Datoria de stat internă, la sfârşitul lunii august, a constituit 6916,0 mil. lei, majorându-se cu aproape 240 mil. lei, arată datele Ministerului Finanţelor.
La sfârşitul lunii august Ministerul Finanţelor a emis Valori Mobiliare de Stat (VNS) pe piaţa primară în sumă de 4,712 mil. lei (68,1%), iar VMS convertite au constituit 2,063 mil. lei (29,9%). În acelaşi timp, VMS emise pentru asigurarea stabilităţii financiare au însumat 139,7 mil. lei (2,0%).
Pentru serviciul datoriei de stat interne, în primele 8 luni ale anului 2014, au fost utilizate mijloace băneşti în sumă de 237,1 mil. lei sau 92,5 la sută din mijloacele prevăzute pentru această perioadă.
La 24 septembrie, Ministerul Finanţelor a oragnizat o licitaţie de vânzare a obligaţiunilor de stat cu dobândă fixă în afara calendarului de desfăşurare a licitaţiilor de vânzare a valorilor mobiliare de stat. Organizarea licitaţiei în afara graficului a fost influenţată de majorarea cererii investitorilor faţă de VMS-uri. Cererea de la licitaţia de acum o săptămână a fost mai mare decât oferta cu 61,6%, iar la lictaţia organizată în afara graficului, cererea a fost în creştere cu 15,8%.
Cererea mare pentru VMS-uri s-a datorat şi majorării ratei dobânzii pentru acest instrument financiar cu 0,75 puncte procentuale, la 8,50%.
În acelaşi timp, datele BNM relevă că datoria externă brută a Republicii Moldova s-a micşorat pe parcursul trimestrului II, 2014 cu 15,02 mil. USD (-0,2 la sută) şi la 30 iunie 2014 a constituit 6,775 37 mil. USD.
Structura serviciului datoriei de stat evidenţiază ponderea majoră a serviciului datoriei de stat interne, care depăşeşte nivelul de 60 la sută din serviciul total al datoriei de stat. La sfârşitul semestrului I al anului 2014, ponderea serviciului datoriei de stat interne a atins valoarea de 63,1%, cu 0,9 p.p. mai mult decât la sfârşitul anului 2013. În perioada anilor 2014-2017 se prevede o tendinţă preponderent ascendentă a ponderii serviciului datoriei de stat interne, astfel încât la sfârşitul anului 2017 acesta va înregistra circa 70,0% din total.
Astfel, deşi soldul datoriei de stat interne deţine o pondere de circa 30 la sută din portofoliul datoriei de stat, aceasta absoarbe în jur de 60 la sută din serviciul datoriei de stat.
Într-un raport al Ministerului Finanţelor se spune că pe parcursul semestrului I al anului 2014, politica în domeniul managementului datoriei de stat a fost orientată spre atingerea obiectivului fundamental de asigurare a necesităţilor de finanţare a bugetului de stat la nivel acceptabil de cheltuieli pe termen mediu şi lung în condiţiile limitării riscurilor implicate.
“De asemenea, pe parcursul semestrului I al anului 2014, au fost întreprinse acţiuni pentru atingerea obiectivelor specifice de gestionare a datoriei de stat şi anume: imitarea extinderii garanţiilor de stat la cazurile care promovează proiectele prioritare pentru economia naţională, cu condiţia că toate cerinţele legii sunt realizate, astfel, în primele şase luni ale anului 2014 nu au fost emise garanţii de stat; continuarea diminuării treptate a datoriei Guvernului faţă de Banca Naţională a Moldovei. În legătură cu necesitatea prioritizării programelor de cheltuieli ale bugetului de stat pe termen mediu, în Legea bugetului de stat pentru anul 2014 nu a fost prevăzută răscumpărarea valorilor mobiliare de stat convertite. Astfel, soldul valorilor mobiliare de stat convertite a rămas la nivelul de la începutul anului şi, la situaţia din 30 iunie 2014, a constituit 2 063,4 mil. lei”, se mai arată în acelaşi raport.
Pentru majorarea investiţiilor în VMS, Ministrul Finanţelor spune că urmează să întreprindă eforturi în vederea sporirii maturităţii valorilor mobiliare de stat prin emisiuni pe termen mai lung de circulaţie, cu scopul susţinerii creării unei curbe de randament şi dezvoltarea pieţei primare interne. În vederea realizării acestui obiectiv, pe parcursul primului semestru al anului 2014, a continuat modificarea treptată a structurii VMS cu scadenţa de până la un an emise pe piaţa primară, dar, totodată, începând cu trimestrul II al anului 2014, după o pauză de 9 ani, au fost relansate în circulaţie obligaţiuni de stat (OS) cu dobânda fixă pe termen de 3 ani.
Ca rezultat al acţiunilor întreprinse, ponderea majoră în totalul valorilor mobiliare de stat aflate în circulaţie pe piaţa primară, conform situaţiei de la 30 iunie 2014, au înregistrat-o bonurile de trezorerie cu scadenţa de 364 zile (47,4%), urmate de cele cu scadenţa de 182 zile (37,3%) şi 91 zile (10,4%). Comparativ cu semestrul I al anului 2013, ponderea bonurilor de trezorerie cu scadenţa de 364 zile în circulaţie s-a majorat cu 3,4 p.p., iar ponderea bonurilor de trezorerie cu scadenţa de 182 zile şi 91 zile s-a micşorat cu 0,9 p.p. şi, respectiv, 2,5 p.p. Astfel, scadenţa medie ponderată anuală a valorilor mobiliare de stat aflate în circulaţie, conform situaţiei de la 30 iunie 2014, s-a majorat cu 12 zile faţă de situaţia de la începutul anului 2014 şi a constituit 224 zile.
În ceea ce priveşte costurile asociate datoriei de stat, la situaţia de la sfârşitul semestrului I al anului 2014, ponderea serviciului datoriei de stat în veniturile pe componenta de bază a bugetului de stat a înregistrat 2,7%, fără a înregistra modificări în comparaţie cu perioada similară a anului 2013.
Ministerul Finanţelor spune că la capitolul optimizării riscurilor financiare (riscul de refinanţare, valutar, rata de dobândă) au fost monitorizaţi parametrii de risc asociaţi datoriei de stat, care, conform situaţiei din 30 iunie 2014, au înregistrat următoarele valori: maturitatea rămasă, exprimată prin ponderea datoriei de stat care ajunge la scadenţă în decurs de un an în totalul datoriei de stat – 25,9%, ponderea datoriei de stat interne în portofoliul datoriei de stat – 27,7%, ponderea datoriei de stat într-o anumită valută străină în totalul datoriei de stat – 31,0%, ponderea datoriei cu rata dobânzii fixă în portofoliul datoriei de stat – 53,3%.
Astfel, toţi indicatorii s-au încadrat în limitele stabilite. Comparativ cu situaţia similară a anului 2013, indicatorii riscului de refinanţare şi ai riscului ratei de dobândă demonstrează diminuarea expunerii portofoliului datoriei de stat faţă de aceste riscuri.
“Datoria de stat internă este expusă, în cea mai mare măsură, riscului de refinanţare şi riscului ratei dobânzii, din cauza instrumentelor de datorie preponderent pe termen de până la un an, precum şi a instrumentelor cu maturitatea mai mare de un an cu rata dobânzii flotantă. Astfel, o majorare a ratelor de dobândă pe piaţa internă va avea un impact semnificativ asupra costurilor aferente datoriei de stat”, constată Ministrul Finanţelor.
Dezvoltarea pieţei interne a valorilor mobiliare de stat rămâne un obiectiv strategic pe termen lung al Ministerului Finanţelor. În acest sens, direcţiile de acţiune pe termen mediu vizează: extinderea maturităţii valorilor mobiliare de stat pe piaţa primară, consolidarea comunicării cu participanţii pe piaţă, restructurarea sistemului de dealeri primari, asigurarea transparenţei şi previzibilităţii pieţei valorilor mobiliare de stat.
În scopul consolidării şi extinderii curbei de randament pe piaţa internă a valorilor mobiliare de stat, în perioada anilor 2015-2017 va continua modificarea treptată a structurii emisiunii instrumentelor existente, preferinţă fiind acordată instrumentelor cu termen mai lung de circulaţie. Se prevede sporirea volumului ofertei de bonuri de trezorerie cu scadenţa de 182 zile şi, în special, a celor cu scadenţa de 364 zile, precum şi a obligaţiunilor de stat cu dobândă fixă pe termen de 3 ani. Totodată, pe termen mediu se va examina oportunitatea lansării unor noi instrumente de datorie cum ar fi obligaţiuni de stat indexate la rata inflaţiei.
Ministerul Finanţelor spune că diversificarea bazei de investitori are o importanţă deosebită pentru asigurarea unei cereri stabile pentru valorile mobiliare de stat, precum şi pentru extinderea maturităţii emisiunilor. În acest sens, în scopul consolidării comunicării cu participanţii pe piaţă, acţiunile Ministerului Finanţelor şi Băncii Naţionale a Moldovei vor viza: menţinerea unui dialog permanent cu investitorii şi participanţii pe piaţa valorilor mobiliare de stat; organizarea reuniunilor periodice cu aceştia, atât pentru asigurarea transparenţei şi previzibilităţii modului de contractare şi administrare a datoriei de stat interne, cât şi pentru evaluarea cu regularitate a necesităţilor investiţionale la nivelul pieţei, precum şi a aşteptărilor referitoare la condiţiile de piaţă. Pe termen mediu, se va examina şi oportunitatea restructurării sistemului de dealeri primari pentru a face sistemul mai eficient, performant şi competitiv în vederea dezvoltării pieţei valorilor mobiliare de stat.
Victor URSU