, aşteptând rezultate. Nu mă sperie anul viitor. Instabilitatea politică din ţară influenţează toate ramurile şi fiecare locuitor al ţării, iar anul viitor va fi unul deloc uşor pentru fiecare. Şi poate acum este tocmai momentul de a asigura ceea ce prezintă valoare, inclusiv businessul.

Nota InfoMarket: Potrivit datelor preventive pentru nouă luni ale anului curent, volumul primelor de asigurări acumulate de Donaris VIG depăşeşte 120 mil. lei; cota tipurilor obligatorii (RCA şi CV) în totalul portofoliului este de 53 la sută; cota asigurărilor de bunuri – în jur de 9 la sută (până la finele anului se pune scopul de 10 la sută); cota asigurărilor personale depăşeşte cifra de 7%. În companie lucrează 120 de angajaţi, dintre care 50 – în oficiul central.
Acţionarul de bază al Donaris VIG – Vienna Insurance Group este una din companiile lider pe piaţa din Austria şi în ţările Europei Centrale şi de Est. Compania activează pe piaţa de asigurări aproape 190 de ani. În prezent, grupul VIG este reprezentat de 50 de companii în 25 de ţări, unde lucrează 23 de mii de angajaţi. Acţiunile VIG sunt cotate la bursele de valori din Viena şi Praga.

Numarul ziarului: 
Nr.45 (615) din 18 noiembrie 2015